آرام غذا خوردن ، راز سلامتی و تناسب اندام

۷
2
زمان مطالعه: 4 دقیقه
علاوه‌بر تغذیه درست و اصولی نحوه غذا خوردن اصولی نیز در سلامتی موثر است.
آهسته غذا خوردن

یکی از مهم‌ترین عوامل در سلامتی و جلوگیری از بیماریهای گوارشی، نحوه‌ی غذاخوردن مااست که اکثر مواقع به آن بی‌توجه هستیم. آرام غذا خوردن آثار شگفت‌انگیزی بر سلامت بدن و هضم آسان غذا دارد.

به گزارش مجله پیام دلتا؛ وقتی که صحبت از  سلامتی در میان باشد، بسیاری از ما به چیزهایی مثل خوردن غذاهای سالم و ورزش فکر می‌کنیم، اما تابه‌حال فکر کرده‌اید که آرام‌تر غذا بخورید؟

درحالی‌که بسیاری از ما در مورد خوردن میوه‌ها و سبزیجات تازه یا کاهش مصرف قند آموزش دیده‌ایم، اما به‌ندرت در مورد نحوه‌ی خوردن آموخته‌ایم.

شاید به این دلیل است که ما فقط نگران این هستیم که چه چیزی باید بخوریم و چه چیزی نباید بخوریم و همین هم نشان می‌دهد که ما به قوانین صریح و روشن برای سالم‌ماندن بیشتر اشتیاق نشان می‌دهیم ، اما این از اهمیت موضوع کم نمی‌کند.

نکاتی درباره‌ی آرام غذا خوردن برای حفظ سلامتی

آرام غذا خوردن

درحالی‌که آرام غذا خوردن عاملی نیست که باید در رژیم غذایی برای حفظ سلامتی درنظر گرفته شود، اما می‌توان آن را یکی از مهم‌ترین عوامل خواند. با روش‌هایی که معرفی می‌کنیم، سعی کنید سرعت غذاخوردن خود را پایین بیاورید. با این روش‌ها حتی می‌توانید طعم غذا را بهتر دریابید، از غذاخوردن بیشتر لذت ببرید و وزن کم کنید.

  • مقدار کمتری از غذا را، نسبت به مقداری که همیشه در دهان می‌گذارید، گاز بزنید.
  • بعد از اینکه غذا را در دهان گذاشتید،  قاشق، چنگال، و… را روی میز یا درون بشقاب قرار دهید و در دستان خود نگیرید. هنگامی‌که غذا را می‌جوید، دست‌های شما باید آزاد باشد، این کار سبب می‌شود که بلافاصله بعد از گذاشتن لقمه غذا در دهان‎تان ، لقمه‌ی بعدی را در دهان خود نگذارید.
  • درحالی‌که قاشق و چنگال‌تان روی میز یا بشقاب است، غذا را بجوید. به طعم و بافت غذا توجه کنید. اگرچه تحقیقات و توصیه‌ها متفاوت است، اما سعی کنید غذاهای نرم را حداقل ۵ تا ۱۰ بار و غذاهایی را که سفت‌تر و چسبناک‌تر هستند، ۳۰ بار قبل از بلعیدن بجوید.
  • بعد از اینکه غذا را کامل جویدید، آن را کامل فرو برید.
  • هنگامی‌که غذا را خوردید، مجددا غذا را بردارید و در دهان بگذارید. مطمئن شوید که این کار را بعد از خوردن کامل لقمه‌ی قبل انجام می‌دهید.
  • سپس دوباره قاشق و چنگال را روی میز یا درون بشقاب بگذارید. با این کار زمان غذاخوردن شما افزایش می‌یابد. همچنین به‌طور طبیعی کمتر غذا می‌خورید یا زودتر سیر می‌شوید.

فواید آرام غذا خوردن

آرام غذا خوردن

۱. طعم غذا را بهتر می‌فهمید

یکی از بارزترین فواید آهسته غذاخوردن این است که بیشتر و بهتر متوجه طعم غذا می‌شوید. اگر مدت زمان غذاخوردن‌تان را دو برابر کنید، بیشتر می‌توانید طعم‌، بافت و بوی غذایی را که نوش جان می‌کنید، احساس کنید. در این صورت، غذا برای شما مطبوع‌تر به‌نظر می‌رسد.

