راه قطعی برای خلاصی از نیش پشه در طبیعت + ویدیو

۰
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
پشه ناقل بیماری

پشه هاگروهی از حشرات هستند که بیشتر گونه های آن زندگی انگلی دارند. پشه‌ها از طریق خون جانوارن دیگر مانند پستانداران، خزندگان و غیره تغذیه می کنند. جای نیش پشه و خارش محل گزش می تواند آزاردهنده باشد. برخی از گونه های پشه ناقل بیماری های مختلف هستند. برخی بیماری ها مانند مالاریا، تب زرد و غیره از جمله بیماری های خطرناک هستند که از طریق برخی انواع پشه ها منتقل می شوند.  بدن این موجودات از سه قسمت سر، سینه و شکم تشکیل شده که ۶ پای بند بند و یک خرطوم دارند. برای اطلاعات بیشتر با دلتامگ همراه باشید.

تنها پشه ماده نیش می زند

پشه ماده برای تخم گذاری به خون نیاز دارد. این پشه با خورن خون پروتئین مورد نیاز خود برای تخم گذاری را فراهم می کند. پشه های نر به دلیل اینکه وظیفه تخم گذاری ندارند از عصاره گیاهان و گل ها تغذیه می کنند. همچنین حشره ماده هنگامی که تخم گذاری نمی کند برای تغذیه به سراغ گیاهان و گل ها می رود.

نیاز به آب برای تولید مثل

پشه های ماده برای تخم ریزی، تنها به مقداری آب با عمق چند سانتی متری نیاز دارند. لاروهای پشه در گودال های کوچک آب شروع به رشد می کنند. برخی انواع پشه، در گودال های آب ایجاد شده در اثر بارش باران تخم ریزی می کنند. برای از بین بردن پشه می توان کوچکترین گودال آب ایجاد شده را از بین برد تا آن ها نتوانند داخل آن گودال تخم ریزی کنند.

نیش آزاردهنده پشه

انواع پشه

ممکن است در طول زندگی روزمره با انواع پشه ها سرو کار داشته باشید. این موجودات نه تنها با نیش زدن ایجاد مزاحمت می کنند بلکه برخی پشه‌ها ناقل بیماری های خطرناک هستند. پشه این بیماری ها را از افراد بیمار به دیگر افراد از طریق تغذیه منتقل می کنند.

پشه سالک  

بیماری سالک از طریق پشه سالک به افراد منتقل می شود که یک بیماری انگلی است ودر برخی مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری وجود دارد. بیماری سالک از طریق انگل لیشمانیا ایجاد شده که توسط پشه خاکی منتشر می شود. این بیماری انواع مختلفی دارد که شایع ترین آن سالک پوستی ( زخم پوستی) است. این زخم ها در افراد مختلف می تواند با اندازه و ظاهر متفاوت ایجاد شود.

پشه مالاریا

پشه مالاریا یکی از گونه های حشرات است که عامل بیماری مالاریا می باشد. این بیماری در سراسر جهان موجب مرگ و میر در افراد مختلف می شود. این حشرات در فصل تابستان و در گرما فراوان تر هستند. بیماری مالاریا از طریق گزش نیش حشره مالاریا ایجاد می شود و علائمی مانند تب، لرز، درد و غیره به همراه دارد. هنگامی که پشه شما را نیش می زند انگل وارد خون شده و شروع به آلوده کردن گلبول های قرمز می کند. نوع به خصوصی از بیماری مالاریا، توسط انواع انگل های مناطق گرمسیر آفریقا به افراد منتقل می شود. این بیماری در کشور آفریقا مرگ و میر بسیاری را ایجاد کرده است.

راه قطعی برای خلاصی از نیش پشه در طبیعت

به طور معمول فعالیت پشه ها در طبیعت از غروب خورشید تا طلوع صبح است و آن ها بیشتر در علف ها و بوته ها در طبیعت حضور دارند. این حشرات در آب تخم ریزی کرده و پرورش پیدا می کنند. ممکن است جای نیش پشه آزاردهنده و همراه با خارش باشد. محل نیش پشه یک برآمدگی گرد و پف کرده ایجاد می کند که قرمز و متورم است. در افراد با سیستم ایمنی ضعیف تر این علائم شدیدتر می شود.

رهایی از نیش پشه

راه های خلاصی

برای جلوگیری از نیش پشه باید برخی نکات را رعایت کنید. در هنگام گردشگری و تفریح از چادر زدن در اطراف رودخانه و تالاب خودداری کنید. زیرا این مناطق به دلیل رطوبت بالا محل مناسبی برای رشد پشه است. برای خلاصی از نیش پشه در طبیعت بهتر است لباس های ضخیم بپوشید زیرا این موجودات می توانند از روی لباس های نازک به راحتی نیش بزنند.  در صورت همراه داشتن حشره کش آن را روی لباس خود بزنید تا این حشرات از اطراف شما پراکنده شوند. بو و رایحه لوسیون، عطر و غیره برای بیشتر پشه ها جذاب است در هنگام رفتن به طبیعت از آن استفاده نکنید.

پشه ها بیشتر در اطراف لامپ ها با نور سفید جمع می شوند، بهتر است در طبیعت، وسایل با نور سفید را با نور زرد جایگزین کنید. برای دور کردن پشه در طبیعت روشن کردن آتش می تواند راهکار مناسبی باشد. معمولا پشه ها در هوای ساکن و بدون حرکت پرواز می کنند، برای دور کردن آن ها استفاده از یک پنکه کوچک گزینه خوبی است.

جلوگیری از نیش پشه در خواب

برای جلوگیری از نیش پشه هنگام خواب می توانید از اسپری های حشره کش استفاده کنید. این اسپری ها و اعمال آن ها روی پوست برای دور کردن پشه ها راهکار مفیدی هستند. نصب توری روی درو پنجره از ورود حشرات به خصوص پشه ها جلوگیری می کند. استفاده از توری و پشه بند در هنگام خواب راهکار ساده، مؤثر و مفیدی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…