خواص سنبل الطیب ؛ گیاه گربه دوست

۴
7
زمان مطالعه: 5 دقیقه
حتی گربه ها هم عاشق این گیاه هستند؛ کدام گیاه؟ سنبل الطیب؛ درباره خواص سنبل الطیب ( علف گربه) چه می‌دانید؟ با مجله دلتا همراه باشید.
خواص-سنبل-الطیب

بعد از گل گاو زبان آرام بخش حالا نوبت به سنبل الطیب می‌رسد؛ درباره خواص سنبل الطیب هر چه بگوییم کم است، اگر شب ها بی خواب هستید، از دمنوش یا چای سنبل الطیب استفاده کنید. گیاه سنبل الطیب ضد درد و التهاب، ضد میگرن و سردرد عصبی و تقویت کننده قلب و دیگر اندام های بدن است؛ بیایید تا با هم و در مجله دلتا خواص بی نظیر این گیاه گربه دوست را بخوانیم؛ با ما همراه باشید.

خواص سنبل الطیب

گیاه سنبل الطیب ( سنبل طیب یا گیاه علف گربه ) 

سنبل الطیب ( علف گربه ) گیاهی از خانواده سنبل کوهی است. این گیاه در نواحی مختلف از جمله آمریکای شمالی، اروپا و آسیا کشت می‌شود. گل های سنبل الطیب به رنگ سفید و صورتی هستند و میوه آن کشیده، چهار خطی و تک دانه ای است. سنبل الطیب عطر و بوی چنان قوی دارد که حیوانات به خصوص گربه ها را از راه دور به سمت خود می‌کشاند؛ چه رسد به ما آدم ها! در ادامه با خواص سنبل الطیب بیشتر آشنا خواهیم شد.

گیاه سنبل الطیب

خواص سنبل الطیب 

درباره خواص شگفت انگیز سنبل الطیب چه می‌دانید؟ درمان بی خوابی های شبانه، استرس، افسردگی، مالیخولیا و حتی زیبایی پوست و موی خود را از این گیاه بخواهید، بیایید تا با هم درباره خواص بی‌نظیر این گیاه بیشتر بدانیم:

  • درمان بی خوابی با سنبل طیب

بعد از بابونه و گل گاو زبان، دمنوش آرام بخش سنبل الطیب می‌تواند شما را از شر بی خوابی های شبانه نجات دهد. مصرف ۳ – ۴ گرم از ریشه این گیاه و تهیه یک فنجان چای یا دمنوش گیاهی خواب شبانه شما را تنظیم می کند. فقط این ترکیب گیاهی را بیشتر از ۴ هفته مصرف نکنید تا درگیر عوارض احتمالی آن نشوید.

  • کاهش استرس و اضطراب

سنبل طیب شما را شاداب  و خوشحال تر می‌کند. این گیاه دارویی می‌تواند استرس و هورمون های مرتبط با آن را در بدن شما کنترل کند. به طور کلی، مصرف انواع مختلف از گیاهان دارویی به خصوص تهیه دمنوش های گیاهی با آن ها در آرامش اعصاب بسیار مؤثر است؛ ریشه گیاه سنبل الطیب هم از این قاعده مستثنی نیست!

  • درمان بیش فعالی با دمنوش سنبل الطیب

شاید برای شما تعجب آور باشد اما شما می‌توانید کودک بیش فعال خود را با دمنوش گل گاو زبان آرام کنید. معمولا کودکان یا بزرگسالانی که به این بیماری دچار هستند، تمرکز حواس کمتری دارند، همه چیز را به طب سنتی و درمان های گیاهی بسپارید؛ مثلا با دمنوش سنبل طیب شروع کنید.

  • خواص سنبل الطیب برای پوست و مو

منگنز موجود در این گیاه به درمان ریزش مو و رفع سفیدی آن کمک می‌کند. همچنین استفاده از روغن سنبل الطیب هم می‌تواند رطوبت پوست را بیشتر و اگزمای پوستی را هم درمان کند. درواقع روغن سنبل الطیب خاصیت آنتی اکسیدانی فراوانی دارد که از پوست در برابر نور خورشید محافظت می‌کند و چین و چروک و لکه های پوستی را هم کاهش می‌دهد.

  • درمان مشکلات گوارش با عرق سنبل الطیب

مشکل معده دارید؟ دمنوش های گیاهی را امتحان کنید. یک فنجان دمنوش یا چای گیاهی سنبل الطیب یا استفاده از عرق سنبل الطیب مثل عرق نعناع می‌تواند مشکلاتی از قبیل جوش های روده، کولیک، التهاب و اسهال را درمان کند.

  • درمان درد مفاصل و التهاب

گیاه سنبل طیب ضد التهاب مفاصل است. اگر مشکل کمر درد، دیسک کمر، سیاتیک یا زانو درد و آرتروز دارید، در کنار شیر، از این دمنوش گیاهی استفاده کنید.

