مراقب قلب دوم خود باشید!

۷
5
زمان مطالعه: 4 دقیقه
پا عضو بسیار حساسی است که از وضعیت عمومی بدن اطلاعاتی را در اختیارمان می‌گذارد.
رابطه پا و سلامتی بدن

حتماً بارها این جمله را شنیده اید که پا قلب دوم انسان است. در این مقاله به شما میگوییم که نه فقط پا به اندازه قلب مهم است بلکه بسیاری از مشکلات و بیماری های بدن‌تان ناشی از ناراحتی پاهایتان است. در ادامه با ما همراه باشید تا ۱۸ نکته مهم درباره رابطه پا و سلامتی بدن را بدانید.

۱. احساس سردی پا

به گزارش مجله پیام دلتا؛ اگر همیشه انگشتان پای‌تان سرد هستند، یک دلیل آن می تواند گردش خون ضعیف باشد – گاهی مشکل جریان خون به سیگار کشیدن، فشار خون بالا، یا بیماری قلبی مربوط می‌شود. آسیب عصبی ناشی از دیابت کنترل نشده نیز می‌تواند باعث احساس سردی پا شود. سایر علل  شامل پرکاری تیروئید و کم خونی می‌شوند. در این مورد پزشک می‌تواند به شما کمک کند.

۲. درد پا

وقتی بعد از یک روز طولانی پاها درد می‌گیرند، ممکن است فقط به دلیل مناسب نبودن کفش‌های‌تان باشد.. اما دردی که به دلیل پوشیدن کفش‌ نباشد ممکن است از یک ترک خفیف در استخوان حاصل شده باشد. همچنین می‌تواند نشانه ضعف استخوان ناشی از پوکی استخوان باشد.

۳. انگشتان پای قرمز، سفید و آبی

بیماری رینود می‌تواند باعث سفید، سپس آبی، و نهایت قرمز شدن دوباره و بازگشت انگشتان به رنگ طبیعی بشود. علت آن تنگ شدن ناگهانی شریان‌ها است که واسواسپاسم نامیده می‌شود.

۴. درد پاشنه

رابطه پا و سلامتی بدن

رایج‌ترین علت درد پاشنه «خارپاشنه» است، التهاب در جایی که این رباط طویل به استخوان پاشنه وصل می‌شود. آرتروز، ورزش شدید، و کفش‌های تنگ نیز ممکن است عامل درد پاشنه باشند.

۵. کشیدن پا روی زمین

گاهی اولین نشانه‌ی یک مشکل تغییر در روش راه رفتن است – گشاد گشاد راه رفتن یا کشیدن پا روی زمین. علت ممکن است از دست دادن احساس در پا باشد، که به دلیل آسیب عصبی محیطی به وجود آمده است.

۶. چماقی شدن ناخن پا

در چماقی شدن، شکل انگشتان پا (و اغلب انگشتان دست) تغییر می‌کند. ناخن‌ها در قسمت انتهایی گرد می‌شوند و رو به پایین انحنا پیدا می‌کنند. بیماری ریه رایج‌ترین علت آن است، اما این مشکل می‌تواند به سبب بیماری قلبی، اختلالات کبدی و گوارشی، یا عفونت‌های خاص نیز به وجود بیاید.

۷. ورم پا

پاهایی که ورم کرده باقی می‌مانند می‌توانند نشانه‌ی یک مشکل پزشکی جدی باشند. علت آن ممکن است گردش خون ضعیف، مشکل سیستم لنفاوی، یا لخته‌ی خون باشد. اختلال کلیه یا کم کاری تیروئید نیز می‌تواند علت ورم باشد. اگر مدام پاهای‌تان ورم دارند، حتما به پزشک مراجعه کنید.

۸. سوزش پا

احساس سوزش در پا در بین بیماران دیابتی که آسیب عصبی محیطی دیده‌اند شایع است. این مشکل می‌تواند به دلیل کمبود ویتامین B، مشکل مزمن کلیه، گردش خون ضعیف در پاها، یا پرکاری تیروئید ایجاد شود.

۹. زخم‌هایی که خوب نمی‌شوند

زخم‌های پا که التیام نمی‌یابند علامت هشدار دهنده‌ی جدی دیابت هستند. دیابت می‌تواند احساس، جریان خون، و الیتام زخم عادی پا را دچار اختلال کند، پس حتی وجود یک تاول در پا نیز می‌تواند به زخمی مشکل‌ساز تبدیل شود.

۱۰. درد انگشت بزرگ پا

رابطه پا و سلامتی بدن

نقرس علت درد ناگهانی در مفصل انگشت بزرگ و همچنین علت قرمزی و ورم پا است. آرتروز مشکل دیگری است که باعث درد و ورم می‌شود.

