چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
طلاق دارای انواع مختلفی است که یکی از آن‌ها که روند سریع‌تری دارد، طلاق توافقی است. این طلاق دارای شرایط خاصی است.
داشتن وکیل برای طلاق توافقی

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا خیر؟ ما در این مطلب از دلتامگ ضمن توضیح روند طلاق توافقی به این سؤال نیز پاسخ می‌دهیم.

چه کسانی می‌توانند در خواست طلاق توافقی کنند؟

برای درخواست طلاق توافقی، واضح است که هم زن و هم مرد خواهان طلاق و جدایی هستند؛ بنابراین هر کدام از آن‌ها می‌توانند به‌عنوان خواهان، درخواست طلاق توافقی را بدهند. بعضی از افراد متقاضی طلاق فکر می‌کنند؛ چون طلاق از نوع توافقی است، حتماً لازم است که هر دو با هم ضمن یک دادخواست، درخواست طلاق بدهند.

دراین‌رابطه باید بگوییم چنین الزامی برای زوجین متقاضی طلاق وجود نداشته؛ اما امکان انجام این کار توسط زوجین متقاضی طلاق توافقی وجود دارد و مانعی برای این که ضمن یک دادخواست تقاضای طلاق کنند، وجود ندارد.

چه کسانی می‌توانند در خواست طلاق توافقی کنند؟

همچنین هر کدام از زوجین متقاضی طلاق توافقی می‌توانند جداگانه درخواست طلاق توافقی را به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی بدهند و نیز هر دو می‌توانند برای طلاق توافقی وکیل جداگانه بگیرند تا وکیل از جانب آن‌ها درخواست طلاق توافقی را بدهد. در طلاق موضوعاتی مانند تنصیف اموال مرد وجود دارد که باید به کمک وکیل به این موارد هم رسیدگی شود.

وکالت در طلاق توافقی

برای هر دعوایی طرفین این اختیار را دارند که یا خودشان در دعوا شرکت کرده یا وکیل بگیرند. اصولاً برخی از افراد برای کمترشدن هزینه‌ها از گرفتن وکیل خودداری کرده؛ اما باتوجه‌به به این که داشتن وکیل هم در تسریع روند رسیدگی هم در پیروزی در دعوا نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند داشتن آن خالی از لطف نخواهد بود اما داشتن آن در تمامی دعاوی مخصوصاً دعوای طلاق توافقی الزامی نیست مگر در بعضی موارد. بنابراین داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی نیست.

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

در بالا ذکر کردیم که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی نیست؛ اما باید به این نکته نیز توجه شود که زمانی که زن حق طلاق از جانب مرد دارد و برای طلاق و جدایی خود اقدام می‌کند، این نوع از طلاق را هم طلاق توافقی می‌نامند با این تفاوت که در این صورت زن باید یک وکیل اختیار کرده تا از جانب مرد او را طلاق بدهد؛ بنابراین در طلاق توافقی داشتن وکیل فقط در دو حالت الزامی بوده است:

  • زمانی که زن از جانب مرد بخواهد خودش را مطلقه کند یا به‌اصطلاح از حق طلاقش استفاده کند.
  • یکی دیگر از مواردی که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است در شرایطی است که زن یا شوهر یا هر دو مقیم خارج از کشور باشند و بخواهند به‌صورت توافقی طلاق بگیرند در این دو حالت داشتن وکیل برای طلاق توافقی اجباری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

تبعات عدم حضور مرد در دادگاه مهریه چیست؟

تبعات عدم حضور مرد در دادگاه مهریه یکی از موضوعاتی است که شاید مردان نمی‌دانند. در مواردی …