۳ علت زرد شدن ریشه فرش بعد از شستشو

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در صورتی که فرش را در خانه شسته‌اید و با زردی ریشه‌ها مواجه شدید، برای حل این مشکل با ما همراه باشید.
علت زرد شدن ریشه فرش

یکی از دلایلی که باعث می‌شود افراد بسیاری از شستن فرش در خانه منصرف شوند، علاوه بر سخت بودن روند شستشو، زرد شدن ریشه‌ها و گاهی خود فرش بعد از شستشو است؛ علت زرد شدن ریشه فرش به عوامل مختلفی بستکی دارد؛ عده‌ای بر این باورند که فرش را به خوبی نشسته‌اند؛ اما این تصور تا حدودی اشتباه است، برای جلوگیری از زرد شدن ریشه تنها لازم است هنگام شستشو به چند نکته که در این مطلب از دلتامگ گفته می‌شود توجه داشته باشید.

علت زرد شدن ریشه فرش بعد از شستشو چیست؟

برای بسیاری از ما ایرانی‌ها تمیزی خانه و شستشو فرش‌ها حداقل یکبار در سال، به یک سنت تبدیل شده است؛ از سوی دیگر بسیاری از افراد که شرایط لازم برای شستن فرش در خانه را دارند، دوست دارند که فرش‌ها را خودشان در خانه بشویند؛ اما در صورتی که شستشو فرش اصولی نباشد، باعث زرد شدن ریشه و خود فرش می‌شود؛ اصولا بعد از آنکه فرش به طور کامل خشک می‌شود، زردی قسمت‌های مختلف در فرش مشخص می‌شود؛ عواملی که باعث ایجاد رنگ زرد در فرش می‌شوند عبارتند از:

علت زرد شدن ریشه فرش بعد از شستن

استفاده از شوینده نامناسب

از مهم‌ترین علت زرد شدن ریشه فرش، استفاده از شوینده نامناسب است؛ این بدان معنا است که نباید از هر مدل شوینده‌ای برای فرش استفاده کرد؛ چرا که بافت هر فرش متفاوت است و  حتی نوع کثیفی فرش نیز، می‌تواند در انتخاب شوینده مناسب تاثیرگذار باشد. برای مثال اگر روی فرش روغن ریخته و می‌خواهید آن را بشویید باید از شوینده قوی‌تری استفاده کنید.

عدم غبار زدایی از علت زرد شدن ریشه فرش

ممکن است بسیاری از افراد به این نکته توجه نداشته باشند که باید قبل از شستشو، فرش را به خوبی جارو و غبارزدایی کرد. بنابراین لازم است که بعد از جارو زدن فرش، آن را روی دیوار آویزان کرده و مانند قدیم با چوب گرد و غبار فرش را خارج کنید. در صورتی که اکنون این روش نادیده گرفته می‌شود و همین عامل باعث می‌شود که فرش بعد از شستشو زرد شود.

عدم غبارزدایی از علت زرد شدن ریشه فرش

آبکشی اشتباه فرش علت زرد شدن ریشه فرش

در صورتی که از شوینده مناسب برای شستشو فرش استفاده کرده‌اید اما بازهم ریشه‌های فرش زرد شد، در این صورت احتمالا فرش را به خوبی آبکشی نکرده‌اید. بنابراین برای به دست آمدن نتیجه مطلوب‌تر هنگام شستن فرش در خانه، لازم است حین آبکشی از وسیله‌ای مانند پارو استفاده کنید تا مواد شوینده و آب به طور کامل از درون فرش خارج شود؛ در غیر این صورت بعد از خشک شدن فرش، با زرد شدن ریشه‌ها مواجه خواهید شد. در نهایت به این نکته نیز توجه داشته باشید که بعد از پهن کردن فرش، به هیچ وجه روی آن آب نگیرید.

چگونه ریشه فرش را سفید کنیم؟

در صورتی که بعد از رعایت کردن نکات بالا بازهم شاهد زرد شدن فرش بودید، نیازی به شستشوی دوباره آن نیست؛ چرا که خودتان به راحتی می‌توانید با ترکیب چند ماده، زردی را از بین ببرید. در این مرحله به این نکته توجه داشته باشید که هنگام استفاده از روش‌های خانگی برای از بین بردن زردی فرش، ابتدا از ترکیباتی استفاده کنید که خاصیت اسیدی کمی دارند؛ در صورتی که به نتیجه دلخواه نرسیده‌اید، از محلول قوی‌تر استفاده کنید.

علت زرد شدن ریشه فرش

استفاده از ترکیب آب و نمک و سرکه

بعد از آنکه علت زرد شدن ریشه فرش را فهمیدید، برای از بین بردن زردی فرش، می‌توانید از ترکیب آب، نمک و سرکه استفاده کنید. برای استفاده از این محلول در ابتدا درون یک ظرف مناسب، دو قاشق نمک و دو قاشق سرکه سفید را با نیم لیتر آب مخلوط کنید و با استفاده از یک اسفنج یا پارچه تمیز، محلول را روی محل زرد شده بزنید تا شاهد تاثیر شگفت‌انگیز آن برای از بین بردن زردی ریشه‌ها باشید.

محلول جوش شیرین و سرکه

ایجاد محلولی از سرکه و جوش شیرین نیز می‌تواند، زردی ریشه فرش را از بین ببرد؛ برای تهیه این محلول مانند ترکیب بالا در یک ظرف مناسب دو قاشق جوش شیرین و دو قاشق سرکه سفید را با نیم لیتر آب مخلوط کنید. سپس با استفاده از یک دستمال، محلول را به قسمت‌های زرد شده بزند و در نهایت با یک پارچه دیگر به خوبی روی محل مورد نظر بکشید تا مواد از فرش خارج شود. چنانچه می‌خواهید انواع لکه را از روی فرش پاک کنید این مطلب را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…