جاهای دیدنی همدان ، پایتخت تمدن ایران

۶
1
زمان مطالعه: 6 دقیقه
همدان در فهرست ۵ مکان برتر گردشگری کشور قرار دارد. می‌گویند سرزمین گنج های پنهان است. جاذبه‌ های دیدنی زیادی دارد. با غذا های خوشمزه و سوغاتی های منحصر به فرد هر نوع سلیقه و ذائقه‌ای را ارضا می‌کند. قدمتش به زمان مادها بر می‌گردد. مرکز آن هم شهر همدان است.
جاهای دیدنی همدان

سرزمینی تاریخی در ایران وجود دارد که “پایتخت تاریخ تمدن ایران” نام گرفته است. دیار اطلسی هااست، در قسمت غربی کشورمان واقع شده. با آب و هوای کوهستانی. در نزدیکی شهر کهن هگمتانه، پایتخت مادها. پایتخت تابستانی هخامنشیان. شهر بوعلی سینا. بخشی از تاریخ. غار علیصدرش مشهور است و اشعار باباطاهرش محبوب.  باید سطر ها بنویسیم تا بتوانیم همدان را توصیف کنیم. پس در صفحه گردشگری مان امروز به این یادگار کهن سر می‌زنیم تا ببینیم جاهای دیدنی همدان چه چیزی دارد تا با مجله دلتا بگوید؟

دیدنی های همدان

همدان

همدان در فهرست ۵ مکان برتر گردشگری کشور قرار دارد. می‌گویند سرزمین گنج های پنهان است. جاذبه‌ های دیدنی زیادی دارد. با غذا های خوشمزه و سوغاتی های منحصر به فرد، هر نوع سلیقه و ذائقه‌ ای را ارضا می‌کند. مرکز آن هم شهر همدان است. قدمتش به زمان مادها بر می‌گردد. تاریخ پر فراز و نشیب و اتفاقات زیادی را از سر گذرانده. جالب است به شما بگویم ایرانگردان بین المللی زیادی از فرصت های گردشگری فوق العاده این استان بهره می‌برند. می‌توانیم در این مطلب به جاذبه های اصلی همدان اشاره کرده و اطلاعت کلی را به شما ارائه کنیم تا راهنمای سفر به استان همدان را در این مطلب بیابید.

جاذبه های همدان

  • غار علیصدر همدان

    یکی از بزرگترین غارهای آبی ایران غار علیصدر ، از اولین جاهای دیدنی همدان است. بخش هایی از آن حتی هنوز کشف نشده‌اند. در ۷۵ کیلومتری شهر همدان و در شهر کبودر آهنگ واقع شده است. عمق دریاچه این غار تا ۱۴ متر می‌رسد و امکان قایق سواری هم دارد. آبی زلال و بی رنگ و بو دارد و طولانی‌ ترین غار آبی- آهکی جهان است راستی ۱۹۰ میلیون سال عمر دارد و به دوران ژوراسیک باز می‌گردد. مرموز و جذاب است. اینجا بدون نجواهای شبانه، صدای پر زدنِ پرندگان و چک‎چک قطرات آب هم می‌تواند شما را در فضای مرموز خود غرق ‎کند.

غار علیصدر

  • آرامگاه باباطاهر کجاست؟

    آرامگاه باباطاهر عریان، شاعر قهار دو بیتی های عاشقانه در شهر همدان قرار دارد. با یک گنبد فیروزه ای رنگ و یک معماری‎ در نوع خود بی‎نظیر. مأمن ابدی شاعری بزرگ که شیرینی عشق را برای عاشقان بیشتر کرد. این بنا در ابعاد ۱۰ در ۱۰ ساخته و در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. با ستون‎های گرانیتی و دیوار‎هایی به شکل مثلث متساوی الساقین، که نگاه را به سمت آسمان می‎برد. جایی آرامبخش است و معمولاً در یک بعد از ظهر پاییزی، دلچسب.

آرامگاه باباطاهر همدان

  • پارک سیفیه همدان، پارکی ایتالیایی

    پارک سیفیه یکی از جاهای دیدنی همدان است. در شمال شرقی استان همدان. یکی از قدیمی ترین پارک‎ها در دامنه کوه که از درختان چنارِ سر به فلک کشیده پوشیده شده  و مناظر شگفتی به وجود آورده است.

    دستور ساخت این پارک را سیف الدوله یکی از نوادگانِ فتحعلی شاه قاجار برای مهندسان ایتالیایی صادر کرد. ساختار صلیبی و بیضی وار این مکان، خود گویای این مطلب است. در گوشه ای از محوطه پارک مقبره سیف الدوله قرار داده شده که البته بنایی است بر مزار وِی که زمانی در این پارک سکونت داشت.

پارک سفیه همدان

  • مجموعه گنجنامه همدان

    در ۵ کیلومتری شهر همدان، در دامنه شمالی الوند، در مجاورت دره‌ های سرسبز عباس‌ آباد و کتیبه‌ های تاریخی هخامنشی، کنار آبشار گنجنامه، دهکده گنجنامه همدان نیز قرار دارد. سالن بولینگ و دیگر امکاناتی مفرح دارد. روزانه گردشگران بسیاری از آن بازدید می‌کنند. امکانات اقامتی هم دارد. صعود به قله الوند و صخره نوردی هم از اینجا امکان پذیر و تا دشت باستانی میشان هم گسترده است.

    تله کابین، سورتمه ریلی، آبگیر ماهی‌گیری، شهربازی مدرن، سینما چهار بعدی، بانجی جامپینگ، پینت بال و … از دیگر امکانات این دهکده توریستی است، همچنین به دلیل کوهستانی بودن منطقه و بارش برف از اواخر پاییز می‌توان ورزش های برفی نظیر اسکی را نیز به آن افزود.

دهگده گنجنامه همدان

روستاهای همدان

اگر شما هم از آن دسته از افراد هستید که جاذبه‎ های گردشگری استان همدان را فقط غار علیصدر، می‎دانید، باید خبری به شما بدهم: در استان همدان روستاهای بی‎نظیری وجود دارد که هنگام سفر به آن حتماً باید رَم اضافه برای گوشی‎تان ببرید، چون عکس‎های زیبایی خواهید گرفت که گوشی‎تان را پُر که هیچ، بلکه منفجر می‎کنند. طبیعتی دوست داشتنی دارند و آب ‎و هوای مطلوب.

  • روستای ملحمدره

    روستای ملحمدره یکی از روستا های تاریخی و از جاهای دیدنی همدان است. خانه‎ هایش به سبک ماسوله ، پله‎ کانی ساخته شده‎اند، تا جایی که به ماسوله غرب کشور معروف شده است. در هفت کیلومتری شهرستان اسدآباد است. خانه‎ های عروسکی‌اش از سنگ و گچ ساخته شده. پنجره‎ هایش امانتی از دل طبیعت، از جنس چوب است. در کوچه‎ های این روستا، عطری دلنشین و خوشبو تمام فضا را پر کرده که تقصیر درختان آلو و گل‎ های پیچک آنجااست. باغ‎های میوه و تاکستان‎های انگور هم در آن خودنمایی می‎کنند. با رودخانه ‎ای زیبا که وظیفه تامین کردن آب مورد نیاز برای کشاورزی و باغ‎داران را  به عهده دارد.

جاهای دیدنی همدان

  • روستای حبشی همدان

    روستای حبشی، در شهرستان اسد آباد استان همدان، قدمتش به دوران مادها باز می‎گردد. گردشگران به دلیل طبیعت بی‎نظیر و بکرش به آن سفر می‎کنند. روستای حبشی در دامنه کوه زریله است و گیاهان دارویی زیادی در کوهستان‎ های اطراف آن یافت می شود. همچنین غاری زیبا دارد که سر زدن به آن خالی از لطف نیست. آنچه شاید توجه‎تان را جلب کند این است که بیشتر خانه‎ ها در دو طبقه بنا شده‎اند که پایین به عنوان انباری و‎ بالایی برای سکونت استفاده می‎شود.

روستای حبشی همدان

  • روستای سیمین ابرو

    برای نمونه دیگر از جاهای دیدنی همدان می‌توان روستای سیمین ابرو‎ را نام برد. سبک معماری‌اش پله‎ کانی‎است و در ساخت خانه ‎ها از سنگ و گل استفاده شده است، خانه ‎هایی که قدمت‎ شان به بیش از ۳۰۰ سال می‎رسد. در قسمت جنوب شرقی استان همدان و در ۱۲ کیلومتری آن واقع شده است. قبرستانی قدیمی دارد با سنگ قبر هایی کهن. محصول این روستا گردو های تازه است که می‎توانید به عنوان خوشمزه‎ هایی از سفرتان، آن‎ها را برای سوغات با خود بیاورید.

  • روستای ورکانه همدان

    مراقب باشید این‎جا همان ‎جایی است که ممکن است رم گوشی‎تان اِرور دهد. دارای جذابیت خارق العاده از جنس مصالح، سنگ‎ های صخره ‎ای، پنجره‎ های چوبی با گلدان‎ هایی کنار آن، با خیابان ‎های سنگ فرش. آن را به عنوان روستای رنسانسی ایران نیز می‎شناسند. روستای ورکانه، یکی از مقاصد گردشگری پر تردد ایران است که از همه جای دنیا برای دیدنش می‎آیند. سنگ فرش دارد و صدای یورتمه رفتن اسب‎ها روی سنگ فرش کوچه ‎ها را فقط اینجا خواهید شنید.

    قدمت‌ش بیش از ۴۰۰ سال. جالب است بدانید خانه‎ های سنگی این روستا در هنگام تابش نور آفتاب به رنگ قهوه ای سوخته تغییر می‎کنند که تصویری از معماری نظیر و شگفت انگیز ایران را مقابل چشم گردشگران داخلی و توریست های خارجی به نمایش می‎گذارد.

روستای ورکانه

غذاهای همدان

غذاهای محلی در همه نقاط ایران خوشمزه هستند و طعم‌شان فراموش نشدنی. در همدان یعنی در سراسر استان همدان هم غذاهای معروف و خوشمزه ای وجود دارد که خوب است آنها را امتحان کنید.

  • آبگوشت بزباش
  • آبگوشت کلم قمری
  • آش کاچی
  • سرداشی
  • آبگوشت یخنی
  • کوفته همدانی
  • خورش غوره بادمجان،
  • ترحلوا

غذاهای همدان

سوغات همدان

اگر خواستید برای سوغات همدان از خوشمزه های آنجا بیاورید. موارد زیر بسیار مناسب هستند.

  • حلوا زرده همدانی ها
  • انگشت پیچ همدان
  • راحت الحلقوم

و اگر برای سوغات درپی صنایع دستی همدان هستید می توانید دنبال سفال، چرم و گیوه باشید.

۶ دیدگاه

  1. حیدری

    ۱۰ آذر ۱۳۹۸ در ۱۱:۴۰ ب٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

    • گلزار

      ۱۱ آذر ۱۳۹۸ در ۵:۱۲ ب٫ظ

      سپاسگزارم 🙂

      پاسخ

  2. مهدی فراهانی

    ۷ آذر ۱۳۹۸ در ۱:۵۸ ب٫ظ

    جالب و زیبا بود

    پاسخ

    • گلزار

      ۷ آذر ۱۳۹۸ در ۳:۱۹ ب٫ظ

      سپاسگزارم 🙂

      پاسخ

  3. یوسفی

    ۷ آذر ۱۳۹۸ در ۹:۰۴ ق٫ظ

    جاهای دیدنی زیادی داره

    پاسخ

    • گلزار

      ۷ آذر ۱۳۹۸ در ۹:۲۴ ق٫ظ

      بلی بلی بسیار
      برای همین هم ما به چند نمونه از آنها اشاره کردیم 🙂

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…