تقویت حافظه با ۶ راهکار ساده

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
تقویت حافظه و راه های آن

تقویت حافظه دغدغه این روزهای اکثر مردم شده است که برخلاف تصور عامه مردم نه‌تنها ارثی نیست؛ بلکه با اصلاح سبک زندگی می‌توان به آن کمک زیادی کرد. در ادامه به طور مختصر به تعریف فراموشی، علل و راه‌حل‌های مناسب برای این موضوع می‌پردازیم.

فراموشی در اصل به چه معنی است؟

فراموشی زمانی رخ می‌دهد که تغییری در اطلاعات کوتاه‌مدت یا بلندمدت شما رخ ‌دهد که این پدیده ممکن است با سرعت‌های متفاوتی اتفاق بیفتد. جالب است بدانید که فراموشی در حالت طبیعی راهکار دفاعی مغز برای ذخیره اطلاعات جدید است؛ اما در  حالتی مشکل شناخته می‌شود که زودتر از شرایط عادی یا به شکل ناگهانی اتفاق بیفتد.

دلایل اصلی فراموشی چیستند؟

اول) بیماری‌های جسمی دشمن اول تقویت حافظه

به‌طورکلی با افزایش سن، احتمال زوال عقل افزایش پیدا می‌کند؛ اما در بیماری‌های متعدد این مسئله به شکل حادتری رخ می‌دهد.

بیماری‌های مرتبط با زوال عقل شامل موارد زیر است:

آلزایمر، سکته،  هانتینگتون، انواع بیماری‌های زوال عقلی همچون زوال عقل عروقی، ضربات مغزی، تومورها، تشنج، سندروم ورونیکه (زوال عقلی الکلی)، آنسفالیت (التهاب و ورم مشتق شده از عفونت‌ها).

دوم)  سبک زندگی

اگرچه بهبود خاطر ناممکن به نظر می‌رسد؛ اما سبک زندگی سالم می‌تواند به آن کمک زیادی کند. مواردی چون استرس و اضطراب، افسردگی، مصرف مشروبات الکلی، کمبود ویتامین‌هایی چون ب ۱۲ و مصرف داروهایی خاص که عوارض جانبی فراموشی را دارند، می‌تواند در زوال عقل تأثیر به خصوصی داشته باشد.

استرس و تاثیر آن بر روی تقویت حافظه

چطور با تقویت حافظه به جنگ فراموشی برویم؟

اگر احساس می‌کنید که فراموشی شما به دلیل بیماری‌ها یا موارد بالا نیست، می‌توانید با انجام این ۶ کار راحت و ساده این مشکل را برطرف کنید.

 اول کاغذ بعد کار

همیشه سر کلاس‌ها به ما می‌گفتند که مطالب درسی را فقط با دستخط خود بنویسیم و این مسئله چندان بی‌حکمت هم نیست. طبق تحقیقات نوشتن برای به‌یادسپاری مطالب بسیار مفید و اثربخش است. به‌همراه‌داشتن یک دفترچه کوچک و یا استفاده از تقویم، می‌تواند به ذهن شما فرصت و آرامش خیال بیشتری بدهد و در یادآوری مطالب مهم روز یاری‌دهنده باشد.

خوب خوابیدن و تقویت حافظه

یکی از عوامل مهم در تقویت ذهن، اکسیژن‌رسانی خوب و درست به مغز است. اگر از آن دسته افرادی هستید که هنگام خواب، پتو روی سر خود می‌کشند، بهتر است این عادت را ترک کنید. مقدار خواب کافی نیز به پاک‌سازی درست ذهن شما عمل می‌کند. خواب در واقع پاک‌کننده اطلاعات قبلی روز است و ظرفیت مغز را برای داده‌های جدید افزایش می‌دهد.

ورزش بیشتر مساوی است با ذهن قوی‌تر!

ورزش تنها برای جسم و روح نیست. تحقیقات ثابت کرده که ورزش می‌تواند خون‌رسانی و به دنبال آن مقدار اکسیژن مغز را زیاد کند. همان‌طور که گفته شد اکسیژن‌رسانی مناسب می‌تواند باعث تقویت حافظه شود. برای شروع به ورزش‌کردن، فعالیت‌های محبوب خود را انتخاب کنید. همچنین می‌توانید آن را به شکل خرده عادت به کاری روزانه و ساده تبدیل کرده و برای خود پاداش‌های مناسب در نظر بگیرید.

بالا بردن قدرت حافظه

 خوب بخورید و خوب به یاد بیاورید!

تغذیه درست نه‌تنها یکی از عوامل مهم در موفقیت افراد است؛ بلکه در عملکرد ذهن نیز بسیار مهم است. نوشیدن آب کافی، در کنار پرهیز از مصرف مواد مضری چون سیگار و الکل نیز از جمله موارد برای تقویت حافظه است.

مصرف این مواد برای ذهن شما مفید است.

  • مصرف انواع مغزها همچون انواع بادام و گردو
  • کاهو و کلم و  مصرف سبزی‌های خوشبو
  • مصرف انواع ماهی‌ها و مواد پروتئینی که امگا ۳ دارند؛ مانند تخم‌مرغ
  • مصرف توت‌های مختلفی چون شاتوت، گیلاس و بلوبری

ذهن هم به وزنه‌برداری نیاز دارد!

در دنیای امروز و حضور ابرکامپیوترها، ذهن شما فرصت زیادی برای تحرک ندارد و برخلاف باور رایج، مغز نیز برای کارکرد بهتر به ورزش نیاز دارد. استفاده از بازی‌های فکری و ذهنی خوب، حل‌کردن جدول و انجام محاسبات ساده ریاضی با سرعت بالا از جمله روش‌های بسیار خوب برای تقویت حافظه شما هستند.

مرور خاطرات و جمع‌کردن یادگاری

طبق یکی از تئوری‌های علمی یکی از دلایل فراموشی این است که مغز به‌صورت خودکار داده‌های کم‌اهمیت‌تر را به‌صورت تدریجی پاک می‌کند. به همین دلیل است که مرور مطالب و خاطرات به افراد توصیه می‌شود.

می‌توانید خاطرات خود را در دفترچه خاطرات ثبت کنید و هر چند وقت یکبار مطالب مهمی را که می‌خواهید به‌خاطر داشته باشید مرور کنید. جمع‌آوری یادگاری‌ها هم برای تقویت حافظه شما به شکل زیباتر مؤثر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

راز هایی که نباید به هیچ کس بگویید

رازهایی که نباید بگویید مانند مسائل و حریم شخصی، برای شما دردسر و مشکل ایجاد می کند. رازها…