آیا می‌توان بعد از طلاق توافقی شناسنامه را تعویض کرد؟

۴
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یکی از سوالات مهمی که افراد بعد از طلاق از ما می‌پرسند آن است که آیا بعد از طلاق می‌توان شناسنامه را تعویض کرد تا نام همسر از آن پاک شود.
تعویض شناسنامه بعد از طلاق

تعویض شناسنامه بعد از طلاق در واقع یک اقدام برای حفظ حریم خصوصی اشخاص است و به معنای پنهان‌کردن ازدواج قبلی فرد نیست. همراه مجله اینترنتی دلتا باشید تا با هم به این سؤال پاسخ دهیم که آیا می‌توان بعد از طلاق توافقی شناسنامه را تعویض کرد؟

طلاق توافقی

طلاق توافقی به طلاقی گفته می‌شود که در آن زن و شوهر که قصد جداشدن از یکدیگر را دارند به‌منظور سرعت در مراحل طلاق در مورد تمام مسائل مهم و مشترکی که بینشان وجود دارد توافق می‌کنند.

طلاق توافقی

تعویض شناسنامه بعد از طلاق

طبق قانون مدنی ایران فردی که طلاق‌گرفته و ازدواج جدید خود را ثبت کرده است می‌تواند اسم همسر سابق خود را از شناسنامه حذف کرده و این عمل تنها بعد از ثبت قانونی ازدواج جدید ممکن است. دلیل این موضوع نیز آن است که همسر فعلی از ازدواج قبلی آگاه شود و در واقع فریب در ازدواج رخ ندهد.

نکته مهم: این قانون فقط شامل ازدواج دوم نمی‌شود و ازدواج‌های بعدی را نیز به همین ترتیب شامل می‌شود. البته این مورد یک استثنا دارد و آن هم زمانی است که طلاق در دوران عقد بوده و زن باکره باشد. در این حالت با اثبات این امر از طریق نامه پزشکی قانونی به‌راحتی می‌توان اقدام به تعویض شناسنامه و حذف نام همسر سابق کرد.

نکاتی پیرامون تعویض شناسنامه بعد از طلاق

تنها افرادی که در دوران محرمیت رابطه جنسی نداشته باشند می‌توانند پس از طلاق با دریافت مدارک پزشکی قانونی نسبت به حذف‌کردن نام همسر سابق و دیگر اطلاعاتی که مربوط به ازدواج سابقشان بوده است اقدام کنند.

اما اگر زن باکره نباشد، پس از طلاق اطلاعات مربوط به همسر سابق در شناسنامه باقی می‌ماند البته مگر اینکه فرد مجدد ازدواج کند، پس از ثبت ازدواج جدید در شناسنامه می‌تواند نسبت به حذف نام همسر سابقش از شناسنامه اقدام کند. در این صورت فرد می‌تواند به ثبت‌احوال درخواست دهد.

ثبت‌احوال هم بنا بر درخواست داده شده نسبت به صدور شناسنامه المثنی بدون ذکر نام همسر سابق فرد اقدام می‌کند.

نکاتی پیرامون تعویض شناسنامه بعد از طلاق

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با دیگر نکات حقوقی مطلب آیا می‌توان مهریه سکه را تبدیل به ملک کرد؟ را مطالعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. عاطفه

    ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ در ۳:۲۰ ق٫ظ

    بنظرم کار درستیه برای جلوگیری از فریب دادن اشخاص شناسنامه تعویض نمیشه تاثبت ازدواج جدید👍

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ در ۱:۱۴ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ در ۱۲:۰۹ ب٫ظ

    • ناشناس

      ۱۴ تیر ۱۴۰۲ در ۱:۴۳ ب٫ظ

      بله برای جلوگیری از سوء نیت و سوء ااستفاده و فریب کاری ، بسیار درسته که شناسنامه تعویض نشه تا زن دوم بدداند که یارو قبلا” زن داشه عروس و داماد و نیرنگ و ریا دااشته ……

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …