علت این طلاق خیانت است

۴
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
به دلیل این که حق طلاق با شوهر (مرد) است زن درصورتی‌که بتواند در دادگاه اثبات عسر و حرج کند که مصادیق آن بسیار زیاد است به تشخیص دادگاه علی رغم مخالفت مرد می‌تواند طلاق بگیرد.
طلاقی که علت آن خیانت است

یکی از مواردی که موجب می‌شود زوجین به انتهای زندگی مشترک برسند، مساله خیانت است. طلاق به دلیل خیانت متاسفانه در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع طلاقی که علت آن خیانت است می‌پردازیم.

نحوه طلاق به دلیل خیانت مرد

قطعا خیانت به هر شکلی که باشد، دردناک و ویرانگر پایه‌های عاطفی یک زندگی است. چنانچه زن بتواند، خیانت مرد را اثبات کند، در واقع عسر و حرج خود را محقق نموده است. اما نحوه طلاق به دلیل خیانت به شکل زیر است:

  • قبل از هر چیز باید، مدارک لازم جهت اثبات خیانت جمع آوری گردد. این مدارک می‌تواند از پیامک و چت گرفته تا عکس و فیلم باشد. پس از تهیه این مدارک، زن می‌بایست شکایت رابطه نامشروع را مطرح نماید. در این شرایط، ممکن است چند حالت رخ دهد:
  • چنانچه رابطه نامشروع غیر از زنا رخ داده باشد، ممکن است مجازات مرد در حد جریمه نقدی و یا شلاق باشد. در این جا باید گفت، قاضی دادگاه خانواده ممکن است رای طلاق به دلیل خیانت مرد را با همین حکم بدهد. اما چنین موضوعی قطعی نیست. در واقع سوءرفتار مرد براساس تبصره ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی باید احراز گردد.
  • اگر زن بتواند براساس قانون رابطه نامشروع زنا را اثبات کند، برای حد زنا صادر شده و زن می‌تواند براساس این موضوع عسر و حرج خود را ثابت کند. حتی اگر مرد اقرار کند که براساس عقد موقت با زن دوم رابطه داشته، یکی از شروط ۱۲ گانه عقدنامه محقق شده و زن براساس حکم صادر شده در دادگاه کیفری، دادخواست طلاق را مطرح نماید.

مراحل دادرسی

  • پس از طرح دادخواست طلاق به دلیل خیانت، دادگاه با بررسی مدارک و رای صادر شده در دادگاه کیفری حکم طلاق یا عدم سازش را صادر می‌کند.
  • لازم به ذکر است که طلاق در این شرایط موجب می‌شود که تمامی حقوق زوجه اعم از مهریه، نفقه، اجرت المثل و غیره بر جای باقی بماند. یعنی پس از ثبت طلاق نیز زن می‌تواند این حقوق معوقه را مطالبه نماید.

طلاق به علت خیانت

نحوه طلاق به دلیل خیانت زن

طلاق به دلیل خیانت برای مردان بسیار سخت و ناراحت کننده است. با وجود این که حق طلاق به موجب ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی با مرد است اما بسیاری از مردان پس از بروز خیانت، ترجیح می‌دهند که ابتدا خیانت زن را ثابت کنند و بعد اقدام به طلاق نمایند. نحوه طلاق به دلیل خیانت زن عبارت است از:

  • ابتدا مرد باید شکایت رابطه نامشروع را مطرح نماید. برای طرح این شکایت می‌بایست دلیل و مدارک کافی نظیر عکس، فیلم یا پیامک و چت موجود باشد. در این شرایط در صورت معتبر بودن مدارک، برای زن حکم متناسب با جرم درنظر گرفته می‌شود.
  • پس از آن مرد می‌تواند با استناد به این حکم دادگاه کیفری، دادخواست طلاق به دلیل خیانت را مطرح نماید. تا بتواند از مزایای آن استفاده نماید.
  • باید گفت حتی با وجود خیانت زن، حقوق اصلی وی یعنی مهریه، نفقه و اجرت المثل باقی می‌ماند. در مورد بند الف عقدنامه یعنی شرط تنصیف، باید گفت با توجه به این که موضوع خواسته یعنی طلاق خیانت، دلیل موجهی از سوی مرد را نشان می‌دهد، رویه بر این است که شرط تنصیف اجرا نمی‌شود.
  • علاوه بر این، چنانچه مرد برای پرداخت مهریه یا سایر حقوق دادخواست اعسار را مطرح نماید، قاضی با توجه به شرایط پیش آمده برای مرد، حکم منصفانه‌تری صادر خواهد نمود.

خیانت مرد یا زن

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب آیا می‌توان از پدر شوهر مهریه را مطالبه کرد؟ را مطالعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. علیزضا

    ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ در ۴:۲۵ ب٫ظ

    بسیار مفید قالب درک…وآموزن برای نسل جوان

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ در ۱۰:۰۵ ق٫ظ

      ممنون از حضور ارزشمند شما

      پاسخ

  2. ناشناس

    ۱۲ آبان ۱۴۰۱ در ۱۱:۲۲ ب٫ظ

    خوب

    پاسخ

  3. ناشناس

    ۲۱ مهر ۱۴۰۱ در ۴:۱۸ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …