آیا می‌توان بدون دیدن همسر خود طلاق گرفت؟

۴
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
تحمل کردن یک زندگی پر از بحران برای همه افراد کار بسیار سختی است بنابراین افراد گاهی تصمیم به جدایی می‌گیرند و آن‌قدر در زندگی سختی کشیده‌اند که حتی نمی‌خواهند همسر خود را در پروسه طلاق ببینند.
طلاق غیابی

طلاق غیابی یکی از انواع طلاق است که شرایط خاصی دارد. یکی از سؤالات بسیار زیادی که از زوجین شنیده می‌شود آن است که آیا امکان دارد زن و شوهر در پروسه طلاق یکدیگر را نبینند؟ همراه مجله اینترنتی دلتا باشید تا به این موضوع بپردازیم.

طلاق غیابی چیست؟

باتوجه‌به ماده ۶۸ قانون آیین دادرسی مدنی، اگر ابلاغیه طلاق به یکی از زوجین نرسد یا فرد موردنظر در هیچ‌یک از جلسات دادرسی پرونده طلاق شرکت نکرده باشد، دادگاه حکم طلاق غیابی را برای فرد درخواست‌کننده طلاق صادر می‌کند.

بعد از آن، طرف مقابل فقط ۲۰ روز وقت دارد که نسبت به‌حکم دادگاه درخواست تجدیدنظر یا فرجام‌خواهی کند. اگر این زمان بگذرد و هیچ درخواستی برای فرجام‌خواهی نرسیده باشد، طرف مقابل نمی‌تواند پس از مهلت تعیین شده نسبت به رأی دادگاه اعتراض کند.

شرایط طلاق غیابی

لازم است بدانید شرایط طلاق غیابی از طرف مرد با طلاق غیابی از طرف زن متفاوت است.

شرایط طلاق غیابی از طرف مرد

همان‌طور که می‌دانید طبق قوانین ایران، حق طلاق با مرد است؛ بنابراین اگر مرد درخواست طلاق بدهد و زن در دادگاه حاضر نشود، مرد می‌تواند همسر خود را طلاق دهد. البته قبل از اینکه دادگاه حکم طلاق غیابی از طرف مرد را صادر کند باید تکلیف تمام حقوق زن مشخص شده باشد. در غیر این صورت دادگاه تا مشخص‌شدن بدهی‌های مالی مرد به زن پرونده طلاق را مختومه اعلام نمی‌کند.

شرایط طلاق غیابی از طرف مرد

شرایط طلاق غیابی از طرف زن

برای طلاق زن در ایران حتماً باید دلیل محکمه‌پسندی وجود داشته باشد. زیرا حق طلاق با مرد بوده و زن نمی‌تواند یک‌طرفه از مرد جدا شود. برای مثال زن باید عسروحرج خود را در زندگی با مرد اثبات کند تا بتواند جدا شود.

یکی دیگر از شرایطی که زن می‌تواند غیابی از همسر خود جدا شود، حالتی است که مرد به مدت چهار سال غایب یا مفقودالاثر باشد و هیچ خبری از او نرسیده باشد. در این شرایط زن می‌تواند درخواست طلاق غیابی کرده و یک‌طرفه از مرد جدا شود.

مورد بعدی زمانی است که مرد به بیش از ۵ سال حبس محکوم شده یا ۶ ماه به همسر خود نفقه نپرداخته باشد. در این شرایط زن می‌تواند درخواست طلاق کند. دادگاه در این شرایط ابلاغیه‌ای برای زوج صادر می‌کند و اگر مرد در جلسه دادگاه حاضر نشود؛ طبق نظر قاضی دادگاه حکم طلاق غیابی برای زن صادر می‌شود. همان‌گونه که طلاق شرایط خاصی دارد، ازدواج نیز دارای شرایط مخصوص است. اگر می‌خواهید شرایط ازدواج را بدانید، به مطلب آیا دختر می‌تواند بدون اجازه پدر صیغه شود؟ مراجعه کنید.

خیانت مرد به زن، ازدواج مجدد زوج، ابتلا زوج به بیماری که علاج و درمانی ندارد و برقرار بودن یکی از شروط دوازده‌گانه عقد هم می‌تواند به‌عنوان دلایل طلاق یک‌طرفه زن به دادگاه ارائه شود. اگر مرد این شرایط را قبول نداشته باشد و در جلسات دادگاه حاضر نشود؛ زن می‌تواند یک‌طرفه از همسرش جدا شود.

شرایط طلاق غیابی از طرف زن

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب آیا فرستادن عکس خود برای نامحرم مجازات دارد؟ را مطالعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. عباس آقا

    ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ در ۱۱:۳۷ ق٫ظ

    سلام و تشکر بابت زحماتتون برای تهیه این مطلب مفید و آموزنده 🙏🙏👌 🙏🙏

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ در ۱۱:۴۱ ق٫ظ

      درود بر شما و ممنون از حضورتون 🌹

      پاسخ

  2. ناشناس

    ۲۸ فروردین ۱۴۰۲ در ۱۱:۰۷ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۸ فروردین ۱۴۰۲ در ۵:۱۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …