هرآنچه که باید درباره سرخ کن بدون روغن و نحوه کار با آن بدانید!

۴
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
اگر تمایل دارید که سرخ کن بدون روغن برای خانه خریداری کنید و نحوه کار با آن را نمی‌دانید، برای آشنایی با مزایا و معایب و نحوه سرخ کردن مواد غذایی با این دستگاه همراه ما باشید.
سرخ کن بدون روغن

در زندگی امروزی که به دلیل مشغله کاری با کمبود وقت مواجه هستیم، وجود بعضی از وسایل برقی بسیار کمک کننده است؛ سرخ‌کن یکی از همان وسایل است که در خانه استفاده‌ فراوانی دارد. در حال حاضر برای بهبود کیفیت زندگی و سلامتی افراد، استفاده از سرخ کن بدون روغن بسیار افزایش یافته در حالی که سوال‌های زیادی درباره نحوه کار با این دستگاه در ذهن افراد وجود دارد و بسیاری هنگام خرید مهم‌ترین سوالی که از فروشنده می‌پرسند این است که آیا سرخ کن بدون روغن سرطان زاست؟ اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که تازه این وسیله را خریداری کرده‌اید و نحوه کار با آن را نمی‌دانید، در این مطلب از دلتامگ با ما همراه باشید تا شما را با مزایا و معایب سرخ کن بدون روغن آشنا کنیم.

مقایسه سرخ کن بدون روغن و با روغن

سرخ کن بدون روغن که معمولا به آن‌ها هواپز نیز می‌گویند؛ به وسیله فنی که درون آن قرار دارد باعث گردش هوای گرم و در نهایت سرخ شدن غذا بدون نیاز به روغن می‌شود. با این روش شما به راحتی می‌توانید مواد غذایی دلخواهتان را با کمترین روغن سرخ کنید؛ در این دستگاه کافی است مواد غذایی را درون سبد مخصوص ریخته و داخل دستگاه قرار دهید. در این حالت فن دستگاه هوای گرم را در اطراف سبد به گردش در می‌آورد و غذای شما را سرخ می‌کند؛ اما در سرخ کن‌های معمولی، شما برای سرخ کردن مواد غذایی نیاز دارید که مخزن سرخ کن را پر از روغن کنید و بعد از داغ شدن روغن توسط المنت‌های درون سرخ کن، مواد غذایی را درون سبد ریخته و در روغن قرار دهید.

مقایسه سرخ کن بدون روغن و با روغن

طرز کار سرخ کن بدون روغن

قبل از سرخ کردن هر نوع مواد غذایی درون این سرخ‌کن‌ها به این نکته توجه داشته باشید که دستگاه باید از قبل گرم شود؛ همچنین مطالعه دفترچه را فراموش نکنید، چرا که ممکن است طرز کار در سرخ کن بدون روغن فیلیپس با سرخ کن بدون روغن پارس خزر متفاوت باشد.

هنگام کار با این مدل سرخ‌کن‌ها، زمان پخت و درجه حرارت هر نوع غذا مانند ماهی، مرغ، کیک و سرخ‌کردنی نوشته شده است. برای مثال طرز استفاده از سرخ کن بدون روغن برای مرغ به این شکل است که، در ابتدا مرغ‌ها را به مواد آغشته کنید و سطح آن‌ها را با فرچه مناسب کمی چرب کنید، سپس مرغ‌ها را د رون سبد قرار داده و داخل دستگاه بگذارید. توجه داشته باشید برای عملکرد بهتر دستگاه لازم است که سینه‌های مرغ را جدا از ران و دیگر قسمت‌ها درون دستگاه بگذارید؛ چرا که سینه مرغ گوشت سفت‌تری دارد و دیرتر سرخ می‌شود.

طرز کار با سرخ کن بدون روغن

طرز استفاده از سرخ کن بدون روغن برای سیب زمینی

سیب‌زمینی‌ها را به اندازه دلخواه برش زده و بعد از آغشته کردن به ادویه مقداری روغن را با فرچه به سطح آن بزنید و آن‌ها را درون دستگاه قرار دهید و روی درجه مناسب تنظیم کنید؛ در اواخر پخت نیز سبد را بیرون آورده سیب‌زمینی‌ها را هم بزنید تا هر دو سمت آن به خوبی سرخ شود و مجدد آن را درون دستگاه قرار دهید.

