فوران آتشفشان هاوایی : جهنم در کمین است

۲
6
زمان مطالعه: 3 دقیقه
فوران آتشفشان‌ها در طول تاریخ تغییرات اقلیمی بزرگی را رقم زده‌اند. تغییر دمای هوا و آلودگی آب و هوای محدوده کوه آتشفشانی از کمترین موارد این عواقب است.
فوران آتشفشان

فوران آتشفشان Kilauea‌ هاوایی در هفته گذشته به موضوعی مهم بدل شد. به گفته سازمان زمین شناسی ایالات متحده در یک فوران آتشین و مداوم، این آتشفشان هاوایی در ۷ ژوئن شروع به فعالیت کرد و به دنبال آن سنگ‌های مذاب را به اطراف دهانه خود پرتاب کرد و به دمای ۲۱۰۰ درجه فارنهایت (۱۱۵۰ درجه سانتیگراد) رسید. با ما در مجله اینترنتی دلتا همراه باشید.

۵ مورد از فوران آتشفشان در جهان

Kilauea واقع در جزیره بزرگ‌ هاوایی، یکی از فعال‌ترین آتشفشان‌های جهان است و از سال ۱۹۸۳ تقریبأ به طور مداوم فوران‌می‌کند. سازمان زمین شناسی ایالات متحده برای مدت کوتاهی وضعیت را قرمز (بالاترین سطح هشدار خطر) اعلام کرد اما روز بعد آن را به نارنجی کاهش داد و اعلام کرد اگرچه حجم بالایی از مه و دود آتشفشانی ناشی از فوران ممکن است با بادها جابجا شده و به طور بالقوه بر کیفیت هوا تأثیر بگذارد یا آب آشامیدنی را آلوده کند اما تهدیدی برای زیرساخت‌ها به حساب نمی‌آید.

بیایید با هم نگاهی بیندازیم بر برخی از این فوران‌ها در زمان‌های گذشته:

۱. فوران آتشفشان کوه تامبورا، اندونزی (۱۸۱۵)

فوران کوه تامبورا یک رویداد عظیم بود که منجر به مرگ ده‌ها هزار نفر شد. تأثیر فوری ابن فوران در منطقه اطراف احساس شد، با ریزش خاکستر، باران آتش و سونامی که باعث ویرانی گسترده شد. خاکستر و گازهای پرتاب شده به اتمسفر باعث ایجاد یک اثر خنک‌کننده جهانی شد که منجر به از بین رفتن محصولات کشاورزی و قحطی در بسیاری از نقاط جهان شد.

فوران آتشفشان

۲. فوران کراکاتوآ، اندونزی (۱۸۸۳)

فوران کراکاتوآ نیز رویدادی فاجعه‌بار بود که باعث ایجاد انفجارهای عظیم، ابرهای خاکستر آتشفشانی و جریان‌ گدازه‌های آتش شد. مهمترین تأثیر این فوران، تولید سونامی بود که ارتفاع برخی از امواج آنها به بیش از ۱۰۰ فوت می‌رسید و باعث ویرانی عظیمی در امتداد سواحل جاوه و سوماترا شد. امواج ضربه‌ای سونامی در جهان ثبت شد و اثرات جوی حاصل از آن غروب‌های رنگارنگ و آتشینی برای سال‌ها پس از آن به دنبال داشت.

۳. فوران کوه پیناتوبو، فیلیپین (۱۹۹۱)

در این رویداد دهشتناک حجم عظیمی از خاکستر و گازهای آتشفشانی به جو اضافه شد. این فوران جریان‌های گدازه آتش، ابرهای خاکستری که به ارتفاع ۲۲ مایل می‌رسیدند و یک چاه عظیم بر جا گذاشت. آئروسل‌های خاکستر و اسید سولفوریک آزاد شده در طول فوران منجر به اثری خنک کننده بر روی سطح زمین برای چندین سال پی در پی شد.

فوران آتشفشان

۴. فوران کوه وزوویوس ایتالیا (۷۹ پس از‌میلاد)

فوران کوه وزوویوس در سال ۷۹ پس از‌ میلاد، معروف‌ترین فوران آتشفشان در تمام تاریخ است. این فوران، شهرهای پمپئی و هرکولانیوم را در زیر لایه‌هایی از خاکستر و زباله مدفون کرد. این فوران با مجموعه‌ای پی در پی از رویدادهای انفجاری همراه بود گدازه‌ها و هاکستر آن تا کیلومترها دورتر از محل آتشفشان را در بر گرفت.

عواقب پس از این فوران ویرانگر بود. تخمین زده می‌شود که هزاران نفر جان خود را از دست دادند و تعداد زیادی از شهرها در زیر خاکستر آتشفشانی مدفون و حفظ شدند و منطقه اطراف کوه وزوویوس به منظره‌ای متروکه تبدیل شد.

فوران آتشفشان

فوران کوه وزوویوس تأثیر قابل توجهی بر درک ما از آتشفشان‌ها و خطرات آتشفشانی داشت. شهرهای حفاظت شده پمپئی و هرکولانیوم بینش‌های ارزشمندی را در مورد زندگی روزمره در دوران روم ارائه کرده‌اند. در حفاری‌های این مکان‌ها، ساختمان‌ها، آثار باستانی و حتی بقایای انسانی به خوبی حفظ شده‌اند و پنجره‌ای منحصربه‌فرد به گذشته باز می‌کنند.

۵. فوران آتشفشان کوه سنت هلن، ایالات متحده (۱۹۸۰)

فوران کوه سنت هلن یک رویداد آتشفشانی مهم در دوران مدرن بود. این فوران شامل یک انفجار جانبی بود که قله آتشفشان را از بین برد و جریان‌های گدازه عظیم و ابرهای خاکستری را ایجاد کرد و باعث از بین رفتن جنگل‌ها، تشکیل یک دهانه بزرگ و تلفات جانی بسیاری شد.

این فوران آتشفشان همچنین منجر به باران خاکستر در مناطق وسیعی شد و سفرهای هوایی زیادی را با اشکال مواجه کرد و باعث تغییرات موقتی در اکوسیستم‌های محلی شد.

پیشنهاد مطالعه: وقتی زمین با مرگ خورشید فرو می‌پاشد را بخوانید.

۲ دیدگاه

  1. عاطفه

    ۸ تیر ۱۴۰۲ در ۳:۳۷ ق٫ظ

    چقدر جالب و شگفت انگیز و ترسناک بود🤕😢

    پاسخ

    • منا رستمیان

      ۱۰ تیر ۱۴۰۲ در ۹:۴۱ ق٫ظ

      مرسی عاطفه جون از دقت و توجهتون

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…