دیزاین خانه به سبک مینیمال

۵
4
زمان مطالعه: 5 دقیقه
یکی از پر طرفدارترین سبک های دکوراسیون داخلی، دیزاین خانه به سبک مینیمال است که در آن همه چیز کم، اما نقشی برجسته دارد.
دیزاین خانه

دیزاین خانه به سبک های مختلفی صورت می‌گیرد. یکی از جذاب ترین سبک های دکوراسیون داخلی، سبک مینیمال است. ساده بودن دلیل بر سادگی انجام کار نیست. به حداقل رساندن وسایل، انتقال حس با کم ترین عناصر و حذف لوازم غیر ضروری باعث می‌شود کارِ زیباسازی محیط اندکی سخت شود. در این بخش از مجله دلتا قصد داریم به بررسی دیزاین خانه به سبک مینیمال بپردازیم.

دیزاین خانه در سبک مینیمال؛ فرصتی برای تنفس

اگر قرار باشد تمام سبک ها را به دو دسته سنتی و مدرن تقسیم بندی کنیم، مینیمال در ردیف اولِ دسته بندی مدرن قرار می‌گیرد. طرفداران دیزاین خانه به سبک مینیمال رو به افزایش هستند. زندگی پر هرج و مرج امروزی و آلودگی های بصری که روزانه با آن ها رو به رو می‌شویم، افراد را به سمت سادگی هل می‌دهد تا بتوانند در خانه آرامش داشته باشند و نفس بکشند. مینیمال در شاخه های مختلف هنری با این جمله از “فن دِر روهه”، معمار آلمانی-آمریکای مشهور، در ذهن تداعی می‌شود:

«کم تر، غنی تر است.»

مینیمالیسم یا ساده گرایی، در واقع یک مکتب هنری است که از کم ترین ها، بیش ترین مفاهیم را بیرون می‌کشد. طراحی داخلی نیز تلفیقی از هنر و علم است، بنابراین مینیمالیسم در سبک های دکوراسیون داخلی نیز اثر گذاشته و سبک دکوراسیون مینیمال را پدید آورده است. نباید دچار این اشتباه شد که هر اتاقی با حداقل وسایل دکوراسیون مینیمال دارد. دکوراسیون مینیمال نیز دارای قوانین خاصی است. برای رسیدن به هدف مینیمالیسم باید چندین نکته را در نظر گرفت و آن را در طراحی داخلی اجرا کرد.

سبک مینیمال در خانه

به خانه ای که المان های غیر ضروری در آن وجود ندارد و تمام چیزهایی که در فضا وجود دارند مورد استفاده قرار می‌گیرند خانه مینیمال گفته می‌شود. ممکن است یک یا دو چیز که در زندگی برای ما اهمیت دارد نیز در دکور خانه قرار گیرد. به بیانی دیگر دکوراسیون مینیمال مقابل تجمل گرایی قرار دارد.

مفهوم خانه در دکوراسیون مینیمال به خوبی نمود پیدا می‌کند. چرا که بر راحتی، آرامش، نیاز و بهینه سازی فضا تاکید دارد، نه کلکسیونی از اشیا.

برای شروع، لوازم تزیینی را از اطراف جمع کنید. کاهش شلوغی حس آرامشی در شما پدید می‌آورد که ممکن است بعد از خلوت شدن محیط بخواهید همین جا متوقف شوید و از نشستن در اتاق لذت ببرید. اما چند مورد دیگر وجود دارد که در هویت دادن به فضا نقش دارد، بیایید به سراغ آن برویم.

مونوکروم

الهام از مونوکروم

واژه “کم” را در کل فرآیند چینش دکوراسیون در ذهن داشته باشید. کم ترین تعداد و ترکیب رنگ را انتخاب کنید. پیشنهاد اول استفاده از یک رنگ، مانند سبک مونوکروم، است. اما شاید برای شروع نتوانید با انتخاب یک رنگ کنار بیایید، پس، از ترکیب دو یا سه رنگ هم خانواده استفاده کنید. کاهش تضاد و تمرکز حواس با انتخاب یک رنگ، مانند سفید به مفهوم دکوراسیون مینیمال نزدیک است. با توجه به ویژگی های رنگ سفید، رنگِ خنثی، نماد صلح و بهترین گزینه برای دکوراسیون مینیمال محسوب می‌شود.

مبلمان مینیمال

مبلمان مینیمال

مبل و صندلی های راحت را نگه دارید و سایر لوازم را خارج و از مبل های راحتی و تک رنگ استفاده کنید. اگر از کوسن ها برای راحتی استفاده نمی‌کنید و فقط برای زیبایی آن را روی مبل قرار داده اید، باید با آن ها نیز خداحافظی کنید. با حذف هر یک از این المان های غیر ضروری، فضا بزرگ تر و روشن تر می‌شود، در نتیجه شما نیز حال بهتری پیدا می‌کنید.

میز های کنسول، چهار پایه اضافی، بوفه و ویترین را حذف کنید. با کاهش لوازم غیرضروری، اهمیت لوازم کاربردی و قابل استفاده افزایش می‌یابد.

هر چه اشیا و تزیینات کم تری در محیط به کار گرفته شود حواس شما کم تر پرت خواهد شد و بر نور و روشنی متمرکز می‌شوید. شاید باور نکنید، اما در ارتباط با سایر افراد خانه و مهمانان نیز قوی تر عمل خواهید کرد.

کف پوش

کف پوش

بیش تر خانه های امروزی دارای کف پوش های سنگی، سرامیک یا چوبی هستند. این کف پوش ها بدون نیاز به فرش و قالیچه سطح زمین را زیبا می‌سازند. خالی بودن زمین علاوه بر درک مفهوم مینیمال، باعث بزرگ تر دیده شدن فضا می‌شود. اما اگر اتاق کف پوش مناسبی ندارد از موکت های تک رنگ با طرح ساده انتخاب کنید.

اشکال هندسی

اشکال هندسی

کم بودن به معنای عدم توجه به عناصر طراحی داخلی نیست. عنصری مانند فرم را نمی‌توان از دکوراسیون حذف کرد. در انتخاب مبلمان و لوازم از طرح های ساده و هندسی، مانند دایره یا مستطیل استفاده و از انتخاب طرح های در هم و شلوغ پرهیز کنید. اشکال ساده و بدون پیچ و تاب، به سادگی فضا کمک می‌کنند.

نورپردازی در دیزاین خانه

نورپردازی در دیزاین خانه

اگر از نور طبیعی بهره گیرید دیگر نیازی به افزودن یک المان اضافه مثل لوستر و آباژور، برای نورپردازی ندارید. پنجره های بزرگ دریچه خوبی برای ورود نور خورشید هستند. هر چه فضا نورانی و روشن تر باشد، خلوت بودن محیط جلوه بیش تری می‌یابد و احساس سبکی را در شما القا می‌کند.

نمای بیرونی پنجره مانند یک تابلوی هنریِ پویا بر دیوار به نظر می‌رسد. علاوه بر دریافت نور طبیعی، از طبیعت در قابی تزیینی استفاده کرده اید که جنبه تجملاتی نیز ندارد. در صورتی که ناچار هستید نورپردازی مصنوعی را به کار ببرید از ترکیب نورهای گرم و سرد در کنار هم بهره بگیرید تا تحرکات عصبی و حواس پرتی را کاهش دهد.

این چند قانونِ ساده و مختصر، در داشتن دکوراسیون مینیمال به شما کمک می‌کند. برای کاهش استرس و نگرانی از چگونگی چیدمان و تجمل، دکوراسیون مینیمال را به شما پیشنهاد می‌دهیم. در بخش های بعدی به چیدمان مبلمان در دکوراسیون مینیمال خواهیم پرداخت.

۵ دیدگاه

  1. مسعود

    ۱۳ آبان ۱۳۹۸ در ۱۲:۵۱ ب٫ظ

    بسیار زیباست

    پاسخ

    • مریم عنبری

      ۱۴ آبان ۱۳۹۸ در ۸:۵۹ ق٫ظ

      ممنون از شما 🙂

      پاسخ

  2. مسعود

    ۱۲ آبان ۱۳۹۸ در ۶:۴۲ ب٫ظ

    ممنون

    پاسخ

    • مریم عنبری

      ۱۳ آبان ۱۳۹۸ در ۱۱:۲۹ ق٫ظ

      سپاس از شما

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…