آیا خانه مرد را بابت مهریه می‌توان توقیف کرد؟

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
مهریه از جمله حقوق زن هنگام ازدواج است. به محض عقد نکاح زن مالک مهریه بوده و مرد باید آن را پرداخت کند.
بازنشستگی

توقیف خانه بابت مهریه یکی از کارهایی است که خانم‌ها بعد از طلاق اقدام به آن می‌کنند. زمانی که مرد از پرداخت مهریه اجتناب کند، زن پس از عقد می‌تواند همه اموالی که به نام مرد است؛ مانند خانه، زمین و باغ، سهام، خودرو و… را توقیف کند. همراه دلتا مگ باشید.

شرایط توقیف خانه بابت مهریه

لازم به ذکر است که از مهم‌ترین مراحل برای وصول و گرفتن مهریه همین موضوع توقیف اموال مرد و به خصوص توقیف خانه بابت مهریه است که شرایط خاصی دارد.

طبق قانون مدنی ایران مهریه از جمله دیون ممتاز به‌حساب می‌آید و مرد موظف است کل مبلغ مهریه را چه به‌صورت نقدی یا قسطی به همسرش بپردازد. اگر مرد دارایی مانند خانه، ملک و… داشته باشد، زن می‌تواند این اموال را نیز به‌عنوان مهریه توقیف کند.

البته خانه تنها در صورتی به‌عنوان مهریه قابل توقیف است که مرد بیشتر از یک ملک داشته باشد. در غیر این صورت‌خانه جزو مستثنیات دین شناخته می‌شود و قابل توقیف برای مهریه نیست.

اگر زن یا وکیل وی به‌درستی اموال مرد را شناسایی نکند و اقدام به توقیف نکند، صدور حکم محکومیت بابت مهریه به‌تنهایی کافی نیست. در واقع بدهکار به‌محض اطلاع‌پیداکردن از شکایت‌کردن طلبکار که در اینجا زن است، می‌تواند اموال خود را بفروشد و هیچ مانعی برای فروش نیست.

فقط اینکه اگر فروش و معامله و انتقال صوری باشد قابل ابطال بوده و ممکن است جرم تلقی شود. در نتیجه فروش اگر به‌قصد فرار از دین باشد؛ ولی صوری نباشد صحیح و هیچ مشکلی ندارد و ضرورت انجام درست و صحیح تأمین خواسته و توقیف اموال هم همین است.

نکته مهم در توقیف خانه به ابن مهریه آن است که زن می‌تواند بعد از طرح دعوای مطالبه مهریه و صدور حکم، صرفاً تا حد ۱۱۰ سکه بهارآزادی، درخواست شناسایی و توقیف اموال زوج را بنماید و اگر مهریه بیش از آن باشد در صورت دارابودن زوج نسبت به مطالبه بقیه آن حق خواهد داشت.

توقیف

ذکر یک مثال برای توقیف خانه بابت مهریه

اگر خانمی بعد از ترک‌کردن منزل مهریه خود را درخواست کرده و از طرف دادگاه توقیف اموال را نیز گرفته باشد، دادگاه بابت توقیف اموال یک‌چهارم حقوق مرد را توقیف می‌کند.

حالا در این مورد باید بیان کنیم زن می‌تواند منزل مسکونی مرد را توقیف کند ولی مرد می‌تواند به دادگاه مراجعه کرده و به توقیف اعتراض و به‌عنوان مستثنیات دین درخواست رفع آن را از دادگاه بخواهد؛ ولی اگر در مرحله اجرای حکم باشد معمولاً منزل مسکونی توقیف نمی‌شود؛ ولی بااین‌حال رویه مختلفی در مورد توقیف ملک بین قضات  وجود دارد.

به هر صورت اگر منزل توقیف شود می‌توان به توقیف آن اعتراض نمود که تشخیص این که مستثنیات هست یا نه بر عهده دادگاه است.

مهریه

پیشنهاد مطالعه: نحوه اثبات وقفی بودن سند ملک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…