۲. وزن کم می‌کنید

وقتی آرام‌تر غذا می‌خورید، متوجه می‌شوید که یاد می‌گیرید زودتر دست از خوردن بکشید. ممکن است متوجه شوید که سیر شده‌اید و دیگر نیازی به ادامه‌ی خوردن ندارید. مطالعات نشان می‌دهد که «سیری» مفهوم پیچیده‌ای است که به تعداد دفعات جویدن غذا، زمانی‌که برای غذا خوردن صرف می‌کنید، ظاهر غذای داخل بشقاب و همچنین میزان واقعی غذایی که می‌خورید، بستگی دارد. اگر آهسته‌تر غذا بخورید، با مقدار کمتری از غذا سیر می‌شوید.

۳. غذای بهتری انتخاب می‌کنید

وقتی آهسته‌تر غذا می‌خورید، بیشتر به طعم آن اهمیت می‌دهید. چنین کاری خوب است چون هرچه بیشتر به غذای خود توجه کنید، بیشتر غذاهای سالم و طبیعی را ترجیح می‌دهید.

۴. اجتماعی‌تر می‌شوید

آرام غذا خوردن

غذاخوردن می‌تواند یک رویداد اجتماعی باشد. وعده‌های غذایی فرصتی است که مردم دور هم جمع می‌شوند و زمانی را با هم سپری می‌کنند. وقتی غذا تمام می‌شود، هر کس راه خود را می‌رود و از هم جدا می‌شوند.

اگر زمان بیشتری برای صرف غذا اختصاص دهید، می‌توانید بیشتر با خانواده و دوستان خود صحبت کنید، روابط خود را بهبود ببخشید و بیشتر با مردم، خانواده و دوستان خود ارتباط برقرار کنید.

۵. قبل از اینکه سیر شوید، دست از غذا می‌کشید

حدود ۲۰ دقیقه طول می‌کشد تا معده هورمون‌هایی را ترشح کند که سیری شما را به مغز اطلاع می‌دهد. اگر آهسته‌تر غذا بخورید، به خود این فرصت را می‌دهید که سیر شوید؛ پس قبل از اینکه بیش از اندازه غذا بخورید، سیر می‌شوید و دست از غذا می‌کشید.

۶. بهبود هضم غذا و دستگاه گوارش

آرام غذا خوردن ، زمان بیشتری به معده می‌دهد تا غذا را هضم کند. زمانی‌که شما تمام وعده‌ی غذایی را در ۵ دقیقه وارد معده می‌کنید، ممکن است دچار سوءهاضمه شوید. به‌جای آن، همان مقدار غذا را در ۲۰ دقیقه میل کنید. معده‌ی شما در این صورت کار ساده‌تری خواهد داشت. آرام غذا خوردن باعث می‌شود؛ غذا را بیشتر بجوید که این امر، شروعی برای فرایند هضم بهتر غذااست.

علاوه بر مواردی که برشمردیم، آهسته غذا خوردن یکی از راهکارهای صبور بودن و حفظ خونسردی است و در جلوگیری از پرخوری هم مؤثر است.

۷ دیدگاه

  1. آژن

    ۴ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۰:۱۰ ق٫ظ

    مطلب خوبی بود

    پاسخ

  2. مهدی فراهانی

    ۴ شهریور ۱۳۹۸ در ۹:۴۴ ق٫ظ

    عالی بود ممنون

    پاسخ

  3. روزبهاني

    ۳ شهریور ۱۳۹۸ در ۹:۰۷ ب٫ظ

    اطلاعات مفیدی بود

    پاسخ

  4. هوشمند

    ۳ شهریور ۱۳۹۸ در ۶:۳۳ ب٫ظ

    عالی و مفید

    پاسخ

  5. فرهاد کرمی

    ۳ شهریور ۱۳۹۸ در ۵:۴۰ ب٫ظ

  6. پیمان

    ۳ شهریور ۱۳۹۸ در ۵:۳۶ ب٫ظ

    خیلی خوب بود مرسی

    پاسخ

  7. یوسفی

    ۳ شهریور ۱۳۹۸ در ۵:۰۸ ب٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…