با این دانه یک مسکن خانگی بسازید + ویدیو

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
شما از هل چه استفاده‌هایی دارید؟ فکر می‌کنید از هل فقط به‌عنوان طعم‌دهنده به چای می‌توان استفاده کرد؟ از دیگر خواص هل آگاهی دارید؟ این مقاله را از دست ندهید.
خواص هل

خواص هل این دانه جادویی که در پخت انواع شیرینی‌ها و تهیه انواع غذاها و نوشیدنی‌ها از آن استفاده می‌شود را دست‌کم نگیرید.

خواص شگفت‌انگیز هل

یکی از خوش‌عطرترین ادویه‌های طعم‌دهنده به غذاها و انواع نوشیدنی‌ها هل است. فواید هل با آن عطر و طعم بی‌نظیرش آن‌قدر زیاد است که از زمان‌های بسیار دور کاربرد زیادی در خاورمیانه به‌خصوص کشورهای عربی داشته است.

هل یک ادویه‌ معمولی و پرکاربرد با خواص متعدد و بسیار است که به سلامت بدن انسان کمک  فراوانی می‌کند. در ادامه به بعضی از خواص این دانه شگفت‌انگیز اشاره خواهیم کرد.

خواص هل برای درد مفاصل

اسیدهای فنلیک موجود در دانه هل می‌توانند باعث کاهش التهاب‌های مزمن بدن به‌خصوص التهاب مفاصل شوند. با کاهش التهاب‌ها دردهای ناشی از آن‌ها نیز کاهش می‌یابد. آرتریت روماتوئید، التهاب مفاصل، التهاب روده و آسم از جمله بیماری‌های شایعی هستند که توسط دانه‌های هل درمان می‌شوند. کاهش درد و گرفتگی در دیسک کمر نیز از دیگر خواص آن است.

خواص ضد سرطانی

ترپن‌ها به‌علاوه اسیدهای فنلیک دانه هل خاصیت آنتی‌اکسیدانی به این دانه جادویی می‌بخشند. برای مقابله با استرس اکسیداتیو و جلوگیری از آسیب سلول‌ها که در طولانی مدت می‌تواند منجر به ایجاد سرطان شود، آنتی‌اکسیدان‌ها نقش بسیار فعال و موثری دارند. با کاشت هل در خانه می‌توانید از خواص شگفت‌انگیز آن بیشتر بهره‌مند شوید.

خواص هل برای کبد چرب

یکی از کشورهایی که از هل به‌خاطر فوایدش استفاده فراوانی دارد، هند است. از عصاره هل برای درمان کبد چرب در طب سنتی هند استفاده می‌شود و دلیل آن هم سم‌زدایی قوی با از بین بردن سموم کبدی است.

خواص هل برای زنان

یکی از مهم‌ترین فواید این دانه جادویی را می‌توان خواص هل برای رحم دانست. این دانه خاصیت پاک‌کنندگی قوی رحم را دارد و در کاهش دردهای قاعدگی نیز نقش بسیار چشمگیری دارد.

خواص هل برای رفع دردهای مزمن

خواص هل برای مردان

از دیگر فواید این دانه گرم و معطر تقویت سلامت مغز، قلب و کبد مردان است. از این ادویه در طب سنتی به‌عنوان تقویت‌کننده قوای جنسی در مردان و نیز درمان ناتوانی جنسی، زودانزالی و مشکل نعوظ در مردان استفاده می‌شود.

طریقه مصرف هل در چای

برای تهیه دم‌نوش هل که با استفاده از چای تهیه می‌شود ابتدا باید دانه‌های هل را بکوبید و پس از ریختن آب درون کتری و رسیدن حرارت آب به هشتاد درجه سانتی‌گراد هل‌های کوبیده شده را به آن اضافه کنید. پس از ده دقیقه دم‌نوش شما آماده است و می‌توانید آن را با اضافه کردن کمی عسل میل کنید.

هل برای سرماخوردگی

یکی از بهترین دم‌نوش‌های درمان کننده سرماخوردگی دم‌نوش هل است. برای اینکه این دم‌نوش تاثیر بیشتری بر تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابله با عوامل بیماری‌زا به‌خصوص درمان سرماخوردگی داشته باشد بهتر است به دم‌نوش چای و هل اندکی چوب دارچین نیز اضافه کنید تا خاصیت معجزه‌آسای درمان‌کنندگی آن را ببینید. خاصیت ضدمیکروبی و آنتی‌بیوتیکی هل باعث چنین عملکردی در بدن می‌شود.

مضرات هل

مضرات هل

مصرف بیش از حد این دانه می‌تواند مضراتی نیز داشته باشد. از مضرات مصرف زیاد هل که طبع گرمی هم دارد می‌توان به:

  • افزایش سطح قند خون
  • کاهش تاثیر داروهای قلبی
  • افزایش کلسترول و فشار خون
  • ایجاد حساسیت و راش روی پوست
  • تحریک‌کردن مخاط معده و افزایش اسید معده اشاره کرد که از جمله علائم مصرف زیاد و مضرات هل است.

دمنوش هل برای سرماخوردگی

سخن آخر

درست است که خواص هل بسیار و بی‌شمار است؛ اما توجه داشته باشید که مصرف هل به‌عنوان یک ادویه در مقادیر معقول و به میزان معتدل در غذاها و نوشیدنی‌ها ضروری است. همچنین، قبل از اضافه کردن هر نوع ماده‌ای به رژیم غذایی خود، مشورت با متخصص تغذیه یا پزشک مناسب را در نظر بگیرید؛ زیرا بعضی از گیاهان دارویی و مواد مکمل غذایی برای بعضی افراد به‌خصوص خانم‌های باردار و شیرده به‌شدت خطرناک است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…