در این موارد زنان محروم از مهریه هستند

1
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
مهریه یا صداق، مالی است که در اثر ازدواج برای زن تعیین می شود و طبق حکم قانون به محض واقع شدن عقد، آن مال، متعلق به زن خواهد بود اما از این قاعده مواردی داریم که استثنا می‌شود.
محرومیت زن از مهریه

محرومیت زن از مهریه یکی از موضوعاتی است که برای خانم‌ها و همچنین مردان سؤال است. این سؤال ممکن است پیش آید در چه مواردی ممکن است مهریه به زنان تعلق نگیرد. در این مطلب از دلتامگ به این موضوع می‌پردازیم.

تعلق مهریه به زن

یکی از مهم‌ترین حقوق که به زن بعد از عقد نکاح تعلق می‌گیرد، مهریه است. طبق ماده 1082 قانون مدنی به محض انعقاد عقد نکاح زن مالک مهریه شده و می‌تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن انجام بدهد. برای مثال گرفتن مهریه خود را درخواست کند یا اقدام به بخشیدن مهریه نماید.

در حقوق ایران تعیین مهریه به دو شکل مهریه عندالمطالبه و مهریه عندالاستطاعه است. با اینکه این دو مهریه با هم متفاوت بوده؛ اما در این نکته مشترک هستند که به‌موجب عقد نکاح مهریه به زن تعلق‌گرفته است و به همین لحاظ، مرد هم موظف به پرداخت آن است. به بیان ساده اینکه مهریه زن، به هر صورت که تعیین شده باشد، از زمان عقد به زن تعلق دارد و مرد نمی‌تواند جز به دلایل قانونی از پرداخت آن سرباز زند.

محرومیت زن از مهریه

در ادامه به شما می‌گوییم آیا ممکن است که زنان مهریه نداشته باشند و موارد محرومیت زن از مهریه چیست؟ تا آخر مطلب ما را دنبال کنید.

موارد محرومیت زن از مهریه

ازدواج باطل و مهریه در آن

اگر بین زن و مرد ازدواجی رخ بدهد؛ اما این ازدواج به هر دلیلی باطل باشد یکی از موارد محرومیت زن از مهریه است. بین آنها هم رابطه زناشویی انجام نشده باشد. در اینجا حتی مهریه هم تعیین شده باشد به زن تعلق نمی‌گیرد. زیرا مهریه برای ازدواج صحیح است نه باطل و بی‌اثر. (برای مثال زنی که خود شوهر دارد نمی‌تواند ازدواج کند. ازدواج بعدی او باطل است.)

مطلب پیشنهادی:  در این شرایط زن در نصف اموال همسرش شریک است

فسخ نکاح قبل از رابطه زناشویی و مهریه آن

اگر به دلایل قانونی، نکاح قبل از رابطه زناشویی فسخ شود زن مهریه‌ای نخواهد داشت. اما اگر رابطه زناشویی انجام شده باشد با وجود فسخ کردن هم زن مهریه می‌برد.

پس در اینجا مثلاً اگر زن با وجود جنون مرد نکاح را فسخ کند باید ببینیم که آیا قبل از فسخ نکاح رابطه زناشویی داشته‌اند یا نه اگر داشته‌اند که زن، مهریه کامل می‌گیرد؛ اما اگر رابطه زناشویی نداشته باشند مهریه‌ای به وی تعلق نمی‌گیرد. در یک مورد و آن ناتوانی جنسی مرد (عنن) حتی اگر رابطه زناشویی هم نبوده باشد زن می‌تواند نصف مهریه را مطالبه کند.

طلاق قبل از رابطه نزدیکی و مهریه آن

مورد دیگر این است که اگر زن و مرد یا دختر و پسر عقد کنند؛ اما بعداً به این نتیجه برسند که باید جدا شوند و بحث طلاق پیش آید باید توجه کرد اگر در زمان عقد بین آنان رابطه زناشویی باشد؛ زن، تمام مهریه را می‌تواند بگیرد؛ اما اگر رابطه این بین آنان نبوده؛ تنها نصف مهریه به زن تعلق می‌گیرد.

فوت مرد قبل از نزدیکی و مهریه زن

فوت مرد قبل از نزدیکی و مهریه زن

در یک مورد هم اگر از همان ابتدا مهریه تعیین نشده باشد و رابطه نزدیکی هم بین آنان نبوده باشد و قبل از نزدیکی مرد فوت شود زن چیزی از مهریه نمی‌برد؛ اما اگر نزدیکی واقع شده باشد زن مستحق مهرالمثل است.

یک نظر

  1. مهدی

    25 مهر 1402 در 8:04 ق.ظ

    خیلی قدیمی بوده یه بچه ده ساله هم میداند لزومی نداشت وقت مردم رو بگیرید

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

نحوه شکایت از پیج اینستاگرامی

یکی از موضوعات بسیار پر چالش که امروزه بسیار با آن روبه‌رو هستیم، شکایت از پیج اینستاگرامی…