پختن کتلت در سرخ کن بدون روغن

برای پختن کتلت در سرخ کن بدون روغن نیز بعد از آنکه مواد کتلت را آماده کردیدُ آن‌ها را شکل داده و درون سبد قرار دهیدِ دستگاه را روی درجه مناسب تنظیم کنید و در اواخر پخت سبد را بیرون آورده و کتلت‌ها را برعکس کنید. اینگونه بدون ذره‌ای روغن یک کتلت رژیمی خواهید داشت.

مزایا و معایب سرخ‌کن بدون روغن

هر دستگاهی به طبع مزایا و معایبی نیز دارد که سرخ‌کن‌های بدون روغن نیز از این قاعده مستثنی نیستند. به همین دلیل برای تصمیم‌گیری بهتر هنگام خرید، ما به یک‌سری از مزایا و معایب این مدل سرخ کن‌ها می‌پردازیم.

مزایای سرخ کن بدون روغن

مزایای سرخ کن بدون روغن

حفظ مواد مغذی

با توجه به اینکه مواد غذایی بدون نیاز به روغن سرخ می‌شوند، مواد مفید و ویتامین‌های درون مواد غذایی حین پخت از ست نمی‌رود و شما وعده‌های غذایی سالم‌تری خواهید داشت.

 تمیز کردن آسان

تمیز کردن سرخ‌کن بدون روغن در مقایسه با سرخ‌کن‌های معمولی بسیار راحت‌تر است. به گونه‌ای که سبد آن‌ها را درآورده و به کمک یک فرچه و مایع ظرفشویی می‌توانید آن را تمیز کنید.

کاهش بو و دود در آشپزخانه

از مهم‌ترین مزایای سرخ کن بدون روغن این است که هنگام سرخ کردن مواد غذایی، بو و دود کمتری در فضای خانه پخش می‌شود؛ در حالی که با سرخ‌کن‌های معمولی بوی مواد غذایی به طور کامل در خانه پخش می‌شود.

معایب سرخ کن بدون روغن

بالا بودن قیمت سرخ کن بدون روغن

قیمت سرخ کن بدو روغن بسیار بالاتر از سرخ کن معمولی است؛ اما با وجود مزایای بی‌شمار این دستگاه برای سلامتی ما، می‌توان گفت تا حدودی قیمت بالای آن تفاوتی در نظر خریدار نخواهد داشت.

فضای سرخ کن محدود است

مخزن این سرخ‌کن‌ها در مقایسه با سرخ‌کن‌های معمولی، کوچک‌تر است؛ نهایت سایز مخزن آن‌ها ۱۲ لیتر است که می‌توان یک مرغ کوچک را به صورت درسته درون آن قرار داد؛ در نتیجه اگر خانواده پرجمعیتی دارید، ممکن است هنگام سرخ‌کردن غذا دچار مشکل شوید و زمان بیشتری برای آماده شدن مواد غذایی نیاز است.

معایب سرخ کن بدون روغن

نحوه کار با سرخ کن بدون روغن سخت‌تر است

سرخ کن‌ بدون روغن با مارک‌های مختلفی درون بازار موجود است که هریک دستورالعمل مخصوص به خود را دارد؛ بنابراین یکی از معایب این دستگاه‌ها این است که قبل از شروع به کار، حتما دفترچه آن را مطالعه کنید تا با نحوه کار با آن آشنا شوید در حالی که در سرخ‌کن‌های معمولی با هر مارک و مدلی شما به راحتی می‌توانید مواد غذایی را سرخ کنید.

کابل برق کوتاه

 کابل برق کوتاه یکی از معایب سرخ‌کن‌های بدون روغن است. در نتیجه باید آن را در محلی قرار دهید که نزدیک به پریز برق باشد یا اینکه از یک چند راهی برق کمک بگیرید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ در ۳:۴۶ ب٫ظ

    ازراهنماییهای شما لرت میبریم ممنون وتشکر

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ در ۲:۳۶ ب٫ظ

    منم تازه این وسیله رو خریدم وخیلی کاربردی وعالیهوباراول که ازش استفاده میکردم فکر نمی کردم که بایددل

    پاسخ

  3. رها

    ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ در ۱۰:۳۶ ب٫ظ

    توضیحاتتون عالی بود

    پاسخ

  4. رها

    ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ در ۱۰:۳۶ ب٫ظ

    توضیحاتتون عالی بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…