سنبل الطیب

  • درمان لرزش دست با دمنوش سنبل الطیب و اسطوخودوس

معمولا بیشتر سالمندان با مشکل اعصاب، لرزش دست و پا یا سندرم پای بی قرار مواجه هستند، ریشه سنبل الطیب این مشکل را حل خواهد کرد و باعث آرامش اعصاب شما خواهد شد. برای این منظور، ریشه سنبل الطیب را خرد و آن را با آب مخلوط کنید. حدود ۵ دقیقه منتظر بمانید تا معجون گیاهی شما دم بکشد. اضافه کردن گیاه اسطوخودوس و بابونه به این دمنوش می‎تواند اثر درمانی آن را بیشتر کند.

  • درمان تشنج با سنبل الطیب و گل گاو زبان

حمله های صرع را با مخلوط گیاهی سنبل الطیب و گل گاو زبان درمان کنید. ریشه سنبل الطیب به همراه گل گاو زبان کمک می‌کند تا اختلال مغزی در بیماران مبتلا به صرع کمتر شود؛ چون این گیاه حاوی اثر آرام بخش روی سیستم عصبی است؛ پس می‌تواند بهترین گزینه درمانی برای حمله عصبی از جمله تشنج و صرع باشد.

  • سنبل الطیب و فشار خون

فشار خون بالا یا پایین دارید؟ سنبل الطیب بخورید؛ این گیاه سلامت قلب شما را تضمین می‌کند و باعث تنظیم فشار خون می‌شود. ریشه سنبل الطیب باعث افزایش انعطاف پذیری رگ های خونی شده و به این ترتیب، جریان خون شما بهبود پیدا می‌کند و عضله قلب تقویت می‌شود.

  • گیاه سنبل الطیب ضد سرطان

آنتی اکسیدان های سنبل طیب هم مثل چای سبز غوغا به پا می‌کنند. برای پیشگیری یا درمان انواع مختلف سرطان با ریشه این گیاه آشتی کنید و مصرف آن را به صورت روزانه در رژیم غذایی خود فراموش نکنید.

  • درمان وسواس فکری

ریشه این گیاه نه فقط بیماری های جسمی بلکه افسردگی و بیماری های مختلف روحی مثل وسواس را درمان می‌کند. اختلال وسواس اجباری که معمولا به عنوان OCD شناخته می‌شود یک بیماری روحی است که محدود به سن خاصی نیست. این اتفاق زمانی می ‎افتد که یک فرد درگیر فعالیت ها و هرج و مرج فکری می‌شود. گیاه سنبل الطیب با فرکانسی که به مغز می‌فرستد، به فرد کمک می‌کند تا با نادیده گرفتن افکار وسواسی ناخواسته مقابله کند.

  • درمان سرگیجه

به هر علت که سرگیجه دارید (میگرن، مصرف سیگار و الکل یا تداخل دارویی)؛ مصرف سنبل الطیب را فراموش نکنید. ریشه این گیاه اگر به عنوان مکمل گیاهی و به صورت روزانه مصرف شود، سرگیجه را درمان می‌کند.

خواص سنبل الطیب

خواص گیاه سنبل الطیب برای خانم ها 

خانم های عزیز نگران چه هستید؟ هر بیماری که دارید، با دارو های گیاهی قابل کنترل  و درمان است، همانطور که گفتیم، گیاه سنبل الطیب می‌تواند ضعف اعصاب را از بین ببرد؛ فرقی نمی‌کند که قاعدگی دردناکی دارید یا اینکه یائسه شده‌اید، مصرف روزانه یک فنجان چای یا دمنوش سنبل الطیب را فراموش نکنید.

      درمان سندرم پیش از قاعدگی و یائسگی خانم ها

ریشه گیاه سنبل الطیب ضد التهاب و ضد اسپاسم است و خوردن دم کرده این گیاه درد های قاعدگی یا سندرم مربوط به آن را کاهش می دهد؛ همچنین دمنوش سنبل الطیب می‌تواند علائم یائسگی زودرس ( گر گرفتگی ) را کم کند؛ پس خانم های عزیز می‌توانند به صورت روزانه ۳ فنجان از ریشه گیاه سنبل طیب را مصرف کنند.

دمنوش سنبل الطیب

طرز تهیه دمنوش سنبل الطیب 

برای تهیه این جوشانده گیاهی، مقدار کمی سنبل طیب تازه به همراه پودر ریشه این گیاه را در آب می‌ریزیم، در قوری را گذاشته و به مدت ۲۰ دقیقه صبر می‌کنیم تا دمنوش گیاهی آماده شود. توجه داشته باشید که اگر از ریشه گیاه سنبل الطیب به صورت مجزا استفاده می‌کنید، مدت زمان دم کشیدن این ترکیب گیاهی بیشتر طول خواهد کشید.

۴ دیدگاه

  1. بزرگی

    ۲ دی ۱۳۹۸ در ۷:۳۱ ب٫ظ

    مفید و کاربردی

    پاسخ

  2. فتحی

    ۲ دی ۱۳۹۸ در ۱۱:۵۷ ق٫ظ

  3. یوسفی

    ۲ دی ۱۳۹۸ در ۸:۵۰ ق٫ظ

    عالیه

    پاسخ

  4. سعدی

    ۱ دی ۱۳۹۸ در ۷:۲۸ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…