آیا می‌توان از پدر شوهر مهریه را مطالبه کرد؟

۴
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
طبق قانون، مهریه طلبی است که زن از مرد دارد و این طلب از مرد و دارایی وی حتی پس از مرگ قابل وصول است.
شرایط گرفتن مهریه از پدر شوهر

قانون جمهوری اسلامی ایران به صراحت از حق مهریه زن حمایت نموده و عدم پرداخت مهریه از جانب مرد را به عنوان جرم در نظر گرفته و مجازاتی همچون حبس را برای آن مقرر کرده است. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع شرایط گرفتن مهریه از پدر شوهر می‌پردازیم.

شرایط گرفتن مهریه از پدر شوهر از منظر قانونی:

از نقطه نظر قانونی؛ مهریه تکلیفی است که شوهر زوجه تعهد نموده و طبعا پدرشوهر زوجه مسئولیت قانونی نسبت به پرداخت آن ندارد. پس حتی در مواردی که همسر زوجه از تمکن مالی برخوردار نبوده و در مقابل؛ پدر شوهر دارای سرمایه زیادی باشد، هیچ مسئولیت قانونی متوجه حال پدرشوهر نیست. اما در بسیاری از موارد به دلیل مسائل عاطفی و خانوادگی برقرار در نظام خانواده ایران، پدرشوهر زوجه نسبت به پرداخت بخشی از مهریه زوجه و کمک به تسهیل مشکلات اقدام می‌نماید.

به طور کلی چه در مواردی که مهریه از نوع عندالمطالبه باشد یا از نوع عندالاستطاعه مقرر شده باشد؛ تعهد مرد نسبت به زن بوده و زن می‌تواند به دادگاه یا دفاتر ثبت مراجعه نموده و نسبت به مطالبه و اجرای مهریه اقدام نماید.

دادگاه نیز درصورتی‌که مرد دارای اموال یا سرمایه قابل وصولی باشد. تامین اموال را انجام داده و حق مهریه زن را وصول می‌نماید. همچنین درصورتی‌که مرد از تمکن مالی جهت پرداخت مهریه عاجز باشد. می‌تواند با تقدیم دادخواست اعسار به دادگاه، تقاضای تقسیط مهریه را نماید.

مهریه

شرایط گرفتن مهریه از پدر شوهر در شرایطی که پدر شوهر در عقد نامه نسبت به پرداخت مهریه ضمانت داده باشد:

همانطور که در بالا بیان نمودیم؛ پدرشوهر از منظر قانونی مسئولیتی در خصوص پرداخت مهریه زوجه ندارد. ولی در مواردی، پدرشوهر موضوع پرداخت مهریه از جانب پسرش را در عقدنامه ضمانت یا تعهد کرده است. در این شرایط، زوجه می‌تواند از پدرشوهر خود مطالبه مهریه نماید.

توجه داشته باشید که پدرشوهر بایستی تعهد و ضمانت پرداخت مهریه را به‌صورت قانونی به امضاء رسانده باشد. استناد به گفتار شفاهی پدرشوهر در خصوص پرداخت یا ضمانت پرداخت مهریه زوجه؛ آنچنان از جایگاه قانونی برخوردار نیست.

مطالبه کردن مهریه از پدرشوهر

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب بایدها و نبایدهای مهم که در ازدواج موقت باید بدانید را مطالعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. احمد

    ۱۴ مهر ۱۴۰۱ در ۹:۴۸ ب٫ظ

    ربطی به پدرشوهر نداره مهریه باید شوهره بده

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۱۴ مهر ۱۴۰۱ در ۲:۴۳ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۳ مهر ۱۴۰۱ در ۶:۴۱ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۲ مهر ۱۴۰۱ در ۲:۵۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …