درمان موی سفید با این ویتامین ها

۶
5
زمان مطالعه: 4 دقیقه
سفید شدن مو به طور معمول فرایندی است که با بالا رفتن سن رخ می‌دهد. طبق تحقیقات صورت گرفته، عامل اصلی سفید شدن مو، ماده‌ای به نام پروکسید هیدروژن است؛ با بالا رفتن سن، این ماده در فولیکول‌ها و سلول‌های مو به مقدار زیادی تـولـید می‌شود؛ در نتیجه ساخت رنگدانه ملانین را متوقف می‌کند.
موی-سفید

 علت سفید شدن مو در دوران جوانی می‌تواند به دلیل مسائل ژنتیکی یا کمبود ویتامین در بدن اتفاق بیفتد اما این بیماری قابل درمان است؛ نگران نباشید! فقط کاری که شما باید انجام دهید، این است که ضمن مراجعه به صفحه سلامتی مجله دلتا این مقاله را بخوانید.

مو

علت سفید شدن مو

باید بدانید که رنـگــــدانـــه‌هـــای مـــوجـــود در ملانوسیت‌ها، عامل ایجاد رنگ موی سر هستند. زمانی که سـاخـت ایـن رنـگدانه‌ها مـتوقف شود، مو رنگ خود را از دست می‌دهد و بــه اصـطـلاح سـفـیـد می‌شود و تار های سفید مو  در ترکیب با تـار هـای سـیاه، حالتی خـاکـسـتـری بـه خود می‎گیرد.

سفید شدن مو به طور معمول فرایندی است که با بالا رفتن سن رخ می‌دهد. طبق تحقیقات صورت گرفته، عامل اصلی سفید شدن مو، ماده‌ای به نام پروکسید هیدروژن است؛ با بالا رفتن سن، این ماده در فولیکول‌ها و سلول‌های مو به مقدار زیادی تـولـید می‌شود؛ در نتیجه ساخت رنگدانه ملانین را متوقف می‌کند. البته این اتفاق می‌تواند در جوانی هم برای افراد پیش بیاید.

پروکسید هیدروژن به مـیـــزان کــمـــی ‌در ســـراســـر بـــدن هـمـچــون فولیکول‌های مو تولید می‌شود، ولی با افزایش سن، مقدار تولید آن بالا می‌رود زیرا بدن دیگر قادر به خنثی کردن تولید این ماده نیست. زمانی که ملانوسیت‌ها به طور غیر فعال حضور دارند یا تعداد ملانین هر تار مو به کمتر از حد معمول می‌رسد، مو به رنگ خاکستری دیده مـی‌شـود ولـی چـنـانچه ملانوسیت‌ها کاملا رنگدانه‌های خود را از دست بدهند، مو سفید می‌شود.

رنگ کردن مو به طور مداوم هم مشکلاتی را برای آن ایجاد می‌کند و ممکن است باعث خشکی و تحریک‌پذیری مو شده ولی باعث سفید شدن مو نمی‌شود.

ویتامین-مو

ویتامین های مو

در زمان‌های قدیم، سفیدی مو نشانه پیری بود ولی دوره و زمانه عوض شده است. برخی جوانان هنوز به سن ۲۰ سالگی نرسیده‌اند که موهای‌شان سفید می‌شود؛ آیا سفید شدن مو نشانه پیری است؟ علت سفید شدن مو در جوانی چیست؟ کمبود کدام ویتامین‌ها باعث سفید شدن مو می‌شود؟ جواب سؤالات شما اینجا است.

ویتامین های طبیعی

ویتامین های گروه B

به جمع خانواده بزرگ ویتامین‌های B‌ خوش آمدید! این دسته از ویتامین‌ها به رشد و تقویت موی سر کمک زیادی می‌کنند و کمبود آنها هم می‌تواند آسیب‌های جدی به مو بزند.

ویتامین-B6

ویتامین B6

ویتامین B6 به بازگرداندن رنگ طبیعی به موهای خاکستری و سفید ناشی از کمبود ویتامین یا بیماری‌های خاص کمک می‌کند. براساس تحقیقات انستیتوی ملی سلامت در ایالات متحده، ویتامین B6 همچنین با حمایت از ارگان‌ های تولید‌کننده سلول‌های سفید خون بر حفظ سلامت سیستم ایمنی بدن تاثیر گذار است. از منابع خوب این ویتامین می‌توان به غلات غنی‌شده، سیب‌زمینی، موز، نخود، مرغ، غذای دریایی و دانه گل آفتابگردان اشاره کرد.

