سیر و خواص اعجاب انگیز آن

۳
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
فواید سلامتی سیر شامل کاهش علائم سرماخوردگی، کاهش فشار خون و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و همچنین اختلالات عصبی است. سیر حاوی کالری، چربی‌های اشباع و سدیم اندکی است. این ماده دارای چندین ماده معدنی مفید مانند فسفر، پتاسیم، منیزیم،...است و مواد معدنی کمیاب مانند ید، گوگرد و کلر را نیز شامل می‌شود.
خواص سیر

سیر بیش از ۳۰۰۰ سال است که به عنوان یک چاشنی خوش طعم و عطر به مواد غذایی اضافه و همچنین به عنوان یک داروی سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. لوئی پاستور، دانشمندی که پاستوریزاسیون را کشف کرد، از اوایل سال ۱۸۵۸ از خواص ضد باکتریایی این گیاه استفاده می‌کرد. در حالی که روزانه دو تا سه حبه سیر بخورید به جلوگیری از سرماخوردگی و سلامت کلی بدن کمک خواهید کرد. در ادامه این بخش از مجله دلتا درباره خواص سیر صحبت خواهیم کرد.

کاهش علائم سرماخوردگی و سرفه

مقاله‌ای در سال ۲۰۱۴ که در بنیاد همیاری کاکرین پس از بررسی‌های سیستماتیک منتشر شده است، به مطالعه‌ای اشاره کرده که ۱۴۶ شرکت کننده را طی سه ماه بررسی کرده اند تا تأثیر سیر بر بیماران مبتلا به سرماخوردگی و سرفه را ارزیابی کند. به عنوان بخشی از مطالعه، محققان تعداد شرکت کنندگان را به دو گروه مساوی تقسیم کردند. یک گروه دارو گرفتند و گروه دیگر سیر باید مصرف می‌کردند. در پایان مطالعه، محققان دریافتند افرادی که هر روز به مدت سه ماه به جای دارونما سیر مصرف می‌کنند، در مقایسه با گروه دارونما، سرماخوردگی کمتری را تجربه خواهند کرد.

خواص سیر برای کرونا

کاهش فشار خون

طبق گزارش سال ۲۰۱۴ که در مجله کنترل فشار خون منتشر شد، نشان داد عصاره سیر توانایی کاهش فشار خون در افراد با فشار خون بالا را دارد.

سلامت قلب را تقویت می‌کند

سیر دارای ویژگی‌های محافظت کننده قلبی قابل توجهی است، که می‌تواند به جلوگیری از بیماری‌هایی مانند آترواسکلروز، هایپرلیپیدمی، ترومبوز، فشار خون بالا و … کمک کند.

خواص محافظت کننده عصبی

خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی سیر خام ممکن است به پیشگیری از بیماری‌های عصبی کمک کند.

 زخم‌ها را بهبود می‌بخشد

به عنوان یک گیاه درمانی موثر برای زخم‌های آلوده نیز موثر عمل می‌کند. ۲ حبه خرد شده را روی ناحیه آلوده قرار دهید تا تسکین فوری حاصل شود.

خواص سیر برای تقویت سیستم ایمنی

افزایش سلامت استخوان

گیاهانی مانند سیر و پیاز ممکن است بر میزان استروژن در زنان و یائسگی تأثیر بگذارد و خطر ابتلا به آرتروز را کاهش دهند. آن‌ها همچنین ممکن است پوکی استخوان را به حداقل برسانند و سلامت کلی استخوان را در آقایان و خانم‌ها بهبود بخشند.

هضم را تقویت می‌کند

گنجاندن روزانه یک حبه سیر خام در رژیم غذایی به مشکلات گوارشی کمک می‌کند. حتی ممکن است التهاب یا سوزش کانال معده با استفاده از این گیاه را کاهش دهد. سیر به پاکسازی بیشتر مشکلات روده مانند اسهال کمک می‌کند. نقش آن در دفع مواد زائد بسیار موثر است. این ماده روی باکتری‌های خوب روده تأثیر نمی‌گذارد بلکه انواع مضر را از بین می‌برد. این نه تنها هضم را بهبود می‌بخشد بلکه به تسکین گاز معده نیز کمک می‌کند.

 قند خون را تنظیم می‌کند

از خواص سیر می‌توان به کاهش قند خون اشاره کرد. براساس مطالعه‌ای که در ژورنال تغذیه منتشر شده است، خوردن یک سیر خام باعث کاهش قند خون می‌شود.

سیستم ایمنی را تقویت می‌کند

سیر دارای مواد مغذی گیاهی است که به کاهش استرس اکسیداتیو و تقویت ایمنی کمک می‌کند. این گیاه همچنین باعث کاهش خستگی و تقویت انرژی می‌شود.

مراقبت از چشم

سیر‌ سرشار از مواد مغذی مانند سلنیوم، کوئرستین و ویتامین C است که همگی برای سلامت چشم مفید است و از عفونت و التهاب چشم پیشگیری می‌کنند.

خواص سیر برای تقویت سیستم ایمنی

از آکنه جلوگیری می‌کند

سیر به همراه سایر خوراک‌هایی مانند عسل، خامه و زردچوبه به عنوان داروی خانگی برای زخم‌های آکنه و حتی جلوگیری از بروز آکنه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه یک ماده پاک کننده موثر پوست و یک ماده آنتی بیوتیکی است که به برطرف کردن چندین بیماری پوستی کمک می‌کند.

از زخم معده جلوگیری می‌کند

ترکیبات ضد باکتریایی موجود در این گیاه می‌تواند انگل معده را که سبب ایجاد زخم معده می‌شود از بین ببرد.

درد گوش را تسکین می‌دهد

به دلیل خاصیت ضد ویروسی، ضد قارچ و آنتی بیوتیکی این گیاه، معمولاً برای تسکین درد‌ها و عفونت گوش استفاده می‌شود.

احتیاط: مصرف بیش از حد سیر ممکن است دستگاه گوارش را تحریک کند. همچنین، سیر می‌تواند باعث بوی بد دهان شود.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۵ آذر ۱۴۰۱ در ۹:۵۵ ق٫ظ

    ممنونم

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۵ مرداد ۱۳۹۹ در ۱۱:۱۲ ق٫ظ

  3. روزبهانی

    ۲ مرداد ۱۳۹۹ در ۹:۰۱ ق٫ظ

    متشکرم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…