این مهریه را هر وقت توانستید پرداخت کنید

۶
3
زمان مطالعه: 2 دقیقه
مهریه، از جمله حقوق مالی مشترک میان نکاح دائم و نکاح موقت است. عدم تعیین آن در عقد موقت، سبب بطلان عقد موقت خواهد شد.
دریافت مهریه عندالاستطاعه

آنچه که در هنگام عقد به عنوان بدهی و دین بر گردن شوهر قرار می‌گیرد تا به محض مطالبه زن پرداخت شود، به‌صورت عندالمطالبه است. اما شرطی هم می‌تواند با عنوان عندالاستطاعه جزو شروط ضمن عقد باشد و دختر به اختیار خود می‌تواند با آن موافقت کند و آن را بپذیرد یا مخالفت کند و نپذیرد. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع دریافت مهریه عندالاستطاعه می‌پردازیم.

مهریه عندالاستطاعه چیست؟

 مهریه‌ عندالاستطاعه زمانی در قانون مدنی مطرح شد که مهریه‌های سنگینی بر عهده مرد گذاشته می‌شد بدون آن‌که مرد از عهده پرداخت آن بربیاید. پس در این شرایط این نوع از مطالبه مهریه مطرح شد که پرداخت مهریه به شرط استطاعت مالی مرد باشد. قبول آن در اختیار دختر در حین عقد است و چنان‌چه در مطالبه حق قانونی خود این گزینه را انتخاب نماید بایستی به شرایط حقوقی و قانونی آن نیز آگاهی کامل داشته باشد.

تفاوت این نوع از مطالبه مهریه با مهریه عندالمطالبه این است که مهریه عندالمطالبه به شرط نکاح دائم زن هر زمان که وی طلب کند باید مهریه زن توسط مرد پرداخت شود. کاری به توان و استطاعت مالی مرد نخواهد داشت. در صورت عدم پرداخت مهریه توسط مرد، زن حق دارد از شوهر خود شکایت کرده و او را به زندان بیندازد. اما در مهریه عندالاستطاعه این‌گونه نیست و زن حق شکایت علیه مرد را ندارد.

دریافت مهریه

چگونه می‌توان مهریه عندالاستطاعه را از مراجع درخواست کرد؟

زمانی‌که زن در نکاح خود و شروط ضمن عقد قبول کرده است تا پرداخت مهریه وی عندالاستطاعه باشد باید تمامی جوانب را در نظر بگیرد. مهریه یا ملک و اموال یا سکه و وجه نقد است. زمانی‌که زن مطالبه حق خود را به شرط توان مالی مرد قبول کرده است اگر در صورت اختلاف میان‌شان زن بخواهد مهریه خود را طلب نماید و مرد از پرداخت آن سر باز زند زن می‌تواند با حکم اجرای ثبت در اداره ثبت اسناد، اموال مرد را شناسایی کرده و از طریق مراجع قانونی، مهریه خود را از اموال مرد مطالبه و دریافت کند که این روند مراحل خاص خود را دارد و اگر مرد هیچ مال و املاکی نداشت زن حق شکایت از مرد را برای مطالبه مهریه ندارد. اگر به مسائلی پیرامون طلاق علاقه دارید، به مطلب طلاقی بدون رضایت شوهر مراجعه کنید.

مهریه عندالاستطاعه

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب طلاق‌هایی که راه برگشتی ندارند را مطالعه کنید.

۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۶ مهر ۱۴۰۱ در ۱۱:۳۹ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۸ مهر ۱۴۰۱ در ۳:۲۰ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۹ خرداد ۱۴۰۱ در ۶:۵۶ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۱۰:۲۰ ق٫ظ

  5. فریبا

    ۲۶ اسفند ۱۴۰۰ در ۲:۳۹ ق٫ظ

  6. ناشناس

    ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ در ۲:۴۵ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …