راهکارهای بهبود روابط عاطفی با همسر

۰
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
داشتن روابط عاطفی سالم برای سلامت فردی و همچنین سلامت رابطه شما بسیار مهم است.
بهبود روابط عاطفی

عوامل مختلفی مانند استرس، مشغله‌های روزانه، تغییرات خلقی، فاصله فیزیکی، برنامه‌های شخصی و از همه مهم‌تر عدم آشنایی با راهکارهای بهبود روابط عاطفی، ممکن است باعث دوری شما از شریک عاطفی‌تان شود. ادامه این روند آسیب‌های جبران ناپذیری را به رابطه شما و همسرتان وارد خواهد کرد، بنابراین توصیه می‌شود برای جلوگیری از ایجاد فاصله عاطفی، آگاهی‌های لازم را کسب کنید. برای این کار بهتر است از مشاوره کارشناسان استفاده کرده تا رابطه‌ای عمیق، عاطفی و صمیمی را با شریک زندگی خود تجربه کنید. همچنین این مطلب نیز راهکارهای مفیدی درباره بهبود روابط عاطفی با همسر در اختیار شما قرار می‌دهد.

اهمیت حفظ و برقراری رابطه عاطفی با همسر

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها در بین افراد مختلف این است که چگونه روابط عاطفی خود را در جهت بهبود و سلامت، پیش ببریم. پاسخ به این سوال و پایبندی به رعایت اصول و نکته‌هایی که به بهبود روابط عاطفی شما کمک می‌کند، از اهمیت زیادی برخوردار است. رابطه عاطفی را می‌توان به این شکل تعریف کرد که شما از طریق اعمال، رفتار و گفتارهایی که احساسات، آسیب‌پذیری‌ها و اعتماد را بیان می‌کند، با شریک زندگی خود ارتباط عمیق‌تری برقرار کنید.

ارتباط عاطفی صحیح و سالم به این شکل است که شما اتفاقات و مشکلات خود را با همسرتان در میان بگذارید، در مورد رابطه‌تان با یکدیگر صحبت کنید و اخبار مهم روزانه را به همدیگر بگویید. وقتی هر دو طرف بتوانند احساسات خود را با دیگری به اشتراک بگذارند و در عین حال از جانب طرف مقابل درک شوند، می‌توان با اطمینان گفت که این زوج رابطه سالم‌تر، صمیمی‌تر و شادتری را تجربه می‌کنند. داشتن رابطه عاطفی ایده‌آل، احساس امنیت عمیقی را در رابطه شما ایجاد می‌کند و این امکان را به هر دو طرف می‌دهد که خود واقعی‌شان باشند. توجه داشته باشید که بدون برقراری صمیمیت، یک رابطه از بسیاری جهات دچار مشکل می‌شود. به عنوان مثال، ممکن است احساس تلخی یا رنجش کنید، حساسیت بیش از حدی را از خود بروز دهید، در مورد وفاداری شریک زندگی خود دچار تردید شوید و یا احساس تنهایی و انزوا کنید.

نشانه های بهبود روابط عاطفی

یکی از رایج‌ترین سوالات که ممکن است ذهن شما را نیز بارها درگیر کرده باشد این است که از کجا بفهمم روابط عاطفی سالم و مناسبی دارم؟ این دغدغه اکثر افرادی است که دوست دارند رابطه عاطفی صمیمی و ایده‌آلی را با شریک احساسی خود داشته باشند. اگر این نشانه‌ها در رابطه شما وجود دارد، شما یک رابطه عاطفی خوب با همسر خود دارید:

  • امنیت و اعتماد متقابل را در رابطه خود احساس می‌کنید.
  • محبت و گرمای جسمانی عمیقی بین شما برقرار است.
  • یکدیگر را در سطحی عمیق و معنی‌دار می‌شناسید.
  • سرگرمی، بازیگوشی و شوخ طبعی مشترکی بین شما وجود دارد.
  • تمایل به برقراری ارتباط و به اشتراک گذاشتن دنیای درونی خود را با همسرتان دارید.
  • این احساس را دارید که رابطه عاطفی شما منحصر به فرد است.

همچنین اگر جزو زوج‌هایی هستید که از نظر عاطفی احساس صمیمیت می‌کنید، یکدیگر را عاشقانه در آغوش می‌کشید، آخر هفته‌هایمان با هم وقت می‌گذرانید، در واقع شما در حال زندگی کردن یک رابطه عاطفی سالم با همسر خود هستید.

راهکارهای مهم بهبود روابط عاطفی

حالا که با نشانه‌های رابطه عاطفی و صمیمی سالم آشنا شدید، ممکن است به این نتیجه رسیده باشید که برخی از جنبه‌های رابطه احساسی شما نیاز به بهبود دارد. نگران نباشید، زیرا راهکارهای زیادی وجود دارید که می‌تواند به بهبود روابط عاطفی با همسرتان، کمک کرده و صمیمیت را بین شما برقرار کند. بنابراین این نکات را به خاطر بسپارید:

گوش دادن به یکدیگر بدون قضاوت را تمرین کنید

این کار ممکن است در نگاه اول ساده به نظر برسد، اما می‌توانید صمیمیت مکالمه‌های کوتاه را با تلاش برای گوش دادن به صحبت‌های همسرتان افزایش دهید. در عمل، گوش دادن بدون قضاوت می‌تواند به معنای امتحان کردن مهارت‌های زیر باشد:

  • هنگام صحبت کردن همسرتان، سر تکان دهید و تماس چشمی خود را حفظ کنید تا نشان دهید که او توجه کامل شما را به خود جلب کرده است.
  • جایی برای سکوت بگذارید. گاهی اوقات فقط ساکت ماندن می‌تواند به شریک زندگی شما فضایی برای اشتراک گذاری عمیق‌تر احساسات و افکارش را بدهد.
  • به زبان بدن خود، زبان بدن همسرتان یا لحن صدای او توجه کنید، به این شکل می‌توانید او را در موقعیت‌های مختلف به خوبی درک کنید.

از همسر خود قدردانی کنید

ابراز قدردانی از شریک زندگی خود فراتر از گفتن “دوستت دارم” است. این قدردانی باید برای همه کارهای کوچکی باشد که او هر روز برای شما انجام می‌دهد. سعی کنید یک تشکر ساده برای چیزهایی که معمولا بدیهی به نظر می‌رسد، به او بگویید. این کار از جمله مهم‌ترین اقدامات مراقبتی برای بهبود روابط عاطفی با همسر محسوب می‌شود.

در واکنش و توجه به علایق یکدیگر افراط کنید

پرورش علایق فردی خود در هر رابطه‌ای مهم است، اما نشان دادن علاقه و اشتیاق به چیزهایی که معشوق شما دوست دارد، می‌تواند به همان اندازه مهم باشد. به عنوان مثال، آیا شریک زندگی شما کتاب مورد علاقه‎ای دارد که هرگز نخوانده‌اید؟ خواندن آن می‌تواند بینش جدیدی در مورد آنچه که شریک زندگی‌تان به آن علاقه دارد را به شما بدهد. در واقع وقت گذاشتن برای این کار راهی عالی برای نشان دادن محبت شما محسوب می‌شود و به شما یک تجربه مشترک برای بحث و گفتگو می‎دهد.

تجربیات جدیدی را با هم امتحان کنید

تجربیات جدیدی را با هم امتحان کنید

برای کمک به بهبود روابط عاطفی خود با شریک زندگی‌تان، می‌توانید یک تجربه کاملا جدید را با هم امتحان کنید. تحقیقات نشان داده است که انجام فعالیت‌های جدید می‌تواند به احیای صمیمیت طولانی مدت بین شرکای احساسی کمک کند. این کار ممکن است به سادگی امتحان کردن یک رستوران جدید با هم، ثبت نام در یک کلاس آموزشی یا ورزشی که هر دو به آن علاقه دارید و یا قدم زدن در بخش جدیدی از شهر باشد.

با یکدیگر به تفریح و مسافرت بروید

رفتن به تعطیلات و گذراندن اوقات خوش در مکانی تفریحی و دنج یکی از بهترین راهکارهای برای بهبود روابط عاطفی با همسر است که حس و حال بی‌نظیری را بین شما ایجاد می‌کند. آیا موزه‌ها، مکان‌ها یا جاذبه‌های دیدنی و تفریحی وجود دارند که هرگز از آنها بازدید نکرده‌اید؟ پس همین حالا برای تعطیلات خود برنامه‌ریزی کنید.

برای بهبود روابط عاطفی خود از خدمات مشاوره زوجین یا درمان فردی استفاده کنید

اگر متوجه شدید که فقدان صمیمیت یک مشکل دائمی برای شما و یا همسرتان است، برای حمایت بیشتر و دریافت راهکارهای اصولی به یک مشاور مراجعه کنید. در مشاوره زوجین، می‌توانید مهارت‌های ارتباطی موثر را تمرین کنید، در مورد ایجاد برقراری روابط عاطفی سالم از حمایت‌های زیادی برخوردار شوید و همچنین روی مسائل مهمی که ممکن است ارتباط بین شما و همسرتان را سخت‌تر کند، کار کنید. برای این منظور ما در مرکز روانشناسی ویدیا در کنار شما هستیم تا از تجربه رابطه‌ای عاشقانه، عمیق و سلامت با شریک احساسی خود، لذت ببرید.  با ما در درمانکده روابط عاطفی ویدیا همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در رپورتاژ آگهی

همچنین بخوانید

انواع بسته‌های فوق العاده ارزان سی پی کالاف دیوتی

آسان جم با ارائه انواع آفرهای هیجان انگیز، سی پی مقرون به صرفه و اطمینانی را در اختیار شما…