با کاشت فلفل سیاه در گلدان، زیبایی خانه خود را چند برابر کنید!

۵
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
با کاشت گیاه فلفل در گلدان می‌توانید یک گلدان همیشه سرسبز داشته باشد که در کنار زیبای، از میوه آن نیز استفاده کنید.
کاشت فلفل در گلدان

فلفل سیاه از ادویه‌هایی است که به عنوان چاشنی در بسیاری از غذاهای ما ایرانی‌ها از آن استفاده می‌شود؛ خواص فلفل سیاه به قدری بالا است که از آن به عنوان طلای سیاه یاد می‌شود؛ در صورتی که جزو علاقه‌مندان به نگهداری از گیاهان آپارتمانی خاص هستید، با کاشت فلفل سیاه در گلدان می‌توانید علاوه بر آنکه دکوراسیون خانه خود را زیبا کنید، از فلفل آن نیز در غذاهای روزانه خود استفاده کنید؛ برای آشنایی با روش کاشت فلفل سیاه، تا پایان این مطلب با دلتامگ همراه باشید.

نحوه کاشت فلفل سیاه در منزل

به طور معمول گیاه فلفل در مناطق گرمسیر مانند جنوب هند، برزیل و اندونزی به خوبی رشد می‌کند؛ اما در صورتی که شرایط مناسب را برای کاشت آن در خانه فراهم کنید می‌توانید به راحتی یک گلدان زیبا پر از فلفل سیاه داشته باشید. گیاه فلفل  دارای برگ‌های قلبی شکل و ریشه‌های هوایی به رنگ سفید است که میوه‌های کوچک آن (فلفل سیاه) در تابستان به وجود می‌آیند. برای کاشت فلفل سیاه در گلدان می‌توان از دو روش استفاده کرد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

لازم به ذکر است که فلفل سیاه، سفید یا سبز همگی از یک گیاه برداشت می­‌شوند. رنگ فلفل بستگی به درجه­‌های مختلف بلوغ و نحوه پردازش فلفل دارد؛ معمولا میوه فلفل را قبل از بلوغ برداشت می‌کنند و در آفتاب گرم خشک می‌کنند که بعد از خشک شدن پوست آن چروکیده می‌شود.

نحوه کاشت فلفل سیاه

تکثیر فلفل

برای کاشت فلفل در گلدان به روش تکثیر می‌توانید از گیاه فلفل قلمه بزنید یا اینکه از دانه‌های فلفل استفاده کنید؛ برای ای منظور لازم است در ابتدا گلدان بزرگی را انتخاب کرده و با خاک مناسب و حاوی مقادیر زیادی از مواد آلی پر کنید و با استفاده از انگشت، سه سوراخ با عمق ۵ سانتی‌متر و به  فاصله ۱۰ تا ۱۲ سانتی‌متر ایجاد کنید. سپس دانه را در هر سوراخ قرار داده و روی آن را با خاک بپوشانید. در نهایت دانه­‌ها را آب داده و خاک را مرطوب نگه دارید.

کشت فلفل

برای کاشت فلفل در گلدان به روش کشت، در گلدان مورد نظر کمپوست و ماسه را مخلوط کنید و سوراخی را در خاک ایجاد کرده و دانه‌ها را در همان عمق که در گلدان قبلی قرار داده بودید بگذارید؛ سپس خاک گلدان را با دست محکم فشار دهید و به خوبی آبیاری کنید.

کاشت فلفل سیاه در گلدان

شرایط مناسب برای کاشت فلفل سیاه در گلدان

برای داشتن یک گلدان زیبا و پر از فلفل سیاه، لازم است که شرایط محیطی مناسب را برای آن فراهم کنید؛ برخی از مهم‌ترین شرایط برای کاشت فلفل عبارتند از:

توجه به رطوبت محیط برای کاتشت فلفل در گلدان

همانطور که گفتیم فلفل محیط مرطوب را دوست دارد؛ به همین دلیل محیطی که قرار است گلدان فلفل در آن باشد باید دمای آن بین ۲۴-۳۰ درجه سانتیگراد باشد و سعی کنید خاک آن را همیشه مرطوب نگهداری کنید.

خاک مناسب برای کاشت فلفل سیاه در منزل

برای رشد بهتر گیاه فلفل سیاه، می‌توانید از خاک حاصل‌خیز و شنی که رطوبت کمتری را حفظ می­‌کند، استفاده کنید. همچنین خاک باید از زهکشی خوبی برخوردار باشد و در صورتی که خاک خیلی اسیدی است، آهک و اگر قلیایی است به آن گوگرد اضافه کنید. توجه داشته باشید که خاک اشباع از آب می­‌تواند به گیاه آسیب برساند.

کود مناسب برای کاشت فلفل سیاه در گلدان

برای نیاز یک‌ساله گیاه فلفل لازم است که ۱۰ کیلوگرم کود گاوی یا کمپوست را تهیه کرده و طی این مدت ذره ذره به گیاه اضافه کنید تا خاک غنی از مواد مغذی شود؛ توجه داشته باشید برای جلوگیری از خرابی گلدان، بهتر است قبل از کوددهی خاک را آزمایش کنید.

کود مناسب برای کاشت فلفل سیاه در گلدان

نور مناسب برای کاشت فلفل سیاه در گلدان

فلفل سیاه جزو گیاهان آپارتمانی سایه دوست است؛ بنابراین بهتر است آن را در محیطی قرار دهید که نور خورشید به صورت فیلتر شده به گلدان بتابد؛ چرا که قرار گ رفتن فلفل سیاه در معرض نور آفتاب باعث خرابی آن می‌شود.

نحوه آبیاری برای کاشت فلفل در منزل چگونه است؟

در هر وعده آبیاری، گیاه را به خوبی آب دهید و نگذارید خاک گیاه بین دو آبیاری خشک شود؛ سعی کنید که همیشه خاک را مرطوب نگهداری کنید.

۵ دیدگاه

  1. سیدعلی

    ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ در ۹:۲۵ ق٫ظ

    عالی

    پاسخ

  2. نازیین

    ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ در ۷:۰۱ ق٫ظ

    سلاممممممممم صبح بخیر

    پاسخ

  3. نازیین

    ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ در ۷:۰۱ ق٫ظ

    سلاممممممممم صبح بخیر

    پاسخ

  4. ملیحه

    ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ در ۱۱:۳۶ ب٫ظ

    بسیارعالی

    پاسخ

  5. ناشناس

    ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ در ۷:۲۱ ب٫ظ

    خیلی خوب و اموزنده است

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…