با کاشت سبزی خوردن در گلدان، همیشه در خانه سبزی تازه داشته باشید

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اگر جزو افرادی هستید که به خوردن سبزی در کنار هر وعده غذایی خود علاقه دارید، راه‌حل آن کاشت سبزی با این روش در خانه است.
کاشت سبزی خوردن در گلدان

درست است که دیگر از آن حیاط‌های باصفای گذشته و باغچه‌هایی که مادربزرگ‌ها در آن سبزی می‌کاشتند خبری نیست و جای خود را به آپارتمان‌ها دادند؛ اما این موضوع دلیل نمی‌شود که خود را از لذت کاشت سبزی خوردن محروم کنیم؛ شاید در نظر بسیاری کاشت سبزی در محیط آپارتمان کمی دور از ذهن و عجیب باشد؛ اما شما می‌توانید با کاشت سبزی خوردن در گلدان، در کنار زیبایی که به دکوراسیون خانه می‌بخشید، از خواص سبزی خوردن تازه و ارگانیک نیز بهره‌مند شوید. برای آشنایی آموزش کاشت سبزی خوردن در گلدان، تا پایان این مطلب با دلتامگ همراه باشید.

نحوه کاشت سبزی خوردن در گلدان

برخلاف تصور، کاشت سبزی خوردن در منزل کار بسیار راحتی است و رشد آن‌ها به شما انگیزه می‌دهد تا از این گلدان‌های زیبا مراقبت و از نتیجه آن لذت ببرید. مهم‌ترین نکته‌ای که باید در این روش به آن توجه داشت، تشخیص بهترین زمان کاشت سبزی خوردن در گلدان است.

مورد بعدی انتخاب مکان مناسب برای قرا دادن گلدان است؛ بهتر است که گلدان در محیطی قرار دهید که نزدیک به پنجره باشد؛ اما در صورتی که خانه شما به گونه‌ای است که از پنجره مناسبی برخوردار نیست، جای نگرانی نیست؛ چرا که می‌توانید از یک لامپ پرنور فلورسنت استفاده کنید.

کاشت سبزی خوردن

طریقه کاشت سبزی خوردن در گلدان

بعد از آنکه مکان مناسب برای قراردادن گلدان‌ها را مشخص کردید، لازم است بدانید که بهترین زمان کاشت سبزی خوردن در گلدان، اوایل بهار تا اواخر تابستان است؛ چرا که سبزی در هوای خنک بهتر رشد می‌کند. بعد از رعایت این نکات، برای داشتن گلدان‌هایی پر از سبزی لازم است مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید.

مرحله اول کاشت سبزی خوردن

در ابتدا لازم است بذر دلخواه خود را تهیه کرده سعی کنید از بذرهای مرغوب استفاده کنید؛ بعد از تهیه بذر، خاک مناسب مهم‌ترین نیاز گیاه است؛ به همین منظور خاک مناسب برای کاشت سبزی خوردن در گلدان، باید دارای ترکیباتی لومی، ماسه‌ای و کودهای حیوانی باشد. این خاک‌های نرم و ارگامیک شرایطی را به وجود می‌آورند تا ریشه‌ها بهتر بتوانند در خاک حرکت کنند.

مرحله دوم

در مرحله بعد لازم است گلدانی را انتخاب کنید که حداقل ۲۰ سانتی‌متر طول داشته باشد. سپس برای کاشت تره در گلدان، لازم است آن را در فاصله کوتاهی از سطح خاک گلدان قرار دهید و گلدان را در مکانی سایه بگذارید؛ چرا که تره برای رشد به نور آفتاب و سایه با هم نیاز دارد.

مرحله سوم کاشت سبزی ریحان در گلدان

ریحان یکی از پرطرفدارترین بذرهایی است که برای کاشت سبزی خوردن خریداری می‌شود؛ چرا که نسبت به سایر سبزیجات رشد خوبی دارد؛ برای کاشت ریحان شما به گلدانی نیاز دارید که پهنای آن ۱۰ سانتی‌متر باشد؛ چرا که ریحان برای رشد نیاز به فضای بیشتری دارد.

کاشت بذر سبزی خوردن در گلدان به این صورت است که بذر را درون خاک زهکشی شده و در فاصله کمی از سطح خاک قرار دهید و گلدان را در معرض نور خورشید بگذارید؛ چرا که ریحان برخلاف تره به نور و گرمای بیشتری نیاز دارد. در نهایت توجه داشته باشید که گلدان حاوی ریحان را به صورت روزانه آب دهید؛ لازم به ذکر است برگ‌های ریحان را باید زمانی برداشت کنید که شاخه آن حدود ۵ سانتی متر رشد کرده باشد.

نحوه کاشت جعفری در گلدان

جعفری نیز مانند تره برای رشد به نور آفتاب و سایه به طور هم زمان نیاز دارد؛ از آن دست سبزیجاتی است که هم به نور خورشید و هم به سایه احتیاج دارد. بهترین شرایط محیطی برای کاشت سبزی خوردن، هوای معتدل و ۲۵ درجه است؛ برای کاشت جعفری بهتر است آن را از شب قبل در آب خیس کنید و بعد در خاکی که از زهکشی خوبی برخوردار است قرار دهید. بهترین عمق برای کاشت بذر جعفری، عمق ۲ تا ۳ سانتی‌متر است.

کاشت سبزی خوردن جعفری

نحوه کاشت پیازچه در گلدان

کاشت سبزی خوردن پیازچه با نحوه کاشت دیگر سبزی‌ها کمی متفاوت است. تفاوت این سبزی در این است که برای کاشت شما نیاز به بذر پیازچه ندارید؛ برای کاشت پیازچه می‌توانید یک ظرف استوانه‌ای مناسبی را انتخاب کنید و چند عدد پیازچه را که از قسمت انتهایی نزدیک به ریشه به کمک یک کش بسته‌اید را درون ظرف پر از آب قرار دهید؛ ۱۰ روز طول می‌کشد تا پیازها جوانه بزنند؛ سپس لازم است آن‌ها را از درون ظرف درآورده و در گلدان بکارید.

خاکی که پیازچه در آن قرار دارد نباید به صورت کامل خشک شود، پس حتماً قبل از خشک شدن کامل آن را آبیاری کنید. برای برداشت پیازچه هم نباید ساقه‌های آن را تا ته بچینید و باید چند سانتی متر از ساقه را روی خاک حفظ کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…