موسیقی جایگزینی برای داروی اعصاب

۱۰
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
موسیقی از قدیمی‌ترین راه‌های ارتباطی بشر به حساب می‌آید. علاوه بر این موسیقی می‌تواند بر کیفیت زندگی انسان‌ها اثرگذار باشد.
تاثیر-موسیقی-بر-بدن

تاثیر موسیقی بر بدن از تاثیرات فیزیکی و روانی عمیق آن ناشی می‌شود. برای مثال، گوش دادن به موسیقی آرامش‌بخش باعث کند شدن تنفس، تنظیم ضربان قلب، کاهش فشار خون و کاهش تنش عضلانی شده و  تاثیر مثبتی بر سیستم عصبی پارا سمپاتیک می‌گذارد که بسیاری از عملکردهای کلیدی بدن را تنظیم می‌کند. با ما در مجله اینترنتی دلتا همراه باشید تا از اثرات موسیقی بر جسم و روان باخبر شوید.

کارکرد موسیقی برای جسم و روان

موسیقی دارای قدرت منحصربه‌فردی است که بر احساس افراد تأثیر می‌گذارد و بسیاری از مردم از موسیقی برای بهبود یا تغییر خلق و خوی خود، هدایت احساسات و حمایت روانی استفاده می‌کنند.

گوش دادن به موسیقی همچنین در سطح فیزیولوژیکی عمیقی بر ما اثر می‌گذارد، زیرا سیستم غدد درون ریز راکه مسئول تولید هورمون هستند تحت تاثیر قرار می‌دهد.

موسیقی با افزایش تولید دوپامین (هورمون شادی)، کاهش سطح کورتیزول (هورمون استرس) و افزایش ایمونوگلوبولین بزاقی (آنتی بادی‌ای که مسئول تقویت سیستم ایمنی است) انتقال دهنده‌های عصبی را تحریک کرده و بر تجربه لذت تاثیر می‌گذارد.

تاثیر-موسیقی-بر-بدن

البته این مزایا تنها زمانی تجربه می‌شوند که به موسیقی مورد علاقه خود گوش دهیم. آشنا بودن با موسیقی در حال پخش، بر تجربه لذت ناشی از آن اثر می‌گذارد، اما موسیقی جدید هم اگر شبیه موسیقی‌هایی باشد که ما دوست داریم واکنش‌های مثبت جسمی و روانی زیادی به دنبال خواهد داشت و تاثیر موسیقی بر بدن غیر قابل انکار خواهد بود.

بالعکس موسیقی‌ای که مورد علاقه ما نباشد، می تواند اثری نامطلوب بر خلق و خو و تندرستی ما داشته باشد. اگر آهنگ را دوست نداشته باشیم (یا آهنگ برای ما یادآور خاطرات منفی باشد)، صرف نظر از کیفیت آن، باعث خوشحالی ما نخواهد شد.

یک گلچین شخصی درست کنید

دستگاه های گوش دادن قابل حمل و پلتفرم‌های پخش آنلاین موسیقی امکان انتخاب از بین گزینه‌های زیادی از سبک‌های موسیقی را فراهم کرد‌ه‌اند. امروزه شما می‌توانید در هر زمان و هر مکانی به موسیقی مورد علاقه خود دسترسی داشته باشید.

در یک نظرسنجی که اخیرا برگزار شد، ۷۱  درصد از ۲۰۰۰  شرکت‌کننده معتقد بودند که موسیقی قوی‌ترین تاثیر را بر خلق و خوی آن‌ها دارد و تقریباً ۷۵  درصد از آن‌ها برای بالا بردن روحیه خود به‌صورت منظم به موسیقی گوش می‌دهند.

در پاسخ به این یافته‌ها، یک بررسی از تحقیقات منتشر شده نشان می‌دهد که گوش دادن به موسیقی«شاد» باعث تقویت روحیه انسان‌هاست و به دنبال آن بالا رفتن رضایت از زندگی آن‌ها.

باید به خاطر داشت که ترجیحات و انتظارات موسیقی به فرهنگ هر کشوری بستگی دارد. برای مثال، برخی از فرهنگ‌های آسیایی ارتباط‌های متفاوتی بین احساسات مثبت/منفی و آکوردهای ماژور/مینور دارند، بنابراین ممکن است «آهنگ‌های شاد» غربی برای آن‌ها شاد به گوش نرسند.

در فرهنگ‌های غربی، مؤلفه‌های خاصی از موسیقی عامه پسند وجود دارد که معمولاً با احساسات مثبت مرتبط است. موسیقی شاد غربی عموما دارای سازهایی با صدای تیز مثل ترومپت یا گیتار الکتریک است.

برای بسیاری از مردم، گوش دادن به موسیقی به یک تجربه فراگیر تبدیل می‌شود که توجه آن‌ها را از دغدغه‌های روزمره منحرف می‌کند.

مشارکت فعال در موسیقی از طریق رقص یا همراهی با آواز فواید بیشتری برای بدن و روان ما به همراه خواهد داشت.

پیشنهاد مطالعه: ۵ نرمش ساده که بدن شما را سالم نگه می‌دارد را بخوانید.

۱۰ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ در ۴:۳۱ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ در ۶:۴۲ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ در ۱۰:۰۲ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ در ۱:۲۵ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ در ۰:۱۶ ق٫ظ

  6. فریاد بابائی

    ۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ در ۹:۴۶ ب٫ظ

    بسیار عالی

    پاسخ

    • مونا رستمیان

      ۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ در ۹:۰۲ ق٫ظ

      سپاس از همراهی شما

      پاسخ

  7. ناشناس

    ۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ در ۲:۳۸ ب٫ظ

    تشکر ازشما بانو 🙏

    پاسخ

    • مونا رستمیان

      ۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ در ۹:۰۳ ق٫ظ

      سپاس از همراهی شما

      پاسخ

  8. ناشناس

    ۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ در ۲:۱۴ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…