گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
تابه‌حال شده که در هنگام راه‌رفتن به ناگهان عضلات شما به‌خصوص عضلات پای شما بگیرد؟ با درد ناشی از آن چگونه کنار آمده‌اید؟ تابه‌حال با این سوال مواجه شده‌اید که گرفتگی عضلات در اثر کمبود چه ویتامینی در بدن رخ می‌دهد؟
گرفتگی عضلات

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که ممکن است برای هرکسی در هرجایی و در هر موقعیتی رخ دهد. دلتامگ در این مقاله به بررسی علت این قضیه پرداخته است، با ما همراه باشید.

اسپاسم عضلانی چیست؟

اسپاسم عضلانی یا گرفتن عضلات به‌خصوص گرفتن عضلات پا بیماری رایجی است که اغلب اوقات برای خیلی‌ها پیش می‌آید. بیشتر مواقع این گرفتگی با درد شدیدی که دارد در هنگام شب به‌خصوص در خواب اتفاق می‌افتد.

اسپاسم عضلانی به وضعیتی گفته می‌شود که عضلات به طور ناگهانی و بدون کنترل ارادی تنگ شده یا به‌شدت منقبض می‌شوند و معمولا با درد بسیار شدیدی همراه است. هرچند این اتفاق در مدت کوتاهی رخ می‌دهد؛ اما بسیار آزاردهنده است. اسپاسم عضلانی بیشتر در عضلات پا، ران، پشت، شانه و گردن رخ می‌دهد.

دلیل گرفتگی عضلات چیست؟

عوامل مختلفی می‌توانند به اسپاسم عضلانی منجر شوند که معمولا کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی نقش بسیار پررنگی در این اتفاق دارند.

تنش عضلانی

تنش و تنگی عضلات به علت فعالیت‌های ورزشی سنگین، بدون استراحت کافی، آموزش نادرست و یا کارهای جسمانی سنگین ایجاد می‌شود.

کمبود مواد مغذی و معدنی

کمبود پتاسیم، منیزیم، کلسیم و برخی ویتامین‌ها می‌تواند باعث اسپاسم عضلانی شود. حتی تغییر در تراز الکترولیت‌ها مثل پتاسیم و سدیم می‌تواند به اسپاسم عضلانی شدید در بدن منجر شود.

کمبود مواد مغذی و ویتامین ها باعث گرفتگی عضلات می شود

دلایل ژنتیکی

اسپاسم عضلانی می‌تواند دلایل ژنتیکی داشته باشد. گرفتگی‌های مکرر عضلات در برخی افراد کاملا دلیل ژنتیکی و مادرزادی دارد.

کمبود آب

کمبود آب می‌تواند باعث خشکی و تنش عضلات شود.

عوامل روان‌شناختی

استرس، اضطراب و خستگی روحی از دیگر عوامل تاثیرگذار در تنش و اسپاسم عضلانی هستند. فشارهای عصبی اسپاسم عضلانی را بسیار افزایش می‌دهد.

کمبود خواب

کمبود خواب و استراحت ناکافی نیز می‌تواند از دیگر عوامل تنش و اسپاسم عضلانی باشد.

کمبود چه ویتامینی باعث گرفتگی عضلات می شود؟

این یک سوال پرتکرار و رایج است که ذهن خیلی از مردم را درگیر کرده است. نقش بسیار پررنگ کمبود مواد مغذی و معدنی و انواع ویتامین‌ها در اسپاسم عضلانی تایید شده است. اما کمبود چه ویتامین‌هایی موجب این بیماری دردناک ناگهانی می‌شود؟ ویتامین‌های خانواده B به‌خصوص کمبود ویتامین B12  و B6 و همچنین ویتامین D منجر به اسپاسم عضلانی می‌شوند. کمبود ویتامین B12 باعث توهم و هذیان هم می‌شود.

برای گرفتگی عضلات چه بخوریم؟

کلم، بروکلی و اسفناج به‌خاطر داشتن منابع غنی از کلسیم و منیزیم به پیشگیری از اسپاسم عضلانی کمک می‌کنند. همچنین موز، سیب‌زمینی شیرین، آووکادو، لوبیا و عدس، خربزه و طالبی و هندوانه، انواع سبزی‌های تیره‌رنگ و شیر از جمله مواد غذایی هستند که به‌خاطر داشتن انواع ویتامین‌ها و کلسیم و پتاسیم و منیزیم فراوان به جلوگیری و درمان اسپاسم عضلانی کمک می‌کنند.

قرص شل کننده عضلات

قرص گرفتگی عضلات

از آنجایی که اسپاسم عضلانی درد بسیار زیادی دارد و گاهی مدت‌زمان زیادی نیز طول می‌کشد تا فرد از این درد رها شود، پزشکان معمولا قرص شل کننده عضلات را برای بیمار تجویز می‌کنند.

متوکاربامول رایج‌ترین دارویی است که برای درمان گرفتگی عضلات تجویز می‌شود. این دارو تاثیر زیادی بر انقباضات غیرارادی عضلات دارد و اسپاسم کمر، گردن درد و درد آرتروز را تسکین می‌دهد.

سخن آخر

گرفتگی عضلات دردی است که ناگهان به سراغ فرد می‌آید و تنها برای دقایقی طول می‌کشد. اگر اسپاسم عضلانی شما حادتر باشد و برای روزهای بیشتری طول بکشد حتما باید به پزشک مراجعه کنید. در غیر این صورت می‌توانید با خوردن انواع غذاهای مفید و مغذی و سبزی‌های تازه و آجیل و انواع خشکبار از بروز چنین درد ناگهانی و شدیدی جلوگیری کنید. ورزش منظم را هم فراموش نکنید تا عضلات شما همیشه در حالت نرم و آماده باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

۷ مورد از خواص چای دارچین را بشناسید

خواص چای دارچین بیشتر به سبب وجود آنتی‌اکسیدان‌های فعال آن است که می‌تواند برای انواع بیما…