رپورتاژ آگهی

تاثیر موسیقی بر میزان یادگیری؟ ریتمیک کردن آموزش

۲
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
دسته‌ای از افراد برای تمرکز و یادگیری به سکوت نیاز دارند، در سوی دیگر دسته‌ای دیگر نیز وجود دارند که تنها با پخش موسیقی می‌توانند به تمرکز برسند و مطالب را بیاموزند. نیاز این دسته از دانشجویان و یا دانش آموزان بر این است که هنگام مطالعه، موسیقی پخش شود تا به میزان کافی مطالب را به خاطر بسپارند.در این مقاله به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.
تاثیر موسیقی بر میزان یادگیری

پخش موسیقی رابطه مستقیمی با افزایش تمرکز و حافظه دارد و چه بسا که بدون پخش آن قادر به درک مطالب و یادگیری نخواهند بود. در نقطه مقابل هم دانشجویان و دانش آموزانی هستند که پخش موسیقی در هنگام مطالعه سبب گمراهی حواس آن‌ها خواهد شد و نمی‌توانند تمرکز کافی برای یادگیری مطالب را داشته باشند.

سوالی که در اینجا برای مخاطبان شکل می‌گیرد این است که پخش موسیقی می‌تواند سبب افزایش تمرکز و یادگیری شود یا خیر؟ یا این که موسیقی نه تنها تاثیر مثبت ندارد بلکه موجب حواس پرتی در حین یادگیری نیز خواهد شد؟ در ادامه تاثیر موسیقی بر میزان یادگیری؟ ریتمیک کردن آموزش را بررسی خواهیم کرد‌.

تاثیر موسیقی بر میزان یادگیری مثبت است یا منفی؟

مطابق با مطالعاتی که انجام گرفت، در می‌یابیم که موسیقی می‌تواند بر فعالیت مغز و همچنین بدن انسان تاثیرات مثبت چشم گیری بگذارد که آن هم به دلیل فعال شدن همزمان نیم کره‌های راست و چپ مغز رخ می دهد‌. وقتی هر دو نیمکره مغز به‌صورت همزمان فعال باشند، میزان یادگیری به طرز فوق‌العاده‌ای افزایش پیدا می‌کند و حافظه در این حالت می‌تواند مطالب را با دقت بیشتری ذخیره سازی کند.

اگر به دنبال راهی مناسب و ایده‌آل برای افزایش قدرت حافظه و میزان یادگیری در هنگام مطالعه هستید، گوش دادن به موسیقی می‌تواند کمک قابل توجهی به این موضوع کند. طبق برخی از آمارها اگر قبل از شروع مطالعه، به موسیقی‌های سبک کلاسیک گوش فرا دهید می‌توانید با آرامش بیشتری فعالیت خود را آغاز کنید. علاوه بر آن با یادگیری یکی از آلات موسیقی می‌توانید تجربه خیلی خوبی را کسب کنید یکی از سازهای پیانو که برای شروع یادگیری بسیار مناسب است پیانو برند پرل ریور است که مدل‌های مختلفی دارد یکی از این مدل‌ها پیانو آکوستیک Pearl River PB است که یکی از پرطرفدارترین مدل‌ها از برند پرل ریور است.

پیانو آکوستیک پرل ریور مدل PB ، مدلی از سری EXCELLENT کمپانی پرل ریور است. این پیانو ۱۲۲ سانتی تفاوت ارزشمندی با برخی مدل‌های دیگر کمپانی پرل ریور دارد. طراحی و نظارت بر ساخت این پیانو توسط یکی از معروف‌ترین و حاذق‌ترین طراحان پیانو در جهان یعنی آقای لوتار توما LOTHAR THOMMA انجام شده است. آقای توما با تجربه بیش از ۵۰ سال در ساخت پیانوهای آکوستیک و همکاری با برندهای مطرح جهانی ، سعی بر ساخت یک پیانوی آکوستیک با مهندسی استاندارد و با بالاترین کیفیت ممکن داشته است. چکش‌های این مدل از ABEL آلمان بوده که یکی از بهترین کارخانه‌های تولید متریال پیانو است. تکنولوژی ساخت این مدل کاملا بر اساس استانداردهای اروپایی صورت گرفته است. صنوبر درجه یک و مرغوب برای صفحه صدای این پیانو به‌کار رفته است.

