۴ علت مهم رشد نکردن گیاه شمعدانی را بشناسید!

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اگر به گلدان شمعدانی علاقه دارید و می‌خواهید در خانه گلدان‌هایی پر از گل داشته باشید، این مطلب را از دست ندهید.
نگهداری گیاه شمعدانی

گیاه شمعدانی جزو آن دسته از گیاهان آپارتمانی مقاوم است که در هر شرایطی به خوبی رشد می‌کند و می‌تواند زیبایی خانه شما را چند برابر کند؛ اما گاهی ممکن است به دلایل مختلفی، شمعدانی‌های ما رشد خوبی نداشته باشند؛ به همین دلیل در این مطلب از دلتامگ قصد داریم علت رشد نکردن شمعدانی را به شما آموزش دهیم؛ بنابراین اگر می‌خواهید بدانید که چگونه شمعدانی پر گل داشته باشیم، با ما همراه باشید.

علت رشد نکردن گیاه شمعدانی چیست؟

در صورتی که شرایط مناسب برای نگهداری گیاه شمعدانی فراهم باشد، در تمام طول سال می‌تواند گل دهد و به بالکن خانه شما رنگ ببخشد. شمعدانی یک گیاه آپارتمانی سایه دوست است اما برای گل دادن به نور آفتاب نیاز دارد؛ همچنین بهترین خاک برای گیاه شمعدانی، خاکی است که رطوبت کافی داشته باشد و مقدار نیتروژن آن بالا باشد.

اگر شمعدانی شما پژمرده شده و ریشه‌های آن همچنان سالم است، جای نگرانی نیست و با رعایت چند نکته می‌توانید گیاه را نجات داده و دوباره گلدانی شاداب داشته باشید. برای احیای شمعدانی خشک شده، لازم است این موارد را بررسی کنید.

علت رشد نکردن گیاه شمعدانی

آبیاری بیش از اندازه به گیاه شمعدنی

همانطور که گفتیم گیاه‌شمعدانی یک گیاه مقاوم است که در مناطق گرمسیری به خوبی رشد می‌کند؛ بنابراین آب دادن گل شمعدانی اگر بیش از حد باشد می‌تواند پوسیدگی ریشه را به همراه داشته باشد که در نهایت منجر به مرگ گیاه شما می‌شود. درنتیجه بهترین زمان برای آبیاری به گیاه، هنگامی است که سطح خاک تا عمق یک بند انگشت شما خشک شده باشد؛ برای مثال در فصل تابستان گیاه به هفته‌ای یکبار آبیاری نیاز دارد.

کمبود نور خورشید علت رشد نکردن شمعدانی

یکی از مهم‌ترین مواردی که باعث می‌شود شمعدانی شما گل ندهد، قراردادن گلدان در محیطی است که به اندازه کافی نور آفتاب را دریافت نمی‌کند؛ اگر می‌خواهید یک گلدان شمعدانی پر از گل داشته باشید، لازم است گلدان حداقل به مدت ۶ ساعت در معرض نور آفتاب قرار بگیرد؛ به عبارت دیگر علت کوچک ماندن برگ شمعدانی نیز می‌تواند بی‌توجهی به این مورد باشد. درنتیجه ایده‌آل‌ترین شرایط برای نگهداری گیاه شمعدانی، قرار دادن گلدان در آفتاب صبحگاهی و عصر هنگام است و اگر در مناطق سرد زندگی می‌کنید، گلدان را در مکانی قرار دهید که تمام روز به آن آفتاب بتابد.

شرایط نگهداری از گیاه شمعدانی

کوددهی زیاد به شمعدانی

با توجه به اینکه شمعدانی گیاه مقاومی است، برای رشد آن نور آفتاب کافی است؛ کوددهی زیاد به این گیاه، می‌تواند نتیجه عکس داشته باشد و گلدهی آن را با مشکل مواجه کند؛ مضرترین کود برای شمعدانی، کودی است که مقدار نیتروژن آن زیاد باشد؛ در نتیجه بهترین کود برای گیاه باید به گونه‌ای باشد که مقدار نیتروژن، فسفر و پتاسیم خاک به یک اندازه و میزان آن ۱۰:۱۰:۱۰ باشد. البته این تا موقعی است که گیاه شروع به گل دهی نکرده باشد؛ در صورتی که جوانه‌های گل پیدا شد، باید از کودی استفاده کنید که مقدار پتاسیم آن بیشتر باشد. اگر می‌خواهید علت زرد شدن برگ گل‌ها را بدانید، این مطلب را بخوانید.

اندازه نامناسب گلدان علت رشد نکردن شمعدانی

انتخاب گلدان مناسب برای رشد و گل‌دهی بسیار مهم است؛ چرا که اگر از گلدان خیلی بزرگ برای گیاه استفاده کنید، ریشه‌ها به خوبی رشد می‌کنند، اما گیاه گل نمی‌دهد؛ برای حل این مشکل لازم است که اندازه گلدان را کوچک‌تر کنید تا ریشه‌ها محدود شوند و گیاه شروع به گل دهی می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…