۱۱. درد در انگشتان کوچک پا

اگر احساس می‌کنید روی سنگریزه راه می‌روید، یا اگر در پاشنه‌ی پای‌تان احساس سوزش می‌کنید که به سمت انگشتان پا کشیده می‌شود، ممکن است به مورتون نوروما دچار شده باشید، ضخیم شدن بافت اطراف عصب، بین انگشتان سوم و چهارم به مورتون نوروما موسوم است.

۱۲. خارش پا

پوست خارشی و پوسته پوسته ممکن است نشانه‌ی یک نوع عفونت قارچی باشد. واکنش به مواد شیمیایی یا محصولات مراقبت ازپوست – که دراماتیت تماسی نامیده می‌شود – نیز می‌تواند باعث خارش شود که با قرمز شدن و لکه‌های خشک پوست همراه است.

۱۳. اسپاسم‌های پا

یک درد ناگهانی و شدید در پا نشانه‌ی اسپاسم یا گرفتگی عضلانی است، که ممکن است دقایق زیادی طول بکشد. کار بیش از حد و خستگی مفرط عضلات دلایل رایج آن هستند. سایر علل شامل گردش خون ضعیف، بی آب شدن بدن، یا متعادل نبودن  سطح پتاسیم، منیزیم، کلسیم، یا ویتامین D بدن می‎شوند.

۱۴. لکه‌های سیاه روی پا

ملانوم، خطرناک ترین سرطان پوست، می‌تواند در نواحی به وجود بیاید که همیشه هم در معرض آفتاب نیستند. ملانوم می‌تواند حتی زیر ناخن به وجود بیاید، که ممکن است شبیه‌ لکه‌ای سیاه به نظر برسد.

۱۵. زردی ناخن

ناخن‌های پا اطلاعات فراوانی درباره‌ی سلامتی شما به دست می‌دهند. عفونت قارچی اغلب باعث ضخیم شدن ناخن‌های زرد می‌شود. ناخن‌های ضخیم زرد نیز می‌توانند نشانه‌ای از یک بیماری پنهان باشند، مانند لنفیدما (ورم مربوط به سیستم لنفاوی)، مشکلات ریه، پسوریازیس، یا آرتریت روماتوئید.

۱۶. ناخن قاشقی

رابطه پا و سلامتی بدن

 پا با سلامتی بدن رابطه بسیار جدی دارد. گاهی آسیب به ناخن یا تماس طولانی مدت با حلال‌های نفتی می‌تواند باعث ایجاد ناخن‌های تاب برداشته و قاشقی شکل بشود. اما، کمبود آهن نیز می‌تواند علت این این عارضه باشد.

۱۷. سفیدی ناخن

آسیب به ناخن یا بیماری در هر جای بدن می‌تواند باعث به وجود آمدن نواحی سفید رنگ در ناخن‌ها شود. اگر بخشی یا تمام ناخن از جایش جدا شود، سفید رنگ می‌شود – و ممکن است به سبب جراحت، عفونت ناخن، یا پسوریازیس باشد. اگر ناخن ثابت و بیشتر آن سفید شده باشد، گاهی می‌تواند نشانه‌ی مشکل جدی‌تری مانند بیماری کبدی، مشکل قلبی، یا بیماری کلیوی باشد. درباره‌ی هر یک از این‌ها با پزشک صحبت کنید.

۱۸. حفره‌ی ناخن

حفره‌ای شدن، یا ایجاد شدن شیارهای ترک مانند در سطح ناخن، به دلیل  اختلال در رشد ناخن است. این ناراحتی بیش از نیمی از افراد مبتلا به پسوریازیس را با خود درگیر می‌کند.

۷ دیدگاه

  1. رفیعی

    ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ در ۲:۲۳ ب٫ظ

    ممنون خیلی عالی بود

    پاسخ

  2. بردیا

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ در ۴:۱۲ ب٫ظ

    نکات کاملا اموزنده

    پاسخ

  3. رحیمی

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ در ۴:۱۰ ب٫ظ

    بسیار عالی

    پاسخ

  4. هوشمند

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ در ۱:۴۷ ب٫ظ

    ممنون بابت مطلب های مفیدتون

    پاسخ

  5. مهدی فراهانی

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۲:۲۷ ب٫ظ

    مفید بود متشکرم

    پاسخ

  6. ثامن

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۲:۰۵ ب٫ظ

  7. یوسفی

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۱:۲۶ ق٫ظ

    جالب بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…