شما می‌توانید با مراجعه به این آدرس https://sazplaza.com/  انواع مدل‌های پیانو آکوستیک را به همراه ضمانت کیفیت محصول با مناسب‌ترین قیمت خریداری  کنید.

تاثیر موتسارت چگونه است؟

حدود سه دهه پیش بود که نظریه ارتباط مستقیم میان پخش موسیقی (موسیقی کلاسیک) و افزایش هوش افراد شکل گرفت. در این نظریه گفته می‌شود که اگر افراد به موسیقی کلاسیک گوش دهند، تمرکز بهتری برای مطالعه و سایر فعالیت‌ها خواهند داشت. احتمالا شما نیز در اطراف‌تان شخصی را می‌شناسید که برای رسیدن به تمرکز در حین مطالعه، موسیقی کلاسیک با ریتم آرام پخش می‌کند و یا حتی گاهی در فیلم‌ها و سریال‌ها نیز چنین امری دیده می‌شود‌؛ شاید هم خودتان فردی با چنین عادتی باشید‌.

مطابق با نظریه موتسارت، گوش کردن به موسیقی خصوصا موسیقی کلاسیک آرام‌بخش می‌تواند تا حدودی ضریب هوشی یا IQ فرد را افزایش دهد‌. بنابراین در جواب تاثیر موسیقی بر یادگیری با گفت: تاثیر موسیقی بر تمرکز و میزان یادگیری افراد مثبت خواهد بود.

پخش موسیقی چگونه می‌تواند موجب کاهش استرس و افزایش بازده شود؟

طبق مطالعاتی که در زمینه کاهش استرس به واسطه موسیقی انجام شد محققان به این نتیجه رسیدند که گوش دادن به موسیقی می‌تواند موجب کاهش سطح کورتیزول در بدن انسان شود. اما کورتیزول چیست؟ کورتیزول همان هورمونی است که استرس و اضطراب را در بدن به‌وجود می‌آورد‌.

تاثیر موسیقی بر میزان یادگیری

موسیقی با ایجاد بستری آرام و دور از استرس سبب می‌شود که شما خواب راحت‌تری را تجربه کنید و به دنبال خواب راحت‌تر، استرس کمتری را نیز شاهد خواهید بود. در نتیجه هنگامی که سطح استرس پایین‌تر و میزان آرامش بالاتر باشد شما می‌توانید دقت و تمرکز بالاتری در یادگیری داشته باشید که به نوعی افزایش بازده نام دارد.

آیا پخش هر نوع موسیقی در یادگیری تاثیر مثبت خواهد داشت؟

خیر، گاهی پخش برخی از موسیقی‌ها نه تنها کمکی به یادگیری بیشتر و افزایش تمرکز نمی‌کند بلکه موجه افت میزان یاد گیری و حواس پرتی نیز خواهد شد. طبق مطالعاتی که انجام گرفت این نتیجه حاصل شد که موسیقی بی کلام مثبت‌ترین عملکرد را دارد و در نقطه مقابل آن، یعنی موسیقی‌هایی که خواننده دارند تاثیر منفی خواهند گذاشت.

تاثیر موسیقی بر میزان یادگیری

وقتی موسیقی با متن در حال پخش باشد مغز هم می‌خواهد متنی که در حال مطالعه آن هستید را بفهمد و هم می‌خواهد متن موسیقی را آنالیز کند و همان‌طور که می‌دانید، انجام چند کار به‌طور همزمان موجب عدم تمرکز صحیح خواهد شد‌.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ در ۸:۵۰ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۳۰ آبان ۱۴۰۱ در ۱۱:۵۰ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در رپورتاژ آگهی

همچنین بخوانید

راهکارهای بهبود روابط عاطفی با همسر

 اگر متوجه شدید که فقدان صمیمیت یک مشکل دائمی برای شما و یا همسرتان است، برای حمایت بیشتر …