طراحی داخلی مهدکودک

۴
13
زمان مطالعه: 3 دقیقه
معماری مدارس و محل تحصیل بر روند رشد خلاقیت کودکان موثر است. در این بخش از مجله دلتا در مورد طراحی داخلی مهدکودک بیشتر بخوانید.
طراحی داخلی مهدکودک

با نگاهی دقیق می‌توان گفت آموزش و پرورش در ارتباط مستقیم با معماری محل تحصیل است. با قرار گرفتن در فضایی که هوشمندانه و اختصاصی برای کودکان طراحی شده است، روند رشد و تحصیل آنان به گونه ای مطلوب پیش خواهد رفت. در این بخش از مجله دلتا به طراحی داخلی مهدکودک طراحی شده توسط استودیو طراحی Vudafieri-Saverino در چین پرداخته ایم.

معماری برای کودکان

 فضای مدارس در عصر حاضر نقش حیاتی در تحصیل کودکان دارد و در آموزش و سلامت روحیه کودکان بسیار موثر است. این اصول در طراحی های استودیو Vudafieri-Saverino حائز اهمیت است. این استودیو تاکنون هفتصد مرکز و در بیش از چهل کشور در سراسر دنیا طراحی کرده است. به عنوان نمونه ای از تلفیق این فلسفه با معماری به ایده طراحی چهار کودکستان در چین می‌پردازیم؛ دو مرکز در شنزن و دو مورد دیگر در سوجو.

شنزن با مساحت ۲۰۰۰ متر مربع کلاس ها و دفتر کارمندان را در خود جای داده است. طبقه های بالایی مختص بخش اداری، اتاق ملاقات، محل های آموزش و رستوران و همچنین کلاس آشپزی و ژیمناستیک که پذیرای افراد خانواده است. والدین می‌توانند شاهد بازی و آموزش کودکان باشند. امکان بازی در فضای آزاد برای کودکان فراهم شده است. نمای خارجی ساختمان با لوگوی نارنجی رنگ آن از دور نمایان است.

طراحی داخلی مهد

مهدکودک ویژه بازی و موسیقی

مهدکودکی که می‌خواهیم به آن بپردازیم به نام  Gymboree Play and Music در شهر میلان ایتالیا  و شانگهای چین واقع شده است. این مرکز دوره هایی برای نوزادان و کودکان زیر هفت سال برگزار می‌کند. هدف از برگزاری این دوره ها افزایش مهارت های شناختی و ارتباطی در دوران طفولیت است. درجریان بازی های مختلف که بر پایه گوش دادن به موسیقی، کلاس هنر، فعالیت های هنری و بازی های حل مساله است، هوش اجتماعی کودکان رشد خواهد کرد. طراحی مکان هایی با قابلیت افزایش کنجکاوی کودکان و همچنین تشویق آنان به آموزش مد نظر قرار گرفته است. این بنا بر اساس موضوع “سفر” از میان اشکالی با فرم، رنگ و مواد مختلف طراحی شد.

محیط های مختلفی از جمله اقیانوس، جنگل، کویر، قطب شمال، دره و فضا در این ساختمان بازآفرینی شد. با طراحی زمینه ای رویایی و جادویی، خیال پردازی در زندگی را برای کودکان شبیه سازی می‌کند. قرار گرفتن در موقعیت های مختلفی که این ساختمان ارائه می‌دهد، مانند تجربه زندگی کردن در دنیایی ناشناخته است.

معماری داخلی کودکستان

بدون ترک محیط کلاس های آموزشی، بچه ها نشستن زیر سایه درخت را در جنگل تجربه می‌کنند. زیر آب غوطه ور می‌شوند. از اقیانوس می‌گذرند و بر بلندی تپه و کوه می‌دوند. در ادامه به کویر خشک و برهوت می‌رسند. تنها قهرمانان این ماجراجویی ها کودکان نیستند، والدین نیز در گشت و گزارها شریکند. ذوق و شوق کودکی در بزرگسالان نیز زنده می‌شود. به همراه فرزندان پتانسیل خلاقیت را در خود افزایش می‌دهند.

طرح اولیه

طرح اولیه این مهدکودک از خود کودکان الهام گرفته شده است. انتخاب رنگ های جسورانه در دکوراسیون داخلی، اشکال هندسی ساده و استفاده از مواد مختلف نشات گرفته از افکار کودکان است. طراحان این اثر می‌گویند: “سعی کردیم فضا را از چشم کودکان تعریف کنیم. محیطی که به جای تصویر احساس آن ها را به چالش بکشد به کودکان آزادی عمل دادیم تا بر بال تخیلات خود پرواز کنند. رویای کودکان ناب و بکر است. دنیا را مستقل از واقعیات، با توجه به خلاقیت و علایق خود تصور می‌کنند. فانتزی های ذهنی مهم تر از دانش است، چرا که دانش محدود است اما دنیای تخیل انتها ندارد. تخیل همان نیروی نامرئی و قدرتمندی که انسان را به حرکت وا می‌دارد.”

طراحی داخلی کودکستان

۴ دیدگاه

  1. ملکی

    ۲۱ مهر ۱۳۹۸ در ۳:۵۹ ب٫ظ

    واقعا زیبایی چیز خوبی

    پاسخ

    • مریم عنبری

      ۲۱ مهر ۱۳۹۸ در ۴:۳۵ ب٫ظ

      بله. دوران کودکی اهمیت ویژه ای داره. ممنون از توجهتون

      پاسخ

    • مهدی

      ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ در ۱:۰۱ ق٫ظ

      سلام.عالی بود

      پاسخ

  2. آراد

    ۲۱ مهر ۱۳۹۸ در ۳:۲۳ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…