رپورتاژ آگهی

معروف ترین جاهای دیدنی بیرجند در میان مسافران

۰
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
بیرجند دیدنی های و آثار تاریخی فراوانی دارد و برای سفر به این شهر و بازدید از تمام جاذبه‌های گردشگری آن، باید یک هفته‌ای را مد نظر داشته باشید.
11 36 معروف ترین جاهای دیدنی بیرجند در میان مسافران

بیرجند یکی از شهرهای کویری ایران است که تقریبا در نزدیکی مرزهای شرقی قرار دارد. به دلیل همین کویری بودن و فاصله زیادی که بیرجند تا شهرهای اطراف دارد، در میان گردشگران کمتر شناخته شده است. بر خلاف تصوری که احتمالا در ذهن شما وجود دارد، جاذبه‌های دیدنی بیرجند بسیار زیادی دارد و می‌تواند مقصدی جذاب برای گردشگری باشد. در این مطلب قصد داریم این شهر و جاذبه‌های گردشگری آن را معرفی کرده و مورد بررسی قرار دهیم و شما را ترغیب کنیم بلیط تهران بیرجند را خریداری کرده و به این شهر سفر کنید.

معرفی بیرجند

بیرجند مرکز استان خراسان جنوبی است و شاید جالب باشد که بدانید نخستین شهر در ایران است که دارای سازمان آبرسانی بوده و بنگاه آبلوله بیرجند به عنوان اولین سازمان آبرسانی ایران شناخته می‌شود. این شهر همچنین اولین شهر در ایران است که در سال ۱۳۰۲ و پیش از تهران، از لوله‌کشی آب شهری برخوردار گردیده است.

مدرسه شوکتیه در این شهر که از جاذبه‌های دیدنی آن نیز به شمار می‌آید، دومین مدرسهٔ آموزش به سبک نوین بعد از دارالفنون تهران است. به علت موقعیت سیاسی و استراتژیک بیرجند، سومین فرودگاه کشور در سال ۱۳۱۲ پس از فرودگاه های قلعه‌مرغی و بوشهر در این شهر ساخته شد و تا پیش از جنگ جهانی دوم، کنسولگری‌های انگلستان و روسیه در بیرجند مشغول فعالیت بوده‌اند.

آب و هوای بیرجند و بهترین زمان سفر به بیرجند

بیرجند از مسیر بادها دور است و ارتفاعات زیادی ندارد که باعث نگه داشتن ابرها و بارش باران شوند. از سوی دیگر این شهر در مجاورت دشت لوت قرار دارد و تحت تاثیر آب و هوای خشک و کویری آن است. قسمت شمالی بیرجند که ارتفاعات آن را شامل می‌شوند، دارای آب و هوای خشک و ملایم است و قسمت جنوبی آن که بخش‌های پست و کم ارتفاع هستند، دارای آب و هوای گرم و خشک است. بیرجند به دلیل قرار گرفتن در شرایط اقلیمی گرم و خشک معمولا در همه فصل‌های سال برای مسافرت مناسب است، اما لازم است که بگوییم به دلیل شرایط آب و هوایی، دمای هوا در فصل بهار و پاییز بسیار مناسب تر است.

جاذبه های دیدنی بیرجند

حال که با این شهر به صورت مختصر و بهترین زمان سفر به بیرجند آشنا شدید، زمان آن رسیده است که با جاذبه‌های دیدنی بیرجند آن نیز آشنا شوید. در ادامه به معرفی و بررسی برخی از این جاذبه‌ها خواهیم پرداخت.

جاذبه‌های دیدنی بیرجند

ارگ بهارستان بیرجند

قدمت این بنا به دوران افشاریه بر می‌گردد و نام دیگر آن باغ زرشکی است. این بنا شاهد اتفاقات بسیار بزرگی در طول تاریخ خود بوده که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، پناهنده شدن لطفعلی خان زند در این ارگ بوده است. دورتادور این ارگ را درختان بلندی فرا گرفته و بد نیست بدانید به دلیل اهمیت و قدمتی که این ارگ دارد، در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

باغ امیر آباد بیرجند

بیرجند آبشارهای بسیار زیادی دارد و آب این آبشارها توسط آب بندها برای مصارف باغداری هم مورد استفاده قرار گرفته است. یکی از باغ‌هایی که به همین روش به وجود آمده و تا به امروز سرسبزی خود را حفظ کرده، باغ امیرآباد بوده که یادگاری از دوران قاجار است. این باغ که درختان کاج بسیاری را در خود جای داده است، در فاصله ۵ کیلومتری غرب بیرجند قرار دارد.

مدرسه شوکتیه بیرجند

همانطور که پیش از این نیز اشاره کوتاهی به آن داشتیم، مدرسه شوکتیه بعد از تجربه موفق دارالفنون، دومین مدرسه‌ای در ایران بود که شیوه آموزش به سبک نوین را برای شاگردان خود به کار گرفت. این مدرسه به فرمان محمد ابراهیم خان علم احداث شد و پس از آن، چندین مرتبه مورد بازسازی و نوسازی قرار گرفت.

باغ اکبریه بیرجند

باغ اکبریه که شهرت بسیار زیادی در بیرجند دارد، یک عمارت را نیز در خود جای داده است. این بنا که یکی از یادگاری‌های زیبای دوران قاجار است و به ثبت ملی هم رسیده، با معماری بسیار زیبا در میان باغی با درختان سرسبز قرار دارد. عمارتی که امروزه به دانشکده هنر و کتابخانه تبدیل شده است.

ارگ کلاه فرنگی بیرجند

عمارت کلاه فرنگی که با نام‎‌های دیگری مانند ارگ حسام الدوله و قصر بی بی عروس هم شناخته می‌شود، هدیه امیر علم خزیمه به فرماندار وقت بیرجند بوده است. این بنا در زمان خود دارای اهمیت سیاسی ویژه‌ای بوده و به عنوان مقر حکومت دوره زندیه شناخته می‌شده است.

جاذبه‌های دیدنی بیرجند

باغ و عمارت معصومیه

در ۵ کیلومتری غرب بیرجند باغ و عمارت زیبای دیگری قرار دارد. باغ و عمارت معصومیه از دوران پهلوی به یادگار مانده است و معماری بسیار زیبای بنا چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره خواهد کرد. این زیبایی هنگامی که انعکاس تصویر بنا در استخر بزرگ روبروی عمارت می‌افتد، دو چندان خواهد شد. عمارت در میان یک باغ بسیار سرسبز قرار دارد و به همین دلیل یکی از مکان‌های بسیار جذاب در دل کویر برای بازدید است.

سفر به بیرجند با خرید بلیط در فلای تودی

شهر بیرجند علاوه بر مواردی که ما در اینجا به طور خلاصه به آن‌ها اشاره کردیم، جاذبه‌های دیدنی بسیار دیگری نیز دارد و اگر بخواهیم همه را معرفی کنیم، مطلب به درازا خواهد کشید. پس بهتر است اگر قصد سفر به بیرجند را دارید، خودتان برای شناسایی و بازدید از آن‌ها اقدام کنید و به کشف این شهر زیبا بپردازید. با خرید بلیط هواپیما بیرجند در سایت فلای تودی علاوه بر این که از بهترین و به روزترین قیمت‌ها بهره‌مند خواهید شد، می‌توانید هتل خود را نیز در این سایت رزرو کنید و سفری به یاد ماندنی را برای خود رقم بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در رپورتاژ آگهی

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…