آیا فرزند حاصل ازدواج سفید، از والدین خود ارث می‌برد؟

۱
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
قانون ایران طبق شرع اسلام تدوین شده است بنابراین برخی مسائل مثل رابطه جنسی و ازدواج در ایران دارای شرایط خاص خود است.
ارث فرزند در ازدواج سفید

ارث فرزند در ازدواج سفید یک مسئله بسیار جدید است که به‌تازگی در جامعه رواج یافته است. اگر دختر و پسری بدون خواندن خطبه عقد و ثبت رسمی ازدواج زندگی مشترک تشکیل دهند و زیر یک سقف زندگی کنند ازدواج سفید انجام داده‌اند. ازدواج سفید در ایران نه از لحاظ فرهنگی نه از لحاظ شرعی امری پسندیده نیست. همراه مجله اینترنتی دلتا باشید.

آیا ازدواج سفید در ایران جرم است؟

باتوجه‌به نظر برخی از فقها، ازدواج سفید در حکم زنا است و هیچ یک از شرایط ازدواج دائم در‌ آن وجود ندارد. در این شرایط دو حالت وجود دارد. حالت اول شرایطی است که ازدواج ثبت نشده باشد. یعنی: «چنانچه مردی بدون ثبت در دفاتر رسمی اقدام به ازدواج دائم نماید و از ثبت آن خودداری کند، علاوه بر اینکه ملزم به ثبت ازدواج می‌شود، به پرداخت جریمه نقدی (از ۸۰ میلیون ریال تا ۱۸۰ میلیون ریال) و حبس (از ۹۱ روز تا ۶ ماه) محکوم خواهد شد.»

اما حالت دوم در شرایطی است که اصلاً بین زوجین محرمیتی وجود ندارد که در این حالت شرایط متفاوت است. مرتکبین در این حالت طبق ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی، مرتکب عمل نامشروع و حرام شده‌اند. در صورت برقراری رابطه جنسی زنای غیر محصنه رخ می‌دهد که مجازات آن صد ضربه شلاق است. اگر به مطالبی پیرامون مجازات علاقه دارید، به مطلب آیا فرستادن عکس خود برای نامحرم مجازات دارد؟ مراجعه کنید.

ازدواج سفید

آیا فرزند حاصل ازدواج سفید، از والدین خود ارث می‌برد؟

همان‌طور که بیان کردیم، ازدواج سفید در حکم زنا است که طبق ماده ۱۱۶۷ قانون مدنی، بین فرزند متولد شده از زنا و پدر نسب برقرار نمی‌شود؛ اما بین فرزند و مادر برقرار می‌شود. به همین دلیل نه فرزند از پدر و نه پدر از فرزند ارث نخواهند برد؛ اما رابطه ارث در میان مادر و فرزند برقرار است.

ارث

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب آیا دختر می‌تواند بدون اجازه پدر صیغه شود؟ را مطالعه کنید.

یک نظر

  1. خالد

    ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ در ۲:۲۲ ب٫ظ

    بنظر آدم باید نادان باشه که اینطور ازدواج کنه توی دروه و زمانی که ازدواج های قانونی هم به مشکل بر می

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …