۸ خاصیت شگفت‌انگیز کره کنجد که شما را شوکه می‌کند‍!

۱۶
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
کره کنجد خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد و از کبد در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند.
۴ 4 ۸ خاصیت شگفت‌انگیز کره کنجد که شما را شوکه می‌کند‍!

کره کنجد از دانه‌های کنجد به دست می‌آید که استفاده از آن یک راه خوشمزه برای افزودن آنتی اکسیدان‌های قوی و چربی‌های سالم به رژیم غذایی است. فواید کره کنجد برای سلامتی را در این مطلب از مجله اینترنتی دلتا بخوانید.

فواید کره کنجد برای سلامتی

این کره لذیذ دارای خواص و مزایای بسیاری برای سلامتی است که با ارزش غذایی بالا، می‌تواند به عنوان یک میان وعده غنی، مورد استفاده قرار گیرد. در ادامه با ۸ مورد از فواید کره کنجد آشنا می‌شویم.

فواید کره کنجد برای سلامتی

بسیار مغذی

کره کنجد سرشار از چربی‌های سالم، ویتامین‌ها و مواد معدنی است. تنها یک قاشق غذاخوری (۱۵ گرم) بیش از ۱۰ درصد از ارزش روزانه را برای برخی مواد مغذی تامین می‌کند.
کره کنجد منبع بسیار خوبی از فسفر و منگنز است که هر دو نقش حیاتی در سلامت استخوان‌ها دارند. همچنین سرشار از تیامین (ویتامین B1) و ویتامین B6 است که برای تولید انرژی مهم هستند. علاوه بر این، حدود ۵۰ درصد چربی موجود در کره کنجد از اسیدهای چرب تک غیراشباع به دست می‌آید که دارای خواص ضد التهابی بوده و با کاهش خطر بیماری مزمن مرتبط هستند.

سرشار از آنتی اکسیدان

کره کنجد حاوی آنتی اکسیدان‌هایی به نام لیگنان است که به جلوگیری از آسیب رادیکال‌های آزاد در بدن کمک می‌کند و می‌تواند خطر ابتلا به بیماری را کاهش دهد. رادیکال‌های آزاد ترکیبات ناپایداری هستند و هنگامی که در سطوح بالا در بدن وجود داشته باشند، می‌توانند به بافت‌ها آسیب رسانده و منجر به ایجاد بیماری‌هایی مانند دیابت نوع ۲، بیماری قلبی و برخی سرطان‌ها شوند.

کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها

مصرف دانه‌های کنجد ممکن است خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها مانند دیابت نوع ۲ و بیماری‌های قلبی را کاهش دهد. انجام این کار همچنین ممکن است عوامل خطر ابتلا به بیماری قلبی، از جمله سطح کلسترول و تری گلیسیرید بالا را کاهش دهد.

نتایج یک مطالعه که بر روی ۵۰ نفر مبتلا به آرتروز زانو صورت گرفته بود نشان داد، مصرف روزانه ۳ قاشق غذاخوری (۴۰ گرم) دانه کنجد علاوه بر بهبود آرتروز به کاهش سطح کلسترول خون نیز کمک می‌کند. علاوه بر این، رژیم‌های غذایی غنی از چربی‌های تک غیراشباع با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ مرتبط است. اگر به سلامت قلب خود اهمیت می‌دهید مطلب سکته را فقط با ۵ آجیل دور بزنید! را از دست ندهید.

کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها

خواص ضد باکتریایی

کره کنجد و دانه‌های کنجد به دلیل آنتی ‌اکسیدان‌های قدرتمندی که دارند، ممکن است خواص ضد باکتریایی داشته باشند. در واقع، در برخی از کشورهای اروپای مرکزی و خاورمیانه، از روغن کنجد به عنوان یک درمان خانگی برای زخم‌های مرتبط با دیابت استفاده می‌شود.

حاوی ترکیبات ضد التهابی

برخی از ترکیبات موجود در کره کنجد بسیار ضد التهاب هستند. اگرچه التهاب کوتاه مدت یک پاسخ سالم و طبیعی به آسیب است، التهاب مزمن می‌تواند به سلامتی آسیب برساند.
مطالعات حیوانی نشان داده‌اند که سسامین و سایر آنتی ‌اکسیدان‌‌های دانه کنجد ممکن است التهاب و درد مربوط به آسیب، بیماری ریوی و آرتریت روماتوئید را کاهش دهند.

