ساختمان‌های هرمی تمدن مایا در اعماق جنگل‌های مکزیک

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
مکانی مهم برای تمدن مایا به تازگی در میان جنگل‌های مکزیک کشف شده است که بُعد تازه‌ای از زندگی مایاها را برای ما نمایان می‌کند.
تمدن مایا

تمدن مایا برای بیش از ۲۰۰۰ سال وجود داشته است و دوره اوج آن به عنوان دوره کلاسیک از حدود ۲۵۰ تا ۹۰۰ پس از میلاد شناخته می‌شود. در این زمان، مایاها شهرهای بزرگی را با مراکز تشریفاتی و سازه‌های تاریخی چشمگیر، از جمله اهرام، معابد، کاخ‌ها و زمین‌های بازی ایجاد کردند. برخی از معروف‌ترین شهرهای مایاها عبارتند از تیکال، چیچن ایتزا، پالنکه و کوپان. با ما در مجله اینترنتی دلتا همراه باشید تا با جدیدترین کشف از تمدن مایا آشنا شوید.

تمدن مایا

مایاها ساختار اجتماعی و سیاسی پیچیده‌ای داشتند، با طبقه‌ای از نخبگان حاکم و جامعه‌ای طبقاتی. آنها سیستم کشاورزی پیچیده‌ای داشتند و محصولاتی مانند ذرت، لوبیا و کدو را کشت می‌کردند که اساس رژیم غذایی آنها را تشکیل می‌داد. مایاها همچنین ستاره‌شناسان ماهری بودند و سیستم تقویمی را توسعه دادند که بسیار دقیق بود.

انحطاط تمدن مایاها هنوز موضوع بحث‌های زیادی در بین محققان است. اعتقاد بر این است که عواملی مانند تخریب محیط زیست، افزایش جمعیت، جنگ، بی‌ثباتی سیاسی و فروپاشی شبکه‌های تجاری در سقوط دولت‌شهرهای مایا در قرن دهم میلادی نقش داشته‌اند. علی‌رغم زوال تمدن، نوادگان مایا هنوز در این منطقه زندگی می‌کنند و به حفظ میراث فرهنگی خود ادامه می‌دهند.

شهر باستانی جدیدی از تمدن مایا

به تازگی تیمی از باستان‌شناسان در حین کاوش در جنگل‌های عمیق مکزیک، یک شهر باستانی ناشناخته مایاها را کشف کردند. محققان شورای باستان‌شناسی موسسه ملی مردم شناسی، این شهر را آکتومون به معنای ستون سنگی در زبان یوکاتک مایا نام داده‌اند.

این شهر شامل ساختمان‌های هرم‌مانند بزرگ، ستون‌های سنگی، سه میدان با «ساختمان‌های باشکوه» و دیگر سازه‌هایی است که در دایره‌های تقریبأ متحدالمرکز چیده شده‌اند.

به گفته سرپرست تیم باستان‌شناسان این سایت به عنوان یک مرکز مهم در سطح منطقه‌ای، در دوره کلاسیک (۲۵۰-۱۰۰۰ پس از میلاد) به شمار می‌رود.

تمدن مایا

زمین بازی در شهر اکتومون

یکی از کشفیات مرتبط با این شهر یک زمین بازی بزرگ برای بازی‌های توپی است. بازی‌های توپی در تمدن‌های باستانی پیشا اسپانیایی، که در سراسر منطقه مایا گسترده شده‌ بودند، شامل عبور دادن یک توپ لاستیکی به نمایندگی از خورشید روی زمین بوده است. این بازی به این شکل انجام می‌شده است که شرکت‌کنندگان بدون استفاده از دست، توپ را به داخل یک حلقه سنگی کوچک هدایت می‌کردند. اعتقاد بر این است که این بازی اهداف مذهبی مهمی داشته است.

این سایت احتمالأ در حدود ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ پس از میلاد میزبان حیات بوده است و این تخمین از سنجش جنس مواد استفاده شده در بنا نشأت می‌گیرد. تاریخچه این سایت بازتابی از «تغییرات ایدئولوژیکی و جمعیتی» است که منجر به فروپاشی تمدن مایا در قرن دهم شد.

محققان بعد از پشت سر گذاشتن ۶۰ کیلومتر پوشش گیاهی عمیق موفق به کشف این شهر مهم شدند.

تمدن مایا

تمدن مایا که به خاطر تقویم‌های ریاضی پیشرفته‌اش معروف است، جنوب شرق مکزیک و بخش‌هایی از آمریکای مرکزی را در بر می‌گرفت. فروپاشی گسترده سیاسی قرن‌ها قبل از ورود فاتحان اسپانیایی به افول آن منجر شد، که لشکرکشی‌هایشان منجر به سقوط آخرین دژ تمدن مایا در اواخر قرن هفدهم شد.

پیشنهاد مطالعه: فوران آتشفشان هاوایی : جهنم در کمین است را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…