ویتامین B9

براساس تحقیقات دانشمندان، دریافت ناکافی ویتامین B9 معروف به اسید فولیک می‌تواند منجر به خاکستری شدن دائمی مو شود. اسید فولیک به بدن برای متابولیزه کردن، استفاده و ساخت پروتئین‌های جدید کمک می‌کند؛ همچنین در بهبود عملکرد سلولی و توانایی رشد بافت‌ها مؤثر است.

منابع غذایی این ویتامین شامل لوبیا، حبوبات، مرکبات، سبوس برنج و سایر مواد غذایی تهیه شده از غلات کامل است. باید بگوییم که مصرف زیاد این ویتامین هم مشکل‌ ساز نخواهد بود؛ زیرا مقدار مازاد آن از طریق ادرار دفع خواهد شد.

ویتامین-B12

ویتامین B12

کمبود ویتامین B12 می‌تواند منجر به سفید یا خاکستری شدن زودرس مو شود. این نوع کمبود ویتامین ممکن است در گیاهخواران یا در شیرخواران با مادران مبتلا به کمبود ویتامین B12 هم روی دهد.

همچنین برخی افراد به دلیل مشکلات پزشکی از جمله جراحی یا بیماری‌های روده و معده، تیروئید یا کم‌خونی توانایی دریافت و جذب کافی ویتامین B12 را از منابع غذایی ندارند.

اگر موهای سفید دارید و علت آن را نمی‌دانید، یک آزمایش خون ساده می‌تواند تمام این مشکلات و بیماری‌ها را مشخص و برطرف کند.

رژیم-غذایی-مو

رژیـم غـذایی برای جلوگیری از سفیدی مو

اگر داشتن موی سفید برای شما یک امتیاز و جذابیت تلقی می‌شود؛ دیگر نیاز به رژیم غذایی ندارید اما اگر این وضع برای شما اتفاق افتاده است و  به هر دلیل آن را دوست ندارید، می‌توانید از این رژیم غذایی برای رفع سفیدی موهای‌تان استفاده کنید.

خداحافظی با موی سفید با خوردن این خوراکی ها

ویتامین B

مصرف غـذاهـای سـرشـار از ویـتامین B مانند برنج، تخم‌ مرغ، سبوس گندم و سبزیجات بسیار مؤثر است و سفیدی مو را به تأخیر می‌اندازد.

مس

عنصر مس از آن دسته عناصری است که نقش زیادی در جلوگیری از سفید شدن موها دارد؛ غذاهایی چون قارچ، سیب‌زمینی، عدس، نخودفرنگی، لوبیا، موز، هلو، گلابی و سیب غنی از مس هستند.

مصرف نان جو، سبوس و غلات

مصرف نان جو در رژیم غذایی، خوردن یک لیوان جوشانده سبوس گندم، جو و برنج در روز و خـوردن یـک قاشق مرباخوری پودر سـبـوس برنج مخلوط‌شده با شکر می‌تواند در جلوگیری و درمان سفیدی مو مؤثر باشد.

غذاهای سرشار از منگنز

در کنار همه این‌ها، استفاده از سیر، پیاز، موسیر و تره نیز که سرشار از منگنز هستند، می‌تواند برای رفع سفیدی مو بسیار مفید باشد.

بنابراین، همه چیز به خود شما بستگی دارد که چه ظاهری را بیشتر می‌پسندید، البته مسلم است که برای تقویت پوست و موی سرا باید حتما از این رژیم غذایی همراه با مصرف ویتامین‌های خانواده B‌ غافل نشوید.

۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ در ۳:۱۹ ب٫ظ

  2. فتحی

    ۲۴ مهر ۱۳۹۸ در ۹:۰۲ ق٫ظ

    بسیار مفید

    پاسخ

  3. روزبهانی

    ۲۳ مهر ۱۳۹۸ در ۷:۳۸ ب٫ظ

    بسیار عالی

    پاسخ

  4. مودت

    ۲۳ مهر ۱۳۹۸ در ۴:۴۷ ب٫ظ

    او

    پاسخ

  5. یوسفی

    ۲۳ مهر ۱۳۹۸ در ۳:۲۱ ب٫ظ

    مفید بود

    پاسخ

  6. ملکی

    ۲۳ مهر ۱۳۹۸ در ۱:۴۸ ب٫ظ

    واقعا برام مفید بود ممنون

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…