۹ مورد از بهترین غذاها برای سلامت ریه

۱
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
بیماری‌هایی مانند آسم، بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) و فیبروز ریوی می‌توانند کیفیت زندگی شما را به‌طور قابل‌توجهی تحت تاثیر قرار دهند.
بهترین غذاها برای سلامت ریه

سالم نگه داشتن ریه‌ها برای سلامت کلی بدن ضروری است اما برخی عوامل مانند قرار گرفتن در معرض دود سیگار و سموم محیطی و همچنین، داشتن رژیم غذایی ناسالم می‌تواند بر این اندام تاثیر منفی بگذارد. با این حال، تحقیقات نشان داده‌اند که داشتن یک رژیم غذایی سالم می‌تواند در کاهش احتمال ابتلا به مشکلات ریوی بسیار موثر باشد. به همین دلیل، ما قصد داریم در این مقاله به چند مورد از بهترین غذاها برای سلامت ریه اشاره کنیم.

غذاهای سرشار از فیبر از بهترین غذاها برای سلامت ریه

تمشک، نخود، عدس و لوبیای سیاه، همه سرشار از فیبر هستند که این ویژگی برای ریه شما عالی است. بنابراین، اگر قصد دارید ریه سالمی داشته باشید مواد غذایی سرشار از فیبر مانند عدس را در برنامه غذایی خود بگنجانید. انواع عدس موجود در بازار شامل عدس قرمز، سبز، سیاه، ریز و درشت می‌شوند که می‌توانید آن‌ها را به‌صورت فله یا کیلویی خریداری کنید. خرید اینترنتی عدس ایرانی به شما امکان می‌دهد که این ماده غذایی را با قیمت مناسب تهیه کنید. با این حال، قبل از خرید حتما به قیمت امروز عدس توجه کنید.

پژوهش‌ها نشان می‌دهند افرادی که فیبر بیشتری مصرف می‌کنند، ریه‌هایشان بهتر از افرادی است که فیبر زیادی مصرف نمی‌کنند. سایر غذاهایی که سرشار از فیبر هستند شامل ماکارونی سبوس‌دار، لوبیای پخته‌شده، دانه چیا، کینوا، گلابی و کلم بروکلی می‌شوند. بنابراین، مصرف این غذاها گزینه‌های خوبی برای حفاظت از سلامت ریه و سلامت کلی بدن است.

غذاهای سرشار از فیبر

غلات کامل از بهترین غذاها برای سلامت ریه

غلات کامل برای سلامت ریه‌های شما فوق‌العاده هستند. آن‌ها شامل برنج قهوه‌ای، نان سبوس‌دار، ماکارونی سبوس‌دار، جو و کینوا می‌شوند. غذاهای سبوس‌دار نه‌تنها سرشار از فیبر هستند، بلکه خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی دارند. آن‌ها همچنین سرشار از ویتامین E، سلنیوم و اسیدهای چرب ضروری هستند که همه این‌ها می‌توانند برای سلامت ریه بسیار مفید باشند. این در حالی است که غلات سفید مانند آرد سفید و برنج سفید، بسیاری از مواد مغذی خود را در فرایند آسیاب از دست می‌‌دهند.

سبزیجات دارای برگ سبز تیره

اگر می‌خواهید ریه‌های سالمی داشته باشید، بشقاب خود را با سبزیجاتی مانند اسفناج، برگ چغندر و سایر سبزیجات دارای برگ سبز تیره پر کنید. یک مطالعه نشان داده است که سبزیجات چینی به‌ویژه می‌توانند برای سلامت ریه‌ها بسیار مفید باشند. این اثربخشی می‌تواند به این دلیل باشد که این سبزیجات سرشار از کاروتنوئیدها هستند. کاروتنوئیدها آنتی‌اکسیدان محسوب می‌شوند و می‌توانند به سلامت ریه‌ها کمک زیادی کنند.

محصولات لبنی از بهترین غذاها برای سلامت ریه

پژوهش‌ها نشان داده‌اند که مصرف محصولات لبنی مانند شیر، پنیر و ماست می‌تواند احتمال مرگ ناشی از سرطان ریه را به‌طور قابل‌توجهی کاهش دهد. با این حال، حتما اطمینان حاصل کنید که به این محصولات حساسیت ندارید. لبنیات نه‌تنها دارای خواص ضدالتهابی است، بلکه اگر آسم یا مشکل ریوی داشته باشید می‌تواند به کاهش تولید مخاط شما کمک کند.

گوجه‌فرنگی و فرآورده‌های گوجه‌فرنگی

گوجه‌فرنگی و فراورده‌های گوجه‌فرنگی از جمله غنی‌ترین منابع غذایی لیکوپن هستند. لیکوپن یک آنتی‌اکسیدان کاروتنوئیدی است که می‌تواند به سلامت ریه‌ها کمک کند. تحقیقات نشان داده است که مصرف غذاهای حاوی گوجه فرنگی یا فراورده‌های گوجه‌فرنگی می‌تواند التهاب مجاری هوایی را در افراد مبتلا به آسم کاهش دهد و عملکرد ریه را در افراد مبتلا به COPD بهبود ببخشد.

