تأثیر پدیده گرمایش زمین بر اندازه مغز

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اندازه مغز انسان به طور تکاملی مسیر پیچیده‌ای را تا به امروز طی کرده است. مسیری که همچنان ادامه دارد و تغییرات آن ممکن است خوشایند ما نباشد.
گرمایش زمین بر اندازه مغز

اندازه مغز در تحقیقات جدید با تغییرات آب و هوایی مرتبط دانسته شده است. پیش از این تحقیقات کاهش اندازه مغز انسان مدرن را با افزایش چاقی مرتبط دانسته بودند.

مقاله جدیدی که در مجله مغز، رفتار و تکامل منتشر شده است، تغییرات آب و هوایی را به عنوان یک عامل بالقوه موثر بر تکامل اندازه مغز در نظر می‌گیرد و به این نتیجه رسیده‌اند که کاهش اندازه مغز ممکن است ناشی از انتخاب طبیعی در پاسخ به استرس محیطی باشد که از حدود ۱۵۰۰۰ سال پیش شروع شده است. با ما در مجله اینترنتی دلتا همراه باشید.

عوامل موثر بر اندازه مغز

دلیل کوچک شدن مغز چیست؟ جف مورگان استیبل، که به عنوان عضو هیئت مدیره و متولی موزه تاریخ طبیعی خدمت می‌کند، می‌گوید: «به عنوان یک دانشمند شناختی، درک اینکه چگونه ساقه مغز در طول زمان در انسان تغییر کرده است بسیار مهم است، اما کار بسیار کمی روی این موضوع انجام شده است. ما می‌دانیم که مغز در میان گونه‌ها در چند میلیون سال گذشته رشد کرده است، اما در مورد سایر روندهای کلان تکاملی اطلاعات کمی داریم. من در آخرین کتابم در مورد کاهش اندازه مغز نوشتم، بنابراین این تحقیق یک توسعه طبیعی برای کشف دلایل این تغییرات بود.

این کار از یک نمونه ۲۹۸ بقایایی استفاده کرد. تخمین اندازه بدن از عرض جغرافیایی و جنسیت به دست آمد که برای کنترل تفاوت‌های انسفالیزاسیون استفاده شد. فسیل‌های این تحقیق به ۵۰۰۰۰ سال گذشته محدود شده‌اند و امکان تجزیه و تحلیل دو دوره دمایی چشمگیر (قبل و بعد از آخرین بین یخبندان) را فراهم می‌کنند. فسیل‌ها به گروه‌های ۱۰۰ ساله، ۵۰۰۰ ساله، ۱۰۰۰۰ ساله و ۱۵۰۰۰ ساله طبقه بندی می‌شوند.

داده‌های به دست آمده از تحقیقات

داده‌های جمجمه از منابع مختلف منتشر شده (به عنوان مثال، متاآنالیز) برای مجموع ۳۷۳ اندازه گیری ظرفیت جمجمه مستقل برای ۲۹۸ جمجمه به دست آمد که اندازه مغز از آن‌ها تخمین زده شد. داده‌های اندازه مغز با چهار رکورد آب و هوا مقایسه شد. داده‌ها از منابع مختلفی مانند EPICA Dome C به دست آمده است که داده‌های دمای سطح را با قدمت تقریباً ۸۱۰۰۰۰ سال ارائه می‌دهد. جزئیات بیشتر مجموعه داده‌ها در لینک زیر موجود است.

اندازه مغز

مهم‌ترین چیزی که باید درک کرد این است که ساقه مغز انسان به تکامل خود ادامه می‌دهد. استیبل به PsyPost گفت: در اینجا، ما روندهای کلان تکاملی را در اندازه مغز پیدا کردیم که طی ۵ تا ۱۷ هزار سال اتفاق افتاد. دوره گرم شدن هولوسن منجر به کاهش بیش از ۱۰ درصدی اندازه مغز در انسان مدرن شده است. اگر دمای کره زمین به گرم شدن ادامه دهد، این می‌تواند فشار تکاملی بیشتری را بر مغز انسان وارد کند.

نتیجه‌گیری

واکنش تطبیقی کوچک شدن اندازه مغز تقریباً ۱۵۰۰۰ سال پیش شروع شد و ممکن است تا امروز ادامه داشته باشد. این محقق خاطرنشان کرد که میزان رطوبت و میزان بارندگی نیز متغیرهای تأثیرگذار بر اندازه مغز هستند، به طوری که دوره‌های کم باران یا بدون باران با اندازه بزرگ‌تر مغز مرتبط است. با این حال، این عوامل به میزان کمتری اندازه مغز را پیش‌بینی می‌کردند.

این محقق افزود: «تعجب آور است که ما در مورد ساقه مغز انسان، با وجود اینکه یک اندام بسیار مهم است، اطلاعات کمی داریم.»

آیا سؤالاتی وجود دارد که باید در آینده به آنها پرداخته شود؟ استیبل پاسخ داد: «از اهمیت ویژه ای برای این تحقیق، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد اندازه مغز و بدن هر دو تحت انتخاب طبیعی در پاسخ به تغییرات آب و هوایی قرار دارند. یک سوال مرتبط این است که آیا یک فنوتیپ تحت انتخاب مستقیم است در حالی که دیگری صرفاً به یک همبستگی تکاملی پاسخ می‌دهد.

این محقق نتیجه گرفت: «حتی کاهش جزئی در اندازه مغز در انسان‌های موجود می‌تواند بر فیزیولوژی ما تأثیر بگذارد، به نحوی که به طور کامل درک نشده است».

این تحقیق با عنوان «تغییر آب و هوا بر اندازه مغز انسان تأثیر می‌گذارد» توسط جف مورگان استیبل نوشته شده است.

منبع: https://www.psypost

پیشنهاد مطالعه: مزایای موی فر طبق نظریه تکاملی را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…