مضرات آب گازدار ؛ مراقب معده ی خود باشید!

۱۲
3
زمان مطالعه: 2 دقیقه
حتماً اسم آب گازدار به گوش‎تان خورده است، اما آیا از مضرات آن آگاهی دارید؟
Sparkling Water HEADER مضرات آب گازدار ؛ مراقب معده ی خود باشید!

آب یکی از خوراکی‎های بدون کالری بوده و ارمغانی از طبیعت است. آب می‎تواند سیستم عملکرد بدن را بهبود داده و باعث شادابی و نشاط گردد. اما در این بین برخی از محصولات مانند آب‎های گازدار در بازار خودنمایی می‎کنند که تقریباً خواص مشترکی با آب ندارند.

سودا، آب گازدار یا آب کربناته، آبی است که در آن کربن دی‌اکسید، تحت فشار حل شده است. این آب اغلب توسط فروشندگان تبلیغ می‎شود و مواد ترکیب دهنده‎ی آن را منحصربه‎فرد و ویژه می‎نامند، در صورتی که این‎گونه نیست.

به گزارش مجله دلتا به نقل از بخش سلامتِ اقتصاد آنلاین ، هرقدر املاح و ترکیبات معدنی آب مانند کلسیم و منیزیم افزایش پیدا کند، از درجه اسیدی آن کم و به درجه بازی آن افزوده می‌شود. اما هیچ‎کدام از آب‎های موجود، مانند آب طبیعی مورد نیاز بدن نبوده و نمی‎تواند باعث شادابی و بهبود عملکرد آن شود.

مضرات آب گازدار

 آب طبیعی برخلاف آب‎های گازدار، ماده‎ای خنثی است و هیچ‎گونه تاثیر بد بر سلامت دهان و دندان ندارد و از طرفی مشکلات گوارشی را نیز برطرف می‎کند.

اما آب گازدار، اسیدی بوده و این یکی از مضرات آب گازدار است. دی اکسیدکربن و آب طی یک واکنش شیمیایی، اسید کربنیک تولید می‌کنند؛ نوعی اسید ضعیف که گیرنده‌های عصبی را در دهان شما تحریک ‌می‎کنند. این تحریک نوعی سوزش و گزش در دهان به وجود می‌آورد که برای بسیاری افراد تحریک‌آمیز و خوشایند است.

ولی خوب است بدانید که مصرف طولانی مدت آب‎های گازدار، علاوه بر آسیب‎های دهانی، باعث ایجاد اختلال در معده و سیستم گوارش شما می‎شود. پس بهتر است که در خوردن این نوع نوشیدنی‎ها حد اعتدال را نگه دارید.

همچنین در افرادی که دچار عفونت معده یا هلیکوباکترپیلوری هستند، دریافت مکرر و زیاد آب‌های قلیایی شده، شاید به علت خنثی کردن اسید معده در کوتاه‎مدت، علائم گوارشی را تخفیف دهد، اما به علت قلیایی کردن زیاد معده، احتمال رشد افراطی باکتری‎ها را در معده افزایش داده و خطر ابتلا به سرطان را بالا خواهد برد.

در خصوص دوغ‌ها و نوشابه‌های گازدار نیز همین موارد صدق می‎کند؛ بنابراین برای جلوگیری از مضرات آب گازدار بهتر است که از آن‎ها کمتر استفاده کنیم.

۱۲ دیدگاه

  1. مهدی فراهانی

    ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ در ۷:۰۸ ب٫ظ

    ممنون بابت اطلاع رسانی مفیدتون.

    پاسخ

    • پیروی

      ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ در ۵:۱۴ ب٫ظ

      سلامت باشید.

      پاسخ

      • شبانی

        ۱۹ آبان ۱۳۹۹ در ۱۰:۱۴ ق٫ظ

        اینطور که میگید نیست تاثیر خیلی ناچیزی روی دندان ها داره تازه اینم هنوز کامل اثباط نشده برلی یبوست خوبه و اصلا قابله مقایسه با نوشابه های گازدار نیست اگه نوشابهای گازدار ۱۰۰ تا باشه ضررشون اب گازدار یک دونس ضررش لطفا اطلاعات درست بدین

        پاسخ

  2. بزرگی

    ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ در ۶:۴۸ ب٫ظ

    دقیقا باید در انتخاب نوشابه های گازدار اجتناب شود.

    پاسخ

    • پیروی

      ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ در ۵:۱۴ ب٫ظ

      سپاس

      پاسخ

  3. هاتف

    ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ در ۶:۰۹ ب٫ظ

    جالب بود

    پاسخ

    • پیروی

      ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ در ۵:۱۴ ب٫ظ

      سپاسگزارم.

      پاسخ

  4. اسکندری

    ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ در ۱۱:۴۳ ق٫ظ

    perfect

    پاسخ

    • پیروی

      ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ در ۵:۱۴ ب٫ظ

      متشکرم.

      پاسخ

  5. امیری

    ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ در ۱۱:۲۵ ق٫ظ

    خیلی جالب بود

    پاسخ

  6. ابراهیم بنی شیخ الاسلامی

    ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ در ۱۱:۰۹ ق٫ظ

    تابحال از این موضوع اطلاع نداشتم
    ممنونم

    پاسخ

  7. محمد نیکروش

    ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ در ۱۱:۰۲ ق٫ظ

    سپاسگزارم
    مطالب کاربردی ی بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…