آیا به زنی که تمکین نمی‌کند، مهریه می‌دهند؟

۳
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
با ازدواج یک‌سری حقوق و تکالیف برای زوجین ایجاد می‌شود. از جمله این تکالیف برای زن تمکین از همسر و پرداخت مهریه و نفقه از طرف مرد است.
مهریه زن در صورت عدم تمکین

مهریه زن در صورت عدم تمکین از شوهر در قانون بیان شده است و یکی از موضوعات مهم است که پیرامون آن بحث می‌شود. مقررات و قانون مهریه در قانون مدنی ایران بیان شده است. طبق این قانون، مهریه حق زن است و به محض وقوع عقد منعقد می‌شود. همراه مجله اینترنتی دلتا باشید.

مهریه زن در صورت عدم تمکین

به‌طورکلی تمکین از شوهر به معنای آن است که زن در امور کلی مربوط به زندگی مشترک همسر خود را بپذیرد و با وی حسن معاشرت داشته باشد. در مقابل ایفای این وظیفه از سوی زن، مرد نیز مکلف شده است که به زن خود نفقه بدهد و مخارج زندگی مشترک را به نحو احسن تأدیه کند.

تمکین کردن به معنای آن است که زن در زندگی مشترک با همسر خود حسن معاشرت داشته و وظایف خود را به خوبی انجام دهد. مرد نیز وظیفه دارد به ازای این موضوع نفقه همسر خود را بپردازد.

اما سؤال مهمی که دراین‌خصوص مطرح می‌شود آن است تکلیف مهریه زن در صورت عدم تمکین چیست؟

مهریه زن

به محض اینکه زن و مردی با یک‌دیگر ازدواج می‌کنند، زن مالک مهریه می‌شود و استحقاق دریافت مهریه را دارد. در این شرایط پرداخت مهریه بر عهده مرد است. هیچ امری نمی‌تواند این موضوع را از گردن مرد خارج کند، حتی تمکین نکردن زن.

در واقع اگر زنی از شوهر خود تمکین نکند، بازهم مرد مکلف است مهریه همسر خود را پرداخت کند. به لحاظ قانونی عدم تمکین از سوی زن، مجوزی بابت عدم پرداخت مهریه به زن نیست.

البته این موضوع بدان معنا نیست که زن می‌تواند در قبال همسر، وظایف خود را انجام ندهد؛ چرا که بر اساس قانون مدنی زن تنها در صورتی حق دریافت نفقه را خواهد داشت که از شوهر خودش تمکین خاص و عام کرده باشد.

براین‌اساس، علی‌رغم اینکه عدم تمکین از شوهر یا خیانت زن موجب محرومیت زن از مطالبه مهریه نمی‌شود و باید مهریه زن خیانت‌کار یا زنی که تمکین نمی‌کند پرداخت شود؛ اما اثبات عدم تمکین خانم مجوزی بابت عدم پرداخت نفقه به زن خواهد بود.

پرداخت نفقه به زن

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب آیا فرزند حاصل ازدواج سفید، از والدین خود ارث می‌برد؟ را مطالعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ در ۱۰:۰۴ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ در ۰:۰۷ ق٫ظ

  3. عباس آقا

    ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ در ۱۰:۵۹ ق٫ظ

    سلام و تشکر بابت زحماتتون برای تهیه این مطلب مفید و آموزنده 🙏🙏👌👌👌🙏🙏

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …