درمان سرفه خشک با روش‌های خانگی

۷
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
سرفه واکنش کاملا طبیعی و سودمند و همچنین یک مکانیزم دفاعی بدن برای محافظت از گلو و مخاط آن در برابر عوامل تحریک‌کننده است.
درمان سرفه خشک

خیلی از افراد ترجیح می‌دهند حتی برای درمان سرفه‌ شدید به جای مصرف داروهای شیمیایی، از روش‌های درمان خانگی استفاده کنند. برای همین در این مقاله از مجله دلتا می‌خواهیم شما را با بهترین روش‌ها برای درمان سرفه خشک ، آشنا کنیم.

عسل

احتما با خواص عسل آشنا هستید. اولین مورد پیشنهادی برای درمان سرفه، عسل است.

مصرف عسل به عنوان داروی گلودرد قدمت طولانی دارد؛ و بنا بر مطالعات صورت گرفته، اثر آن در تسکین سرفه خشک بیشتر از برخی داروهای رایج حاویِ دکسترومتورفان است.
کافیست ۲ قاشق چای خوری عسل را با آبِ جوش یا دمنوش گیاهی و کمی آبلیمو مخلوط کنید تا یک داروی مؤثر داشته باشید. عسل خاصیت تسکین‌‌دهندگی دارد و آبلیمو به رفع گرفتگی کمک می‌کند. میل کردن عسل به تنهایی و یا همراه با نان هم می‌تواند مؤثر باشد.

خواص عسل

نعناع

برای درمان سریع سرفه، نعناع هم خوب است. نعناع با خاصیت درمانگری‌اش معروف است. منتول موجود در نعناع گلو را تسکین می‌دهد، گرفتگی را رفع و مخاط گلو را نرم می‌کند.

می‌توانید دم کرده نعناع میل کرده یا از بخور نعناع استفاده کنید. ۳ یا ۴ قطره روغن نعناع را در ۱۵۰ میلی‌لیتر آب بریزید و همانطور که احتمالا بارها انجام داده‌اید، حوله‌ای روی سرتان بیاندازید و به طور مستقیم بخار نعناع را تنفس کنید.

درمان سرفه

گل ختمی

ریشه و برگ این گیاه که در تابستان گل می‌دهد، از دوران باستان تاکنون به عنوان داروی خانگی سرفه و گلودرد استفاده می‌شود. هرچند برای اثبات این مسئله مطالعات علمی قابل توجهی صورت نگرفته است اما جای نگرانی نیست چون مصرف گل ختمی خطری ندارد.
گل ختمی لعابی تولید می‌کند که آثار التهاب گلو را تسکین می‌دهد.

امروزه می‌توانید ریشه‌ گل ختمی را به شکل چای و کپسول تهیه کنید. چای گل ختمی تسکین‌دهنده سرفه و گلودرد است و از قدیم به عنوان یک داروی گیاهی برای سرفه استفاده می‌شود. بهتر است کودکان ریشه‌ی این گیاه را مصرف نکنند.

آویشن

در برخی موارد آویشن برای درمان بیماری‌های تنفسی به کار می‌رود. برخی مطالعات نشان داده‌اند مخلوط عرق آویشن و گل پیچک در تسکین سرفه و برونشیت خفیف مؤثر است. برگ آویشن حاوی فلاونوئید است که عضلات گردن و گلو را که در هنگام سرفه درگیر می‌شوند، شل می‌کند و موجب کاهش التهاب می‌شود؛‌ به‌همین علت از این گیاه به‌عنوان یک داروی گیاهی برای سرفه استفاده می‌شود.

تهیه‌ی چای آویشن ساده است؛ ۲ قاشق برگ آویشن خردشده را در یک فنجان آب جوش بریزید، سرپوشی رویش قرار دهید، پس از ۱۰ دقیقه آن را از صافی گذرانده و بنوشید.

درمان خانگی سرفه

غرغره‌ آب‌نمک

 غرغره با آب‌نمک گلوی خراشیده را که باعث سرفه می‌شود، تسکین می‌دهد.

برای این کار ۱/۵ قاشق چای خوری نمک را در ۲۳۰ میلی‌لیتر آب گرم حل کنید.

فراموش نکنید که کودکان زیر ۶ سال نمی‌توانند به خوبی غرغره کنند و بهتر است درمان دیگری را برای آن‌ها به کار بگیرید.

حمام بخار و دستگاه رطوبت‌ساز

دوش آب گرم با کاهش تراوشات بینی به تسکین سرفه و حتی درمان سرفه شدید نیز کمک می‌کند. این روش نه تنها سرفه‌ ناشی از سرماخوردگی بلکه سرفه‌های ناشی از حساسیت را تسکین می‌دهد. خشکی ناشی از تراوشات زیاد بینی آزاردهنده است و در چنین محیط‌هایی دستگاه‌های رطوبت‌ساز کمک‌کننده است . هوای مرطوب در تسکین سرفه مؤثر است اما باید از رطوبت بیش‌ازاندازه هم پرهیز کرد.

فراموش نکنید که تمیز نکردن دستگاه‌های رطوبت‌ساز آنها را تبدیل به منبع تولید انواع قارچ و باکتری می‌کند.

۷ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۳ آذر ۱۳۹۹ در ۸:۵۵ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۳ آبان ۱۳۹۹ در ۸:۲۹ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۳ آبان ۱۳۹۹ در ۸:۲۹ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۰ آبان ۱۳۹۹ در ۱۱:۱۷ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۹ آبان ۱۳۹۹ در ۷:۵۵ ب٫ظ

  6. بزرگی

    ۲۴ تیر ۱۳۹۹ در ۱:۴۳ ب٫ظ

    مفید بود

    پاسخ

  7. بزرگی

    ۲۴ تیر ۱۳۹۹ در ۱:۴۳ ب٫ظ

    مفید بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…