گوجه‌فرنگی و فراورده‌های گوجه‌فرنگی

صدف از بهترین غذاها برای سلامت ریه

صدف‌ها سرشار از مواد مغذی مفید برای سلامت ریه‌ها هستند که از میان آن‌ها می‌توان به روی، سلنیوم و ویتامین‌های گروه B اشاره کرد. مطالعات نشان می‌دهد در افرادی که سطح سلنیوم و مس خونشان بالاتر است، در مقایسه با افرادی که سطوح پایین‌تری از این مواد مغذی دارند، عملکرد ریه بسیار بهتری دارند. علاوه بر این، صدف به دلیل داشتن ویتامین‌های گروه B و روی می‌تواند به سلامت قلب افرادی که سیگار می‌کشند کمک زیادی کند.

ماهی کولی از بهترین غذاها برای سلامت ریه

ماهی‌های کولی، ماهی‌های کوچکی هستند که منبعی غنی از چربی‌های ضدالتهابی امگا ۳ و سایر مواد مغذی مفید برای ریه مانند سلنیوم، کلسیم و آهن محسوب می‌شوند. خوردن ماهی‌های سرشار از امگا ۳ مانند ماهی کولی می‌تواند به‌ویژه برای افراد مبتلا به بیماری‌های التهابی ریه مفید باشد. علاوه بر این، تحقیقات نشان داده است که رژیم غذایی سرشار از امگا ۳ می‌تواند به کاهش علائم در افراد مبتلا به آسم کمک کند.

غذاهای تهیه‌شده با روغن زیتون از بهترین غذاها برای سلامت ریه

مصرف روغن زیتون می‌تواند به محافظت از شما در برابر بیماری‌های تنفسی مانند آسم کمک کند. روغن زیتون منبعی غنی از آنتی‌اکسیدان‌های ضدالتهابی مانند پلی‌فنول‌ها و ویتامین E است و بنابراین، می‌تواند برای سلامت ریه‌ها بسیار مفید باشد. برای مثال، در مطالعات نشان داده شده است که افرادی که روغن زیتون مصرف می‌کنند، کمتر احتمال دارد به آسم مبتلا شوند. علاوه بر این، رژیم غذایی مدیترانه‌ای که سرشار از روغن زیتون است می‌تواند به بهبود عملکرد افراد مصرف‌کننده سیگار و افراد مبتلا به COPD و آسم کمک کند.

غذاهای حاوی زرشک از بهترین غذاها برای سلامت ریه

زرشک یکی دیگر از مواد مغذی مفید برای سلامت ریه‌هاست که این مفید بودن در تحقیقات مختلفی که انجام شده، ثابت شده است. زرشک نه‌تنها می‌تواند به بهبود بیماری‌های ریوی کمک کند و التهاب و عفونت مجاری تنفسی را کاهش دهد، حتی می‌تواند یک داروی معجزه‌آسا برای سرطان ریه باشد. بنابراین، اگر می‌خواهید ریه‌های سالمی داشته باشید مصرف غذاهای حاوی زرشک مانند زرشک پلو با مرغ را فراموش نکنید. بهتر است زرشک تازه پفکی اعلا در غذاهای خود استفاده کنید که می‌توانید آن را از طریق خرید اینترنتی زرشک با قیمت مناسب تهیه کنید.

برای مشاهده موارد بیشتر غذاهای مناسب برای سلامت ریه این مطلب را نیز مطالعه کنید.

در نهایت، داشتن یک رژیم غذایی سالم و مصرف غذاهای سرشار از فیبر، آنتی‌اکسیدان و انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی به شما کمک می‌کند ریه‌های سالم‌تری داشته باشید. این امر به‌ویژه زمانی اهمیت دارد که سیگار مصرف می‌کنید یا به بیماری ریوی مبتلا هستید. غذاهایی که در این مقاله به آن‌ها اشاره شد نمونه‌های خوبی از غذاهای مفید برای سلامت ریه هستند که امیدواریم آن‌ها را در برنامه غذایی خود بگنجانید و از این طریق از سلامت ریه‌های خود محافظت کنید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۲۰ تیر ۱۴۰۲ در ۰:۲۳ ق٫ظ

    بسیار عالی ممنون از انتخاب این مورد

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در رپورتاژ آگهی

همچنین بخوانید

راهکارهای بهبود روابط عاطفی با همسر

 اگر متوجه شدید که فقدان صمیمیت یک مشکل دائمی برای شما و یا همسرتان است، برای حمایت بیشتر …