چه داروهایی برای سالمندان مضر است؟

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
داروهایی که برای شرایط پزشکی مختلف مصرف می‌شوند می‌توانند با یکدیگر تداخل داشته و به طور بالقوه عوارضی را در پی داشته باشند.
عوارض مصرف دارو در افراد مسن

به دلیل تغییرات مرتبط با افزایش سن در متابولیسم، عملکرد اندام‌‌ها و افزایش خطر تداخلات دارویی، چندین دارو‌ می‌توانند برای سالمندان مضر باشند. برای متخصصان مراقبت‌‌های بهداشتی ضروری است که عوارض مصرف دارو در افراد مسن را به دقت ارزیابی و نظارت کنند. با ما همراه باشید تا داروهایی را که معمولاً برای افراد مسن مضر هستند بیشتر بشناسید.

عوارض مصرف دارو در افراد مسن

بنزودیازپین‌ها: این داروها اغلب برای اضطراب و بی‌خوابی تجویز می‌شوند، اما می‌توانند خطر افتادن، گیجی و اختلالات شناختی را در افراد مسن افزایش دهند.

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs): NSAID‌‌ها مانند ایبوپروفن و ناپروکسن‌ می‌توانند باعث خونریزی گوارشی و آسیب کلیوی در افراد مسن شوند که بیشتر در معرض این عوارض جانبی هستند.

داروهای آنتی کولینرژیک: این داروها که برای درمان شرایط مختلف مانند آلرژی و مثانه بیش فعال استفاده‌ می‌شوند،‌ می‌توانند منجر به گیجی، مشکلات حافظه و یبوست در افراد مسن شوند.

مهارکننده‌‌های اسید معده: معمولاً برای رفلاکس معده و زخم تجویز‌ می‌شوند، اما استفاده طولانی مدت‌ می‌تواند خطر شکستگی استخوان و کمبود ویتامین و مواد معدنی را در افراد مسن افزایش دهد.

داروهای ضد روان پریشی: گاهی اوقات از داروهای ضد روان پریشی برای مدیریت علائم رفتاری در بیماران زوال عقل استفاده‌ می‌شود، اما‌ می‌توانند عوارض جانبی شدیدی از جمله افزایش خطر سکته مغزی و مرگ و میر در افراد مسن داشته باشند.

مواد افیونی: داروهای مخدر که برای تسکین درد تجویز‌ می‌شوند،‌ می‌توانند باعث یبوست، افسردگی تنفسی و افزایش خطر زمین خوردن در افراد مسن شوند.

داروهای ضد افسردگی: برخی از داروهای ضد افسردگی‌ می‌توانند منجر به افت فشار خون ارتواستاتیک (کاهش فشار خون هنگام ایستادن) شوند که‌ می‌تواند خطر زمین خوردن را در افراد مسن افزایش دهد.

داروهای ضد افسردگی

استاتین‌‌ها: در حالی که استاتین‌‌ها معمولاً برای کاهش سطح کلسترول تجویز‌ می‌شوند، ممکن است خطر درد و ضعف عضلانی را در افراد مسن افزایش دهند.

دیورتیک‌‌ها: دیورتیک‌‌ها که برای درمان فشار خون بالا و نارسایی قلبی استفاده‌ می‌شوند،‌ می‌توانند باعث عدم تعادل الکترولیت‌‌ها و کم آبی بدن در افراد مسن شوند.

نتیجه‌گیری

برای ارائه دهندگان مراقبت‌‌های بهداشتی بسیار مهم است که عوارض مصرف دارو در افراد مسن را بشناسند، وضعیت سلامت کلی، شرایط پزشکی و تداخلات دارویی احتمالی آنها را بررسی کنند. گاهی اوقات، توصیف یا کاهش دوز دارو ممکن است برای به حداقل رساندن خطر آسیب و بهبود کیفیت کلی زندگی برای افراد مسن ضروری باشد. برای افراد مسن یا مراقبان آنها مهم است که هر گونه نگرانی یا عوارض جانبی را به سرعت به ارائه دهندگان مراقبت‌‌های بهداشتی خود در میان بگذارند.

عوارض مصرف دارو در افراد مسن

در ادامه مبحث عوارض مصرف دارو در افراد مسن، ذکر این نکته ضروری است که خطرات مرتبط با داروهای خاص ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. برخی از افراد مسن ممکن است برخی داروها را به خوبی تحمل کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است عوارض جانبی را تجربه کنند.

پیشنهاد مطالعه: اگر در خانه فرد مسنی دارید تنفس مصنوعی در خانه با روش‌های ابتدایی را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…