چگونه مگس‌های میوه به درمان بی‌خوابی ما کمک می‌کنند؟

۵
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
دانشمندان با مطالعه بر روی حیوانات، به‌دنبال درمان بیماری‌ها و اختلالاتی در انسان هستند که تاکنون لاینحل باقی مانده است.
درمان بیخوابی

درمان بیخوابی مدت‌هاست موضوع مورد توجه دانشمندان است. مسئله‌ای که تا کنون راه‌حل ثابتی برای آن پیدا نشده.

تحقیقی جدید نشان می‌دهد که در مگس‌های میوه، نورون‌های خاصی در مغز به حشره کمک می‌کنند در موقعیت‌های خطرناک هوشیار بماند و بعد از یک روز بیداری کامل به خواب بروند. این یافته‌ها می‌تواند به کشف روش‌های جدید برای درمان بیخوابی در انسان کمک کند. با ما در مجله اینترنتی دلتا همراه بمانید.

درمان بیخوابی

الگوی خواب مگس‌های میوه

عادات خواب مگس میوه شباهت زیادی به ما دارد. مگس‌ها در روز فعال هستند، شب‌ها می‌خوابند و دوست دارند بعدازظهر کمی چرت بزنند، به‌خصوص در روزهای گرم. کافئین آن‌ها را بیدار نگه می‌دارد و داروهایی که ما را به خواب می‌برند روی مگس‌ها نیز موثرند.

محققان با مطالعه مگس‌های میوه دریافتند که نورون‌های مغز به بیدار ماندن مگس‌ها با وجود خستگی در موقعیت‌های خطرناک و همچنین به خوابیدن آن‌ها بعد از یک روز پرتنش، کمک می‌کنند.

این یافته‌ها از دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس و دانشگاه میسوری، کانزاس سیتی، به صورت آنلاین در PLoS Biology منتشر شده است و می‌تواند به رویکردهای جدیدی برای درمان بیخوابی و بهبود کیفیت خواب در افراد منجر شود.

استاد علوم اعصاب در دانشگاه واشنگتن، گفت: اگر اتفاق خطرناکی در حال رخ دادن باشد، مغز شما می‌گوید: وقت خواب نیست، برایم مهم نیست چقدر خسته هستید. اما در انسان نورون‌هایی که خواب را تنظیم می‌کنند، نمی‌توانند بین خواب در مواقع ایمن و خواب در هنگام خطر تفاوت قائل شوند.

با این‌حال، یک تفاوت اساسی وجود دارد: مغز آن‌ها یک میلیون بار کوچک‌تر از مغز ما است، که این امکان را فراهم می‌کند تا نقش هر نورون در کنترل رفتار مگس را شناسایی کنیم. دانشمندان بر روی ۲۴ نورون مغز تمرکز کردند که خواب و بیدار شدن مگس را کنترل می‌کنند.

این نورون‌ها سیگنال‌های خواب ارسال شده توسط سایر نورون‌ها را دریافت کرده و به آن‌ها پاسخ می‌دهند.

خواب حافظه، یادگیری و خلاقیت را تقویت می‌کند. هم مردم و هم مگس‌ها بعد از یک روز چالش‌برانگیز فکری، بیشتر می‌خوابند.

آیا درمان بیخوابی ممکن است؟

به‌عنوان بخشی از این مطالعه، محققان نشان دادند که زندگی در یک محیط اجتماعی شلوغ یا یادگیری یک رفتار جدید باعث ایجاد تغییرات مولکولی در نورون‌های خواب مگس‌ها می‌شود که کمتر آن‌ها را نسبت به دوپامین حساس می‌کند و منجر به خواب‌آلودگی می‌شود.

داده‌های این مطالعه نشان می‌دهد که یک استعداد ژنتیکی برای نحوه تفسیر سیگنال‌های عصبی توسط مراکز خواب در مغز وجود دارد. اگر سیستم به بیراهه برود، این سیگنال‌های متناقض را دریافت می‌کنید: خسته هستید، اما نمی‌توانید بخوابید. با درک اینکه چگونه این سیگنال‌های متناقض ایجاد می‌شوند، می‌توانیم روش‌هایی برای درمان بیخوابی افراد طراحی کنیم.

به‌نظر می‌رسد که یک مداخله باعث بهبود پایدار کیفیت خواب می‌شود: تغذیه در مدت زمان محدود.

مگس‌های میوه معمولا تمام روز غذا می‌خورند، اما برای این مطالعه، محققان دسترسی مگس‌ها به غذا را بین ساعات ۸ صبح تا ۵ بعدازظهر محدود کردند.

پس از یک هفته، نورون‌های خواب مگس‌ها به دوپامین حساس‌تر بودند و این حساسیت تا روزها پس از بازگشت به برنامه غذایی عادی ادامه داشت. به گفته محققان، مگس‌ها کمتر می‌خوابیدند، اما کیفیت خواب آن‌ها افزایش یافته بود.

به گفته دانشمندان غذا خوردن در ساعاتی محدود در طول روز به خواب بهتر و حفظ وزن سالم کمک می‌کند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب خواب مناسب شبانه خطر ابتلا به آسم را کاهش می‌دهد را بخوانید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ در ۰:۲۸ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ در ۲:۰۳ ب٫ظ

    خیلی عالی بود

    پاسخ

    • مونا رستمیان

      ۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ در ۴:۱۴ ب٫ظ

      متشکرم از همراهیتون

      پاسخ

  3. ناشناس

    ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ در ۱۰:۰۱ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ در ۹:۱۸ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…