روز جهانی یوگا : سلامتی را در آغوش بگیرید

۵
18
زمان مطالعه: 3 دقیقه
یوگا شامل مدیتیشن و تکنیک‌های تنفسی است که وضوح ذهنی و تمرکز را بهبود می‌بخشد و به آرامش ذهن، کاهش گفت‌وگوی ذهنی و تقویت عملکرد شناختی کمک می‌کند.
یوگا

یوگا نوعی از سبک زندگی است که مجموعه‌ای حرکات مناسب برای بدن، تمرینات تنفسی و دستورات کلی برای پاکسازی بدن از سموم را در بر می‌گیرد. این متد فواید بسیاری برای سلامتی دارد. به بهانه روز جهانی یوگا نگاهی انداخته‌ایم به فواید گسترده این شاخه از ورزش‌ دیرینه. با ما در مجله اینترنتی دلتا همراه باشید.

تاریخچه یوگا

مفهوم واژه «یوگا» از ریشه سانسکریت «یوج» گرفته شده است که به معنای «یکپارچگی» یا «اتحاد» است. یوگا یک تمرین جامع است که شامل حالات بدنی، کنترل تنفس، مراقبه و اصول اخلاقی است. این تمرین از هند باستان سرچشمه گرفته و هزاران سال است که به عنوان راهی برای ارتقای سلامت جسمی، ذهنی و معنوی شناخته می‌شود. هدف از تمرین‌های این ورزش هماهنگ کردن و تعادل بدن، ذهن و روح است که منجر به آرامش درونی، خودآگاهی و از بین رفتن اضطراب‌ها می‌شود.

اجزای یوگا

مجموعه‌ای از تمرین‌های فیزیکی و مدیتیشن پایه‌های این ورزش کهن را تشکیل می‌دهند.

۱. آساناها (حرکات ورزشی)

یکی از جنبه‌های اولیه این روش، تمرین آسانا‌هاست که حالت‌های فیزیکی هستند. این وضعیت‌ها‌ به تقویت و کشش بدن، بهبود انعطاف‌پذیری و ارتقای سلامت کلی بدن کمک می‌کند. از طریق حرکت آگاهانه و هم‌ترازی مناسب، آسانا‌ها‌ همچنین به پرورش ذهن‌آگاهی و تمرکز کمک کرده و حس آرامشی قوی برای تمرین‌کننده به ارمغان می‌آورند.

یوگا

۲. پرانایاما (تمرینات تنفسی)

علاوه بر آساناها، پرانایاما نیز اصلی مهم در یوگا محسوب می‌شود. پرانایاما به معنای تمرین کنترل نفس است. از تکنیک‌های تنفسی مختلفی برای تنظیم و عمیق‌تر کردن نفس، افزایش جریان انرژی، آرامش ذهن و متعادل کردن سیستم عصبی استفاده می‌شود. طبق تحقیقات انجام شده، تکنیک‌های پرانایاما تأثیر عمیقی بر سلامت جسمی و روانی می‌گذارند.

۳.یاما (بایدهای اخلاقی)

این اصول، تمرین‌کننده را در داشتن یک زندگی اخلاقی به انجام کارهایی از قبیل همدردی، کمک به همنوع، خدمت به خلق، صداقت و … اخلاقیاتی از این دست تشویق می‌کند.

۴. نیاما (نبایدهای اخلاقی)

این اصول شامل نهی‌هایی اخلاقی از مواردی همچون دروغ، خودخواهی، حرص و طمع را در برمی‌گیرد و از تمرین کننده می‌خواهد که روابط خود را با جهان پیرامون و انسان‌ها و حیوانات به بهترین نحو تنظیم کند.

فواید یوگا

از نظر فیزیکی این تمرینات قدرت، انعطاف‌پذیری و تعادل را بهبود بخشیده و با کاهش تنش و گرفتگی‌های عضلات وضعیت بدن را به مرز ایده‌آل می‌رساند. از نظر ذهنی نیز استرس، اضطراب و افسردگی را کاهش داده و تمرکز و وضوح ذهنی را افزایش می‌دهد و مسیری برای کشف خود، رشد درونی و خودآگاهی فراهم می‌کند. برخی از مهم‌ترین این فواید در ادامه مطلب می‌آید:

۱.بهبود انعطاف‌پذیری و قدرت بدنی

وضعیت‌های یوگا یا آساناها به بهبود انعطاف‌پذیری، افزایش تحرک مفاصل و افزایش قدرت کلی بدن کمک می‌کنند. تمرین منظم می‌تواند منجر به بهبود تعادل، هماهنگی و دامنه حرکتی بیشتر شود.

یوگا

این تمرین جامع که ترکیبی از قدرت، انعطاف‌پذیری و استقامت است سلامت قلب و عروق را بهبود بخشیده و با افزایش متابولیسم بدن، فواید یوگا برای تناسب اندام را موجب می‌شود.

۲. کاهش استرس و آرامش

تمرینات تنفسی و تکنیک‌های تمدد اعصاب تعریف شده در این روش کهن، به افزایش خودآگاهی، آرامش بدن، کاهش استرس، اضطراب و تنش کمک می‌کند. همچنین این تمرین‌ها باعث تقویت حافظه و بالا رفتن عملکرد مغز می‌شوند.

یوگا آگاهی و ذهن‌آگاهی در لحظه حال را تشویق می‌کند. با تمرکز بر تنفس و حضور کامل در همه حالات ورزش، تمرین‌کنندگان افزایش احساس خودآگاهی را تجربه کرده و برای ماندن در حرکات به تمرکز بیشتر عادت می‌کنند.

۳. بهبود کیفیت خواب

تمرینات یوگا، به ویژه تکنیک‌های تمدد اعصاب و کشش‌های ملایم، می‌تواند به خواب بهتر و حل مشکل بی‌خوابی کمک کند. تمرین منظم منجر به بهبود کیفیت خواب و خواب آرام‌تر در شب خواهد شد.

۴. افزایش انرژی و سرزندگی

تمرینات یوگا، از جمله تنفس و وضعیت‌های خاص، به تحریک و تعادل جریان انرژی بدن کمک می‌کنند و منجر به افزایش سرزندگی، بهبود سطح انرژی و احساس کلی رفاه می‌شوند.

یوگا

۵. ارتباط ذهن، بدن و جهان پیرامون

یوگا یک تمرین کل‌نگر است که یکپارچگی ذهن، بدن و خودآگاهی را تقویت می‌کند. ارتباط عمیق‌تر با خود، انسان‌ها و جهان پیرامون را موجب خواهد شد.

توصیه می‌شود برای شروع از یک معلم واجد شرایط کمک بگیرید که بتواند آموزش‌های مناسب را ارائه دهد، ایمنی شما را تضمین کند و در مورد تمرین مناسب برای نیاز‌ها‌ و توانایی‌های فردی شما راهنمایتان باشد. تمرین منظم و مداوم، همراه با راهنمایی و آموزش مناسب، کلید بهره‌مندی از فواید یوگا است.

پیشنهاد مطالعه: نوشیدن آب همراه غذا : مفید یا مضر؟ را بخوانید.

۵ دیدگاه

  1. مقدم

    ۱۲ تیر ۱۳۹۸ در ۲:۲۶ ب٫ظ

    ورزش خاص و متفاوتیه

    پاسخ

  2. ثابتی

    ۱۲ تیر ۱۳۹۸ در ۱۰:۱۱ ق٫ظ

    خیلی هم عالی

    پاسخ

  3. اشکان

    ۱۲ تیر ۱۳۹۸ در ۹:۴۰ ق٫ظ

    یکی از ورزش های خوب و ارامش بخش یوگا پیشنها مکنم تمامی سنین استفاده کنند

    پاسخ

  4. خانم طلوعی

    ۱۱ تیر ۱۳۹۸ در ۴:۴۸ ب٫ظ

    خیلی جالب

    پاسخ

    • ناشناس

      ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ در ۵:۰۲ ب٫ظ

      اگه کسی بتونه وقت بذاره انجام بده زندءگیش از این رو بع اون رو می

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…