حاوی ترکیبات ضد التهابی

تقویت سیستم عصبی مرکزی

کره کنجد حاوی ترکیباتی است که ممکن است سلامت مغز را بهبود بخشد و خطر ابتلا به بیماری‌های عصبی مانند زوال عقل را کاهش دهد. در مطالعات نشان داده شده است که اجزای دانه کنجد از مغز و سلول‌های عصبی انسان در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. آنتی اکسیدان‌های دانه کنجد می‌توانند از سد خونی مغزی عبور کنند، به این معنی که می‌توانند جریان خون را ترک کنند و مستقیما بر مغز و سیستم عصبی مرکزی تاثیر بگذارند.

خواص ضد سرطانی

برخی از مطالعات نشان داده‌اند که آنتی اکسیدان‌های دانه کنجد باعث مرگ سلول‌های سرطان روده بزرگ، ریه، کبد و سینه می‌شوند. سزامین و سزامول، دو آنتی اکسیدان اصلی در دانه‌های کنجد، به طور گسترده برای پتانسیل ضد سرطانی آن‌ها مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. این آنتی اکسیدان‌ها هر دو ممکن است باعث مرگ سلول‌های سرطانی شوند و سرعت رشد تومور را کاهش دهند. علاوه بر این، تصور می‌شود که آن‌ها از بدن در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند، که ممکن است خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد.

فواید کره کنجد چیست

محافظت از عملکرد کبد و کلیه

کره کنجد حاوی ترکیباتی است که ممکن است به محافظت از کبد و کلیه در برابر آسیب کمک کند. این اندام‌ها مسئول حذف سموم و مواد زائد از بدن هستند. یک مطالعه بر روی ۴۶ فرد مبتلا به دیابت نوع ۲ نشان داد کسانی که روغن کنجد را به مدت ۹۰ روز مصرف کرده‌اند، در مقایسه با گروه دیگر، دارای بهبود عملکرد کلیه و کبد بوده‌اند.

مصرف دانه کنجد باعث افزایش چربی سوزی و کاهش تولید چربی در کبد می‌شود و در نتیجه به طور بالقوه خطر ابتلا به بیماری کبد چرب را کاهش می‌دهد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب خواص شیر برنج برای سلامتی + ویدیو را بخوانید.

منبع: hatmat

۱۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۶ خرداد ۱۴۰۲ در ۱:۴۱ ق٫ظ

    من تا حالا استفاده نکردم دوستانی که استفاده کردن ایا مثل کره بادام زمینی خوش مزس

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۶ خرداد ۱۴۰۲ در ۹:۱۲ ق٫ظ

      بله خیلی خوشمزه است

      پاسخ

  2. ناشناس

    ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ در ۴:۳۲ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ در ۹:۳۹ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۴ بهمن ۱۴۰۱ در ۰:۱۵ ق٫ظ

    خیلی خوبه اگه ممکنه طرز تهیه را بزارید

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ در ۱۰:۱۲ ق٫ظ

      بله حتما دوست عزیز

      پاسخ

  5. ناشناس

    ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ در ۹:۲۸ ب٫ظ

    بسیار عالی

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ در ۱۰:۲۰ ق٫ظ

      خوشحالیم از همراهی شما دوست عزیز🌹

      پاسخ

  6. ناشناس

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ در ۴:۰۰ ب٫ظ

    خوبه

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ در ۴:۰۱ ب٫ظ

      ممنون از همراهی و لطف شما🌹

      پاسخ

  7. ناشناس

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ در ۴:۰۲ ق٫ظ

    عالی برنامه هاتون تشکر فرران

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ در ۹:۱۷ ق٫ظ

      درود بر شما و ممنون از حضورتون🌹

      پاسخ

  8. ناشناس

    ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ در ۸:۳۱ ب٫ظ

  9. ناشناس

    ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ در ۸:۲۷ ب٫ظ

  10. ناشناس

    ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ در ۲:۱۰ ب٫ظ

  11. ناشناس

    ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ در ۱۲:۱۹ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…