آیا می‌توان مهریه سکه را تبدیل به ملک کرد؟

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یکی از مهم‌ترین حقوقی که زنان با ازدواج به دست می‌آورند، مهریه است که به محض عقد نکاح زن مالک آن شده و مرد موظف به پرداخت آن است.
تبدیل مهریه سکه به ملک

تبدیل مهریه سکه به ملک زمانی رخ می‌دهد که طرفین از روی اجبار دیگران مهریه را انتخاب می‌کنند؛ اما از انتخاب آن راضی نیستند؛ بنابراین این سؤال مطرح می‌شود آیا مهریه‌ای که به‌صورت سکه انتخاب شده است را می‌توان به ملک تبدیل کرد؟ همراه مجله اینترنتی دلتا باشید.

تبدیل مهریه سکه به ملک

طبق قانون هر چیزی که دارای مالیت و منفعت عقلایی باشد را می‌توان با توافق طرفین هنگام عقد نکاح به‌عنوان مهریه تعیین و همچنین در سند نکاحیه ثبت کرد. یک نکته آن است که در عقد نکاح دائم بر خلاف عقد موقت، می‌توان مهریه را بعد از خواندن خطبه عقد نیز تعیین کرد.

اما این موضوع به آن معنا نیست که در عقد دائم یا موقت بعد از خواندن عقد نکاح و توافق بر نوع و میزان مهریه، آن را تغییر داده یا حتی تبدیل به چیز دیگری کرد. بنابراین تبدیل مهریه سکه به ملک ممکن نیست.

این مورد به آن معنا است که مثلاً مهریه هنگام عقد ۱۴ سکه بهار آزادی باشد و بعد از عقد طرفین پشیمان شده و تصمیم بگیرند که مهریه ثبت شده در سند نکاحیه را تغییر دهند و به‌جای ۱۴ سکه، شش‌دانگ منزل مسکونی جایگزین کنند.

تبدیل مهریه

بنابراین، امکان افزایش، کاهش یا حتی تغییر مهریه‌ای که در عقدنامه مشخص شده است، وجود ندارد و تبدیل مهریه سکه به ملک طبق قانون غیرممکن است و طرفین فقط می‌توانند در سند رسمی جداگانه به این موضوع اقرار کنند که در عوض فلان مقدار سکه مهریه، خانه‌ای با سند رسمی و شماره پلاک فلان دریافت کردم.

مبلغ این خانه که جایگزین مهریه در سند جداگانه به زن پرداخت شده است، می‌تواند کمتر یا بیشتر از میزان مهریه موجود در عقدنامه باشد؛ اما به‌هیچ‌عنوان میزان مهریه ثبت شده در سند ازدواج چه در عقد دائم یا موقت قابل‌تغییر نیست.

ملک

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با دیگر نکات حقوقی مطلب آیا می‌توان سرویس طلای همسر را از وی پس گرفت؟ را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …