هشدار، مراقب سویه جدید کرونا ویروس باشید!

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در دی‌ماه سال 2019 در شهر ووهان چین ویروسی شروع به انتشار کرد که تنها کمتر از یک سال در همه جهان فراگیر شد. کرونا ویروس که آن را با نام کووید 19 هم می‌شناسید در واقع سندرم حاد تنفسی است که بیشتر از هرجایی در بدن، ریه‌ها را درگیر می‌کند.
کرونا ویروس

کرونا ویروس (COVID-19) یک بیماری تنفسی است که توسط ویروس سارس – کوو-۲ ایجاد می‌شود. این ویروس برای اولین‌بار در دسامبر ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین دیده شد و سپس به‌سرعت در سراسر جهان گسترش یافت. به تازگی اعلام شده که سویه جدید این ویروس خطرناک دوباره مشاهده شده است.

کرونا ویروس چیست؟

در خانواده ویروسی کروناویریده گروهی از ویروس‌ها وجود دارند که در پرندگان و پستانداران از طریق ایجاد عفونت در دستگاه تنفس یک بیماری خطرناک و مهلک را پدید می‌آورند. شیوع گسترده کووید ۱۹ با برخی از علائم مرگبارش باعث بروز یک اپیدمی جهانی از سال ۲۰۱۹ شد که تا سال ۲۰۲۳ همچنان ادامه دارد. علی‌رغم واکسیناسیون جهانی ظاهرا این ویروس خطرناک قصد از بین ‌رفتن و کم‌رنگ شدن ندارد و همچنان خودش را با آپدیت‌های واکسیناسیون انسانی، آپدیت می‌کند!

کوید 19 همچنان وجود دارد

علائم کرونا ویروس جدید

کووید ۱۹ علائمی از خفیف تا شدید و حتی مرگبار دارد. در ادامه مطلب به علائم کرونا جدید اشاره خواهیم کرد.

  • تب
  • سرفه خشک
  • سرفه با خلط
  • عطسه
  • درد عضلانی یا بدن‌درد
  • خستگی یا احساس ضعف شدید
  • تنگی نفس یا مشکل در تنفس
  • سردرد
  • از دست‌دادن حس چشایی و بویایی
  • علائم گوارشی نظیر اسهال و تهوع

با توجه به روش انتقال ویروس کووید ۱۹ تنها از طریق قطرات تنفسی و تماس مستقیم با سطوح آلوده، اقداماتی مانند رعایت فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک، شستشوی دست‌ها و تمیز کردن سطوح اهمیت زیادی دارد.

سویه های جدید در مقابل واکس کرونا مقاوم اند

سویه جدید کرونا ویروس

سویه‌های جدید کروناویروس (SARS-CoV-2) که عامل ایجاد کووید-۱۹ هستند، به عبارتی نسخه‌های تغییریافته ویروس هستند که ممکن است تغییراتی در ژنوم ویروس داشته باشند. این تغییرات معمولا به علت فرایند تکثیر ویروس در طولانی مدت یا ترکیب با دیگر ویروس‌ها ایجاد می‌شوند. جدیدترین جهش ویروس کرونا که در چندین کشور مشاهده شده است، یکی از زیرمجموعه‌های اومیکرون به نام اریس (eg.5 )  است.

از شایع‌ترین علائم سویه جدید کرونا ویروس می‌توان به سردرد، آبریزش بینی، عطسه و سرفه و خستگی و بدن‌درد اشاره نمود.

تا کنون، چندین سویه جدید کروناویروس در سراسر جهان شناسایی شده‌اند که برخی از آنها نیز تغییرات قابل توجهی در ژنوم خود داشته‌اند. برخی از این سویه‌های جدید، به دلیل خصوصیات خاصی که دارند، مثل قابلیت انتقال بیشتر یا مقابله بیشتر با واکسن‌های موجود، مورد توجه بیشتری قرار گرفته‌اند.

متخصصان و ویروس‌شناسان درباره ویروس کووید ۱۹ می‌گویند که تقریبا همه جهش‌ها، توانایی گریز از پادتن‌ها را دارند. آنها همچنین معتقدند که احتمال اینکه اثر واکسیناسیون به‌خاطر سویه جدید کرونا و ویژگی‌های خاصش کاهش یابد بسیار زیاد است.

سویه جدید کرونا

سخن پایانی

سازمان بهداشت جهانی از زمان شیوع این ویروس به طور مداوم شروع به انتشار توصیه‌ها و نکات بهداشتی برای جلوگیری از ابتلا به ویروس نموده است. نکات و توصیه‌هایی که برای مقابله و پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس منتشر شده است، به دلیل شناختن بیشتر این ویروس و تغییر مداوم در ژنوم آن و نیز دریافت اطلاعات دقیق‌تر و به‌روزتر از آن، ممکن است تغییر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…