اسهال و استفراغ نشانه چیست؟

۰
3
زمان مطالعه: 4 دقیقه
اسهال و استفراغ نشانه چیست؟ حالت تهوع می‌تواند علت های مختلفی داشته باشد که البته قابل درمان است؛ با مجله دلتا همراه باشید.
اسهال-و-استفراغ

چرا اسهال و استفراغ می‌گیریم؟ علت و راهکار های درمان اسهال و استفراغ چیست؟ شاید باورتان نشود اما عوامل محیطی، سفر با ماشین یا کشتی با تکان های شدید شبیه زلزله هم می‌تواند در سیستم بدن شما تغییر ایجاد کند و باعث حالت تهوع شود. قبل از اینکه حالت تهوع بگیرید، با مجله دلتا همراه شوید.

حالت تهوع

اسهال و استفراغ چیست؟

حالت تهوع یک نشانه است که می‌تواند به عنوان یک چراغ قرمز شما را از بیماری های دیگر بدن مطلع کند. البته تهوع حس خالی‌ شدن معده است ولی اسهال و استفراغ عمل خالی کردن معده با شدت است. درواقع، استفراغ عمل شدیدی است که در آن معده، مری و روده‌ کوچک با شدت تمام محتویات غذایی خود را پس یا بیرون می‌زند.

اسهال و استفراغ

علت حالت تهوع و استفراغ

علت تهوع یا اسهال و استفراغ چیست؟ مسمومیت غذایی و بیماری های مختلف می‌توانند این حالت را در سیستم بدن شما ایجاد کنند. البته عوامل زیادی برای ایجاد این بیماری وجود دارد:

  • آنفولانزای معده (گاستروانتریت)
  • مسمومیت غذایی یا دارویی
  • بارداری و تهوع بارداری
  • زخم ‌های گوارشی
  • رفلاکس معده (GERD)
  • زیاده‌روی در مصرف مواد مخدر یا الکل
  • انسداد مکانیکی روده
  • عفونت های ویروسی

تهوع بارداری

انواع تهوع یا استفراغ 

تهوع یا اسهال و استفراغ هم می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد، درباره تهوع بارداری چیزی شنیده‌اید؟ آیا می‌دانستید که حالت تهوع هم می‎تواند در اثر عفونت های ویروسی ایجاد شود؟ با انواع مختلف تهوع بیشتر آشنا شوید.

استفراغ ویروسی

عفونت های ویروسی معده شما را زیر و رو می‌کنند؛ در این صورت ممکن است شما در قسمت فوقانی شکم خود احساس درد کنید که  معمولا با حالت تهوع و اسهال و استفراغ همراه است البته در مواردی ممکن است بیمار تب و لرز هم بگیرد.

عفونت ‌های ویروسی به طور معمول، شامل عفونت ‌های ناشی از نوروویروس‌ها و روتاویروس‌ها هستند. التهاب ناشی از باکتری‌ های خانواده‌ هلیکوباکتر مانند هلیکوباکتر پیلوری یا همان میکروب معده هم می‌تواند عامل ایجاد چنین عفونت هایی در بدن باشند.

تهوع بارداری

ویار بارداری و تغییرات هورمونی ناشی از حاملگی هم می‌توانند با حالت تهوع و اسهال و استفراغ همراه باشند. این تغییرات معمولا در خون فرد ایجاد می‎شوند.

بیشتر خانم ها، به‌ خصوص در طول سه ماهه اول بارداری، نشانه‌ هایی از تهوع صبحگاهی دارند. معمولا علائم تهوع و بیماری های صبحگاهی تا ماه چهارم حاملگی برطرف خواهند شد. درباره استفراغ شدید حاملگی چیزی شنیده‌اید؟ جالب است بدانید که بعضی از زنان در دوران حاملگی، دچار استفراغ شدید، کم آبی بدن و کاهش وزن می‌شوند که به آن استفراغ شدید حاملگی (hyperemesis gravidarum) گفته می‌شود.

استفراغ در نوزادان و کودکان

قطعا اسهال و استفراغ هم مثل بیماری های دیگر فقط مربوط به بزرگسالان نمی‌شود. اگر در ۲ یا ۳ ماه اول، استفراغ نوزاد پس از خوردن غذا زیاد باشد، به صورتی که در محیط اطراف پخش شود، می‌تواند نشانه‌ای از بیماری تنگی پیلور (pyloric stenosis) یا باریک‌ شدن غیر طبیعی معده ( محل ورود آن ) باشد البته اگر تهوع کودک بیش از حد همراه با مدفوع خونی باشد، حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کنید تا علت آن ریشه‌یابی شود.

استفراغ خونی

استفراغ خونی یک نشانه جدی است که در بیشتر موارد نشانه خونریزی دستگاه گوارش است. استفراغ با رگه های خونی قرمز روشن، نشانه تازگی خون‌ریزی است؛ در حالی که استفراغ تیره یا قهوه‌ای یا قرمز تیره، نشانه پس ماند خون در معده یا همان خون هضم شده است.

درمان خانگی اسهال و استفراغ

تشخیص و درمان اسهال و استفراغ با قرص و دارو

حالت تهوع به همراه علت و علائم آن باید شناسایی و برطرف شوند. برای این منظور، پزشک متخصص معاینات فیزیکی لازم را انجام می‌دهد؛ براساس اطلاعات به ‌دست ‌آمده از سابقه‌ بیمار و معاینه پزشکی مشخص می‌شود که استفراغ زنگ خطری جدی برای کدام بیماری یا مشکل پیش آمده در بدن است. البته در کنار تمام این موارد، تجویز این دارو ها هم روی کنترل بیماری تأثیر گذار هستند:

  • پرومتازین (فنرگان)
  • پروکلوپرازین (کمپازین)
  • دروپریدول (Inapsine
  • متوکلوپرامید (Reglan)
  • اندانسترون (زوفران)

درمان اسهال و استفراغ

درمان‌ خانگی اسهال و استفراغ ( حالت تهوع ) 

بعد از استفراغ چه بخوریم؟ درمان حالت تهوع چگونه است؟ شاید اولین گزینه پیش رو، آب درمانی و مصرف مایعات باشد؛ این بیماری هم مثل سرماخوردگی دوره نقاهت دارد که با کمک دارو و درمان های خانگی باید دوره آن بگذرد.

برای درمان اسهال و استفراغ ( حالت تهوع ) باید به معده‌ خود استراحت بدهید و هم‌ زمان از کم آبی بدن خود جلوگیری کنید. در ۲۴ ساعت اول اسهال و استفراغ باید مایعات رقیق شده مصرف کنید حتی اگر تشنه نباشید و به ‌تدریج مقدار غذای مصرفی را افزایش دهید تا جذب مایعات رقیق برای معده آسان شود؛ برخی از خوراکی های مفید در زمان اسهال و استفراغ این موارد هستند:

  • آب
  • نوشیدنی‌ های ورزشی (برای جایگزین کردن مایعات و الکترولیت‌ ها)
  • سوپ رقیق
  • بستنی یخی یا ژله بستنی و …

نظر شما درباره این بیماری چیست؟ حالت تهوع دارید؟ با این چرخ و فلک کوچک معده چه می‌کنید؟ می‌دانیم که این حالت دقیقا چه بلایی بر سر شما می‌آورد؛ آرزوی مجله دلتا سلامتی شما است؛ همیشه سلامت باشید و البته بدون حالت تهوع!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…