چرا بعضی افراد از عاشق شدن می‌ترسند؟

۵
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
با اینکه در بیشتر ترانه‌ها، کتاب‌ها و برنامه‌های تلویزیونی عشق موج می‌زند، همه مردم علاقه‌ای به عاشق‌شدن ندارند.
دلایل ترس از عاشق شدن

دلایل زیادی می‌توان برای عاشق‌نشدن برشمرد. مثلا نداشتن وقت کافی، صدمه‌‌دیدن از عشق قبلی یا لذت‌بردن از تنهایی چند دلیل احتمالی عاشق‌نشدن هستند. در این مطلب از مجله اینترنتی دلتا به بیان دلایل ترس از عاشق شدن می‌پردازیم.

دلایل ترس از عاشق شدن

قبل از اینکه تصمیم بگیرید عشق و عاشقی را برای همیشه کنار بگذارید، ابتدا انگیزه‌های این کار خود را بررسی کنید و بفهمید چرا چنین حسی به عاشق‌شدن دارید.

احتمال آسیب روحی از دلایل ترس از عاشق شدن

شاید از ترس اینکه مبادا احساسات‌تان جریحه‌دار شوند نمی‌خواهید عاشق شوید. این احساس ممکن است ناشی از ترس از آینده نامعلوم باشد که البته تجربه‌های منفی گذشته هم در آن بی‌تاثیر نیستند. همچنین احتمال دارد فروپاشی روابط عاطفی دیگران را دیده‌ باشید که نتیجه‌اش آشفتگی و نزاع بوده است و به‌کل تصویر عاشقی در ذهن شما مخدوش شده باشد.

به‌ویژه اگر رابطه‌ای که با عشقی عمیق شکل گرفته است با شکست مواجه شود،‌ به نفرتی عمیق تبدیل می‌شود. همچنین اگر در گذشته قربانی خیانت شده‌ باشید، مسلما زخم عاطفی عمیقی در وجودتان به جا گذاشته است و تصور اینکه در آینده دوباره عاشق شوید، برایتان دشوارتر می‌شود.

تمایل به مجرد بودن از دلایل ترس از عاشق شدن

اگرچه بسیاری از مردم دوست دارند با کسی رابطه داشته باشند، افرادی هم هستند که ترجیح می‌دهند مجرد بمانند. گاهی‌ اوقات از پذیرش مسئولیت رابطه گریزانید یا فقط برای تعهدی جدی آماده نیستید.

برخی از افراد هم نمی‌خواهند عاشق شوند، چراکه عشق را مانعی بر سر راه رسیدن به اهدافشان می‌دانند. اگر در خانواده، دوستان و آشنایان کسانی را دیده‌اید که به‌خاطر ازدواج و تشکیل خانواده رسیدن به رویاهایشان را به تعویق انداخته‌اند،‌ ترستان از عاشق‌شدن را موجه می‌دانید.

در ذهن بیشتر افراد، عاشق‌شدن به‌معنای ازدواج و بچه‌دارشدن است. اگر نمی‌خواهید ازدواج کنید یا بچه‌دار شوید،‌ تصور عاشق‌شدن و تشکیل خانواده شما را می‌ترساند؛ می‌ترسید مبادا استقلالتان را از دست دهید. به همین دلیل به‌جای اینکه خودتان را درگیر رابطه و تمام تعهدات و مسئولیت‌هایش کنید، ترجیح می‌دهید روی خود و اهدافتان متمرکز شوید. برای اینکه روابط عاطفی خوبی داشته باشید به مطلب مردها از یک رابطه عاطفی چه می‌خواهند؟ سر بزنید.

دلایل ترس از عاشق شدن

عزت‌نفس کم از دلایل ترس از عاشق شدن

گاهی‌ اوقات ممکن است پرهیز از عاشق‌شدن نشانه کمبود عزت‌نفس، ترس از احتمال وابسته‌شدن یا مشکلاتی چون اضطراب باشد. شاید از وابسته‌شدن به کسی و احتمال ازدست‌دادن او نگران و مضطرب باشید یا عزت‌نفستان آن‌قدر کم است که فکر می‌کنید دوست‌داشتنی نیستید و به همین دلیل به‌کل از عشق و عاشقی دوری کنید.

اگر دنبال راه‌حلی برای رفع مشکل احساستان به عشق هستید، باید درباره دلیل اصلی اینکه چرا نمی‌خواهید عاشق شوید با خودتان روراست باشید. اگر هم نمی‌توانید دلیل اصلی آن را بیابید، نزد روان‌شناس بروید و از او کمک بگیرید. درک دقیق دلیل اینکه چرا نمی‌خواهید عاشق شوید سبب می‌شود راحت‌تر بر موانع ایجاد ارتباطی صحیح و مثبت با دیگری غلبه کنید.

دلایل ترس از عاشق شدن

پیشنهاد مطالعه: مطلب مراحل کنترل خشم در رابطه چیست؟ را بخوانید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ در ۳:۰۹ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ در ۱:۱۵ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۲ فروردین ۱۴۰۲ در ۷:۳۱ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۲ در ۸:۲۰ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۲ در ۲:۵۵ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

تقویت حافظه با ۶ راهکار ساده

تقویت حافظه دغدغه این روزهای اکثر مردم شده است که برخلاف تصور عامه مردم نه‌تنها ارثی نیست؛…