آیا فرستادن عکس خود برای نامحرم مجازات دارد؟

۴
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
یکی از سوالاتی که با پیشرفت فضای مجازی پرسیده می‌شود آن است که آیا با فرستادن عکس خود برای نامحرم مرتکب جرم می‌شویم؟ و آیا این جرم مجازات دارد؟
مجازات فرستادن عکس برای نامحرم

مجازات فرستادن عکس برای نامحرم شاید برای خیلی از افراد جالب باشد؛ اما این مورد وجود داشته و مجازات دارد. امروزه با گسترش استفاده از فضای مجازی آن هم توسط افراد مختلف جامعه، یک‌سری از جرایم که قبلا امکان ارتکاب نداشتند به راحتی از طریق شبکه‌های اجتماعی و نرم‌افزارهای مختلفی همچون تلگرام، واتساپ یا اینستاگرام انجام می‌شوند. یکی از این جرایم که امروزه بسیاری از افراد با آن دست به گریبان هستند، جرم انتشار تصاویر نامناسب در فضای مجازی است. همراه مجله اینترنتی دلتا باشید.

مجازات فرستادن عکس برای نامحرم

در مورد مجازات فرستادن عکس برای نامحرم باید گفت که اگر ارسال عکس برای نامحرم یا انتشار آن‌ها به‌صورت عمومی ناظر بر تصاویر و عکس‌های نامناسب (مستهجن یا مبتذل) باشد، مشمول قانون جرایم رایانه‌ای است. بر اساس فصل چهارم این قانون مجازات جرم انتشار تصاویر مستهجن به این صورت بیان شده است:
«هرکس به‌وسیله سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی یا حامل‌های داده، محتویات مستهجن را منتشر، توزیع یا معامله کند یا به‌قصد تجارت یا افساد، تولید یا ذخیره یا نگهداری کند به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات و محکوم خواهد شد.»

لازم به ذکر است که بر اساس تبصره‌های ۱ و ۴ این ماده «محتویات و آثار مبتذل به آثاری گفته می‌شود که دارای صحنه‌ها و صور قبیحه باشد.» ولی «محتویات مستهجن به تصویر، صوت یا متن واقعی یا غیرواقعی یا متنی اطلاق می‌شود که بیانگر برهنگی کامل زن یا مرد یا اندام تناسلی یا آمیزش یا عمل جنسی انسان است.» اگر به مطالبی پیرامون مهریه علاقه دارید، به مطلب محاسبه مهریه به نرخ روز مراجعه کنید.

مجازات فرستادن عکس

بر اساس تبصره ۱ این ماده، درصورتی‌که ارتکاب موارد ذکر شده در مورد تصاویری با ماهیت مبتذل باشد، سبب اعمال محکومیت به یکی از مجازات‌های فوق (حبس یا جزای نقدی) خواهد شد.

اما بر اساس تبصره ۲ این ماده، درصورتی‌که تصاویر ارسال یا منتشر شده مستهجن باشد و این محتویات به کمتر از ده نفر ارسال شده باشد، مرتکب به یک میلیون تا پنج میلیون ریال جزای نقدی محکوم می‌شود.

این مجازات غیر از مجازات جرم هتک حیثیت در فضای مجازی است. مجازات انتشار تصاویر نامناسب توسط کسانی که این کار را حرفه خود قرار داده باشند نیز به‌موجب تبصره ۳ این ماده جرم‌انگاری شده است که بر اساس آن، «چنانچه مرتکب، اعمال مذکور در این ماده را حرفه خود قرار داده باشد یا به طور سازمان‌یافته مرتکب شود، اگر مفسدفی‌الارض شناخته نشود به حداکثر حد و مجازات مقرر در ماده ۱۴ محکوم خواهد شد.»
لازم به ذکر است که در برخی موارد انتشار تصاویر برای نامحرم مشمول جرم رابطه نامشروع است و در چنین مواردی اگر اثبات رابطه نامشروع از طریق فضای مجازی توسط شاکی صورت‌گرفته باشد، ممکن است که طرفین به مجازات رابطه نامشروع نیز محکوم شوند.

مجازات رابطه نامشروع بر اساس قانون مجازات اسلامی عبارت است از شلاق تا ۹۹ضربه که میزان آن را قاضی باتوجه‌به اوضاع‌واحوال پرونده مشخص می‌کند.

مجازات

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب چرا فرزند نامشروع از پدر و مادر خود ارث نمی‌برد؟ را مطالعه کنید.

 

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ در ۱:۰۰ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۷ فروردین ۱۴۰۲ در ۸:۵۸ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۷ فروردین ۱۴۰۲ در ۸:۵۸ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۷ فروردین ۱۴۰۲ در ۱:۲۷ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …