رپورتاژ آگهی

علت ترک خوردن دندان چیست؟ چگونه درمان می‌شود؟

۲
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
افرادی که سابقه پوسیدگی، پر کردن یا عصب کشی دندان را داشته باشند، بیش از دیگران در معرض شکستگی و ترک خوردگی دندان هستند.
علت ترک خوردن دندان

معمولا دندان‌ها سخت هستند و برای تحمل فشارهای ناشی از گاز زدن و جویدن اجسام نسبتا سخت طراحی‌شده‌اند. اما گاهی اوقات حادثه‌ای مثل افتاده یا وارد شدن یک ضربه به دندان می‌تواند به شکستگی و ترک خوردگی دندان منجر شود. آیا می‌خواهید بدانید که علت ترک خوردن دندان چیست؟ یا اینکه چطور باید از ترک خوردن دندان جلوگیری کنید؟ برای آگاهی از رایج‌ترین دلایل ترک خوردن دندان و آشنایی با روش‌های درمان آن، تا آخر این مقاله با ما بمانید.

انواع ترک خوردگی دندان

ترک خوردگی دندان

این حالت به زمانی گفته می‌شود که ترکی از قسمت نوک دندان به سمت ریشه کشیده شده باشد و حتی ممکن است تا زیر لثه و ریشه دندان نیز ادامه پیدا کند. ترک خوردگی دندان الزاما فقط به سطح دندان آسیب نمی‌زند، بلکه بافت نرم و درونی آن نیز صدمه می‌خورد.

نصف شدگی دندان

این موضوع معمولا در دندان‌های درمان نشده رخ می‌دهد و دندان به دو نیم تقسیم می‌شود. شکستگی عمودی دندان و ریشه معمولا در نتیجه ترکی رخ می‌دهد که در ریشه ایجاد می‌شود و تا سطح ادامه می‌یابد.

دلایل رایج ترک خوردن دندان

علت ترک خوردن دندان چیست؟ چگونه درمان می‌شود؟

  • دندان قروچه: این مشکل که تحت عنوان بروکسیسم نیز شناخته می‌شود، می‌تواند با اعمال فشارهای فک و ساییدگی ایجاد‌شده در دندان، به ایجاد ترک در دندان منجر شود.
  • مواد غذایی سفت: آبنبات‌های سفت، نان بیات، یخ و پف فیل باز نشده از جمله مواد غذایی است که می‌تواند به ترک خوردگی و شکستگی دندان منجر شود. گاهی اوقات به صورت ناخودآگاه و به شکلی یک ماده غذایی سفت را می‌جوید که دندانتان را می‌شکند. برای جلوگیری از این موضوع سعی کنید که غذا را آرام بجوید و در جویدن میوه‌ها یا غذاهای سفت نیز دقت کنید.
  • حادثه یا ضربه به دهان: یک ضربه مستقیم به دهان می‌تواند با ترک خوردگی، شکستگی و آسیب دیدگی‌های جدی دندان همراه شود. این نوع مشکلات معمولا در نتیجه حوادث ورزشی، افتادن یا تصادف خودرو ایجاد می‌شود و می‌تواند به ترک خوردگی، لق شدن دندان یا افتادن آن منجر شود.
  • تغییرات حرارتی شدید: قرارگیری مینای دندان در معرض تغییرات حرارتی شدید – برای مثال خوردن یخ بعد از سوختن دهان با یک فنجان چای داغ – منجر به بروز ترک‌های ریز در دندان‌ها می‌شود.
  • سن: مینای دندان با گذشت سن ضعیف می‌شود و بیشتر در معرض آسیب دیدگی قرار می گیرد؛ وقوع ترک خوردگی دندان سالمندان نیز به همین دلیل رخ می دهد.

گزینه‌های مختلف برای درمان شکستگی دندان

گزینه‌های مختلف برای درمان شکستگی دندان

بعضی از جمله گزینه‌های درمان شکستگی دندان عبارتند از:

روکش دندان

از روکش دندان می‌توان در پوشاندن کل قسمت آسیب دیده استفاده کرد. روکش دندان، راه حل ساده‌ای برای شکستگی دندان است و با ضخامت کمی بیشتر از ونیر، به بازیابی ظاهر و شکل طبیعی دندان کمک می‌کند. روکش‌ها معمولا از جنس‌های فلز، چینی و سرامیک ساخته می‌شود و معمولا از سوی دندانپزشک به عنوان ایمن‌ترین گزینه ترمیم یا بازیابی دندان‌های پوسیده یا شکسته معرفی می‌شود.

ونیر

صدفی شکل‌های سفارشی از جنس‌های چینی یا رزین که یکی از محبوب‌ترین راهکارهای ترمیمی برای بهبود ظاهر لبخند است. اگر افتادن یکی از دندان‌هایتان باعث شده نتوانید به راحتی بخندید، شاید راحت‌ترین کاری که می‌توانید بکنید، استفاده از ونیر باشد.

ایمپلنت دندان

یک راهکار گران ولی مناسب برای بازیابی دندان افتاده، استفاده از ایمپلنت دندان است. فرایند کلی آن ساده است و دندان پزشکان بعد از کندن دندان شکسته، از یک ایمپلنت استفاده خواهند کرد.

عصب کشی دندان

ترک خوردن یا شکستن دندان می‌تواند عفونت پالپ دندان را به همراه بیاورد. دندانپزشکان از عصب کشی برای درمان دندان‌های آسیب‌دیده استفاده می‌کنند که دندانپزشک در آن ابتدا بخش عفونی دندان را خارج می‌کند و برای جلوگیری از انتشار عفونت، از یک روکش استفاده می‌کند تا دندان دچار شکستگی نشود. زیرا دندان‌ها پس از عصب کشی از مقاومت کمی برخوردارند و به همین علت پزشکان توصیه می‌کنند که در صورت عصب کشی، از دستورالعمل مراقبت بعد از عصب کشی دندان‌ها پیروی کنید.

پر کردن دندان

پر کردن دندان از ایمن‌ترین راه‌های ترمیم دندان‌های آسیب‌دیده است. دندانپزشک می‌تواند ترک خوردگی یا شکستگی دندان را به صورت موقتی و با استفاده از مواد ترمیمی اصلاح کند. در صورتی که دندانتان درگیر حفره شود می‌توان از مزایای این فرایند بهره‌مند شد؛ پر کردن دندان یک روش بدون درد و مقرون به صرفه است.

پیشگیری و خود مراقبتی

شاید نتوان ترک خوردگی دندان را به علت برخی موارد مانند مشکلات مالی درمان کرد، اما می‌توان برای جلوگیری از آن تلاش کرد. احتمال ترک خوردن دندان‌های قوی کمتر است، بنابراین بهداشت آن را به خوبی حفظ کنید. دوبار مسواک در روز به کمک مسواک دستی یا برقی، کشیدن روزانه نخ دندان و دو بار مراجعه به دندانپزشک در سال می‌تواند از اقدامات مراقبتی دندان‌ها باشد.

عدم جویدن اجسام سخت و اعمال فشار

اگر  در ورزش‌های سخت مشغول‌اید یا به مشکل دندان قروچه شبانه مبتلا هستید، حتما از یک گارد دندان استفاده کنید. همچنین در صورت اعمال فشار از سوی دندان‌عقل یا دندان عقل نهفته بر دندان‌های مجاور می‌توانید برای کشیدن دندان عقل به دندانپزشک مراجعه کنید زیرا چنین دندان‌هایی ترک‌های بسیاری را برای دندان‌های مجاور خود به همراه دارند.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۵ آبان ۱۴۰۱ در ۹:۴۸ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۴ آبان ۱۴۰۱ در ۱۰:۵۷ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در رپورتاژ آگهی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…