خواص کلم در کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه

۱
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
کلم یک سبزی همه‌کاره است که به طرق مختلف قابل استفاده است. می‌توان آن را به صورت خام در سالاد، بخارپز، آب پز، سرخ شده، یا در سوپ، خورشت و غذاهای تخمیر شده مانند ترشی و شور مصرف کرد.
خواص کلم

خواص کلم در انواع مختلف آن متفاوت است. کلم در انواع و رنگ‌های مختلف از جمله سبز، قرمز و بنفش شناخته شده است. کلم سفید یک سبزی مغذی حاوی انواع ویتامین برای سلامتی است. با ما در مجله اینترنتی دلتا همراه باشید تا با خواص کلم سفید آشنا شوید.

خواص کلم سفید

ویتامین‌هایی که در کلم سفید یافت می‌شوند طیفی گسترده دارتد اما برخی از این ویتامین‌ها که به مقداری چشم‌گیر در کلم سفید موجود هستند عبارتند از:

ویتامین C

کلم سفید منبع عالی ویتامین C است که به نام اسید اسکوربیک نیز شناخته می‌شود. ویتامین C یک ماده مغذی ضروری است که به عنوان یک آنتی‌اکسیدان با حمایت از سیستم ایمنی، کلاژن را تقویت کرده و از سلول‌ها در برابر آسیب محافظت می‌کند.

ویتامین K

کلم سفید منبع خوبی از ویتامین K، به ویژه ویتامین K1 (فیلوکینون) است. ویتامین K برای لخته شدن خون و سلامت استخوان‌ها مهم است و این یکی از مهم‌ترین خواص کلم به شمار می‌رود.

خواص کلم

ویتامین B6

کلم سفید حاوی ویتامین B6 است که در عملکردهای مختلف بدن از جمله متابولیسم، رشد مغز و عملکرد سیستم ایمنی نقش دارد.

فولات

کلم سفید منبع فولات است که به عنوان ویتامین B9 نیز شناخته می‌شود. فولات نقشی حیاتی در تقسیم و رشد سلولی دارد و به ویژه برای زنان باردار مهم است زیرا باعث رشد مناسب جنین می‌شود.

ویتامین A

در حالی که کلم سفید منبع قابل توجهی از ویتامین A در مقایسه با سایر سبزیجات نیست، اما همچنان حاوی مقادیری بتاکاروتن است که بدن می‌تواند آن را به ویتامین A تبدیل کند. ویتامین A برای بینایی و بهبود عملکرد سیستم ایمنی ضروری است.

سایر خواص کلم سفید

با گنجاندن کلم سفید در برنامه غذایی خود می‌توانید از ویتامین‌های ذکر شده و ویژگی‌هایی که در ادامه مطلب می‌آیند بهره‌مند شوید.

۱. ارزش غذایی بالا

کلم یک سبزی بسیار مغذی و سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری است. کالری کمی دارد و منبع خوبی از فیبر غذایی است. کلم همان‌طور که ذکر شد حاوی ویتامین‌های C، K و B6 و همچنین مواد معدنی مانند پتاسیم، منگنز و فولات است.

۲. غنی از آنتی اکسیدان

کلم حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که به محافظت از بدن در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. این آنتی اکسیدان‌ها، از جمله ویتامین C و آنتوسیانین‌ها، می‌توانند به کاهش خطر بیماری‌های مزمن و ارتقای سلامت کلی کمک کنند.

خواص کلم

۳. خواص ضد التهابی

خواص ضد التهابی از مهم‌ترین خواص کلم به شمار می‌روند. کلم حاوی ترکیباتی با خواص ضد التهابی مانند گلوکوزینولات‌ها و فلاونوئیدها است. این ترکیبات با کاهش التهاب در بدن مرتبط هستند که ممکن است به کاهش علائم برخی شرایط التهابی کمک کند.

۴. سلامت دستگاه گوارش

کلم منبع خوبی از فیبر غذایی است که به هضم غذا کمک می‌کند و سیستم گوارشی را ارتقا می‌دهد. فیبر به مدفوع حجم داده، از حرکات منظم روده حمایت و به جلوگیری از یبوست کمک می‌کند.

۵. خواص بالقوه مبارزه با سرطان

کلم حاوی گلوکوزینولات و ترکیبات حاوی گوگرد است که با خواص بالقوه مبارزه با سرطان ارتباط دارد. اعتقاد بر این است که این ترکیبات به مهار رشد سلول‌های سرطانی کمک می‌کنند و خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان مانند سرطان روده بزرگ، ریه و پروستات را کاهش می‌دهند.

۶. سلامت قلب

کلم به دلیل کالری کم و فیبر بالا برای سلامت قلب بسیار مناسب است. فیبر موجود در کلم به کاهش سطح کلسترول، حفظ فشار خون سالم و کاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی کمک می‌کند.

شایان ذکر است که محتوای مواد مغذی کلم بسته به عواملی مانند تنوع کلم، شرایط رشد و روش‌های پخت می‌تواند متفاوت باشد. برای به حداکثر رساندن خواص کلم ، توصیه می‌شود کلم را با استفاده از روش‌هایی بپزید که مواد مغذی آن را حفظ می‌کند، مانند بخارپز کردن یا مصرف خام کلم در سالاد و پرهیز از پختن زیاد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب نوشیدن آب همراه غذا : مفید یا مضر؟ را بخوانید.

یک نظر

  1. م

    ۱۷ آذر ۱۴۰۰ در ۷:۵۶ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…