آیا گر گرفتگی بدن طبیعی است؟

۴
0
زمان مطالعه: 5 دقیقه
گر گرفتگی بدن دلایل مختلفی دارد که شایع‌ترین آنها رسیدن به دوران یائسگی است. برای پیشگیری از این مشکل راه‌هایی وجود دارد که در ادامه مطلب آنها را می‌خوانید.
گر کرفتگی بدن در زنان باردار

گر گرفتگی بدن سبب می‌شود دمای بدن به طور ناگهانی افزایش پیدا کند که این مسئله منجر به عرق کردن می‌شود. این ناراحتی معمولاً ۴ دقیقه طول می‌کشد؛ ولی در برخی افراد تا ۱۰ دقیقه نیز می‌تواند ادامه داشته باشد که برای فرد آزاردهنده است. در مجله اینترنتی دلتا با ما همراه باشید تا با راهکارهای مقابله با گر گرفتگی بدن آشنا شوید.

گر گرفتگی بدن در اثر چیست؟

باید بگوییم که ‌گر گرفتن بدن یکی از شاخص‌ترین عوارض دوران یائسگی خانم‌ها است که در ۷۵ درصد آنها دیده می‌شود و عارضه‌ای طبیعی است. سطح استروژن در بدن خانم‌ها با رسیدن به دهه ۴٠ سالگی کم می‌شود و تخمدان‌ها دیگر تخمک آزاد نمی‌کنند.

گر گرفتن بدن به طور معمول تا ۵ سال پس از آغاز یائسگی طول می‌کشد و در بعضی از خانم‌ها سبب عوارضی مثل اختلالات خواب، واکنش ‌های عصبی، افسردگی و… می‌شود.

سبک زندگی ناسالم، وجود محرک‌ها، اضافه وزن، تغییر رژیم غذایی، استرس، مصرف چربی‌های ناسالم و… نیز می‌توانند در گر گرفتگی بدن نقش داشته باشند.

درمان گر گرفتگی بدن با راهکارهای طبیعی

گر گرفتگی بدن را نمی‌توان به طور کامل از بین برد؛ ولی بر اساس مطالعات مشخص شده است که برخی راهکارها برای کاهش شدت و دفعات آن وجود دارد. می‌توانید به این راهکارها که مورد تایید دانشگاه هاروارد هستند، اعتماد کنید و برای کاهش گرگرفتگی از آنها استفاده کنید تا این عارضه کمتر شما را آزار بدهد.

روش‌های مختلف برای درمان گر گرفتگی بدن

سبک زندگی خود را سالم کنید:

این عنوان یعنی تغییر دادن روش زندگی و پیروی از عادت‌های درست برای داشتن زندگی سالم. یکی از مهم‌ترین روش‌های سبک زندگی سالم، ورزش مرتب و انجام فعالیت‌های فیزیکی منظم است. شنا کردن، پیاده‌روی، ایروبیک و یوگا به درمان گر گرفتگی بدن کمک مؤثری می‌کنند.

ورزش و فعالیت‌های منظم فیزیکی سبب سوزاندن کالری و کم شدن وزن می‌شود که در کاهش گر گرفتن بدن مؤثر است.

محرک‌ها را کاهش دهید:

محرک‌های محتلفی منشا بروز گر گرفتگی بدن هستند؛ از جمله استفاده از غذاهای ادویه‌دار، مصرف سیگار، استرس و افزایش دمای بدن. برای مقابله با گرگرفتگی می‌توانید از این محرک‌ها تا جای امکان دوری کنید.

رژیم غذایی خود را تغییر دهید:

یکی از مهم‌ترین عوامل در گر گرفتگی بدن پیروی از رژیم غذایی نادرست است. در ضمن، گنجاندن برخی مواد غذایی در رژیم روزانه می‌تواند به کاهش این عارضه منجر شود.

مصرف غذاهایی که فیتواستروژن دارند به کاهش گرگرفتگی بدن کمک زیادی می‌کند. فیتواستروژن عملکردی شبیه استروژن در بدن دارد. خوراکی‌های حاوی این ماده عبارتند از: یونجه، رازیانه، سویا، شیرین بیان، سنبل‌الطیب، دانه سویا، بادام‌زمینی، بذرکتان، جو، انگور، انواع توت و آلو.

مصرف سبزیجات چلیپایی مانند انواع کلم‌ها نیز در کاهش این عارضه مؤثر است. اگر قهوه مصرف می‌کنید، باید بدانید که این ماده در گر گرفتن بدن نقش دارد. پس مصرف آن را به حداقل برسانید. غذاهای تند، چرب و سنگین، گوشت قرمز و فست‌فود نخورید. از غذاهای دریایی مثل ماهی و میگو که سرشار از امگا ۳ هستند، دست کم ۲ بار در هفته در برنامه غذایی خود استفاده کنید. خوراکی‌هایی مثل بذر کتان نیز حاوی امگا ۳ هستند. از ادویه‌جات مانند انواع فلفل‌ها به مقدار بسیار کم در غذای خود استفاده کنید.

مصرف عرقیجات گیاهی با طبع خنک مثل عرق کاسنی و بیدمشک یا یک شربت خنک علائم گر گرفتگی بدن را کاهش می‌دهد.

یک نکته مهم برای درمان گر گرفتگی بدن با رژیم غذایی، پرهیز از مصرف غذاهای داغ و گرم است. همچنین، به یاد داشته باشید که ساده‌ترین روش برای کاهش دادن گر گرفتگی بدن نوشیدن آب خنک هنگام شروع آن است. همچنین، می‌توانید از کیسه‌های یخ برای کم کردن دمای بدن در نقاط مختلف آن استفاده کنید.

رهایی از گر گرفتگی بدن

استرس خود را کاهش دهید:

برای همه ما پیش آمده است که ناخواسته دچار استرس شده باشیم و در شرایطی قرار گرفته باشیم که کنترل استرس برایمان سخت باشد. در این شرایط باید از راهکارهایی که استرس را کاهش می‌دهند، استفاده کنیم؛ برای مثال، یوگا، مدیتیشن، طب سوزنی، تمرینات تنفسی و ماساژ راهکارهای مناسبی برای کاهش استرس و در نتیجه، کاهش گر گرفتگی بدن هستند.

با اضافه وزن مبارزه کنید:

مهم‌ترین نکته برای مبارزه با اضافه وزن، تغییر دادن رژیم غذایی ناسالم به رژیم صحیح در کنار تحرک کافی و ورزش کردن است. بر اساس تحقیقات، کاهش دادن وزن به میزان هر ۵ کیلوگرم موجب کاهش شدت گرگرفتگی تا ۳۳ درصد می‌شود. دقت کنید که پیروی از رژیم‌های سخت یا مصرف داروها و قرص‌های لاغری در این شرایط توصیه نمی‌شود.

ورزش کردن برای کمک به رفع گر گرفتگی بدن

به قدر کافی بخوابید:

۸ ساعت خواب شبانه را هرگز فراموش نکنید. خواب کافی استرس را کاهش می‌دهد و از افزایش وزن جلوگیری می‌کند. شما باید دست کم ۸ ساعت در روز بخوابید تا با عارضه گر گرفتگی بدن مقابله کنید. اگر دچار اختلالات خواب هستید یا شب‌ها به هر دلیلی نمی‌توانید راحت بخوابید، حتماً از پزشک کمک بگیرید.

راهکارهای کمکی برای کاهش گر گرفتگی بدن :

با آب ولرم دوش بگیرید:

دقت کنید که آب حمام حتماً ولرم باشد تا باعث آرامش ذهنی و تنظیم دمای بدن شود. اگر آب حمام داغ باشد، گر گرفتگی بدن را افزایش می‌دهد.

لباس‌های نخی و سبک بپوشید:

استفاده از لباس‌هایی که با الیاف مصنوعی و پلاستیکی تهیه شده‌اند، موجب افزایش گر گرفتگی بدن می‌شود.

در استخر شنا کنید:

استخر رفتن هم ورزشی بسیار عالی به شمار می‌رود و هم گر گرفتگی بدن را کاهش می‌دهد. دقت کنید که سونا و جکوزی موجب افزایش دمای بدن می‌شوند. پس اگر دچار گر گرفتگی بدن هستید، از آنها دوری کنید.

دراز بکشید:

وقتی دچار گر گرفتگی می‌شوید، بهتر است دراز بکشید و ریلکس کنید.

گر گرفتگی در دوران بارداری

حدود ۵۰ درصد از زنان باردار دچار گر گرفتگی بدن در این دوران می‌شوند که بیشتر بر اثر ترشح هورمون‌ها رخ می‌دهد و در سه ماهه اول و دوم بارداری شیوع دارد. بروز تغییرات در سوخت و ساز زنان باردار نیز از دیگر علل آن است که البته طبیعی به نظر می‌رسد. این شرایط موجب گر گرفتن کف پا و سایر اندام‌های بدن می‌شود و نیازی به درمان ندارد.

برای کاهش گر گرفتگی در دوران بارداری می‌توانید از راهکارهای متنوعی کمک بگیرید. برای مثال، به مدت طولانی در هوای گرم و مقابل آفتاب قرار نگیرید و به میزان کافی آب بخورید تا بدنتان هیدراته بماند. مصرف روزانه بین ۸ تا ۱۰ لیوان آب توصیه می‌شود.

علت گر گرفتگی بدن در دوران بارداری چیست؟

سخن پایانی درباره گر گرفتگی بدن

گر گرفتگی بدن بر اثر عواملی چون بارداری، یائسگی، سبک زندگی ناسالم، وجود محرک‌ها، اضافه وزن، تغییر رژیم غذایی، استرس، مصرف چربی‌های ناسالم و… رخ می‌دهد. برای رفع آن می‌توانید از راهکارهایی که در بالا به آنها اشاره کردیم، استفاده کنید. نکته مهم دیگر این است که گر گرفتگی بدن در زنان باردار امری طبیعی است که می‌توان با روش‌های ساده با آن مقابله کرد و در شرایط عادی نیاز به درمان ندارد.

پیشنهاد برای مطالعه: ۵ کمبود که عامل بی‌حسی و گزگز دست و پاها هستند را بخوانید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۷ مرداد ۱۴۰۲ در ۱:۵۸ ب٫ظ

    تشکر از اطلاعات عالیه که به ما میدهید.

    پاسخ

  2. عباس آقا

    ۹ تیر ۱۴۰۲ در ۷:۳۲ ق٫ظ

    سلام و تشکر فراوان بابت زحماتتون برای تهیه این مطلب مفید و آموزنده 🙏🙏👌🙏🙏

    پاسخ

  3. ناشناس

    ۸ تیر ۱۴۰۲ در ۱۰:۲۸ ب٫ظ

    سلام، ممنون از اطلاعات شما خیلی عالی بود

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۱۰ تیر ۱۴۰۲ در ۱۱:۳۷ ق٫ظ

      درود بر شما و ممنون از همراهی‌تون

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…