چرا لاک‌پشت‌ها پیر نمی‌شوند؟

۱۰
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
پیر شدن در لاک‌پشت‌ها به نسبت سایر حیوانات کمتر قابل مشاهده است و این مسئله برای محققان و دانشمندان همچنان یک چالش پژوهشی است.
طول عمر لاک پشت ها

طول عمر لاک پشت ها یکی از جنجال‌برانگیز‌ترین موضوعاتی است که دانشمندان با آن درگیرند. لاک‌پشت‌ها دارای عمری طولانی هستند و معمولاً تا ۱۰۰ سال یا بیشتر زندگی می‌کنند. با این وجود، آن‌ها به نسبت سایر حیوانات، ‌به‌ندرت پیر می‌شوند و این مسئله برای محققان و دانشمندان موضوعی چالش‌برانگیز است. با ما در مجله اینترنتی دلتا همراه باشید.

طول عمر لاک پشت ها

دلایل طول عمر لاک پشت ها

یکی از دلایل طول عمر لاک پشت ها مربوط به فیزیولوژی لاک‌پشت‌ها است. برخلاف بسیاری از حیوانات که با رشد سریع در سال‌های اولیه زندگی، به سرعت به سن بلوغ می‌رسند، لاک‌پشت‌ها رشد آهسته‌ای دارند و در طول عمر خود تغییرات فیزیکی چشمگیری ندارند. به همین دلیل، پیر شدن در آن‌ها به نسبت سایر حیوانات کمتر قابل مشاهده است.

در بدن لاک‌پشت‌ها چه می‌گذرد؟

لاک‌پشت‌ها از مکانیزم‌هایی برای مقابله با پیری استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، بدن آن‌ها دارای آنزیم‌هایی است که از تولید رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌کنند. رادیکال‌های آزاد از بین رفتن سلول‌های بدن و پیر شدن آن‌ها ناشی می‌شوند. با این حال، لاک‌پشت‌ها با داشتن آنزیم‌های محافظ، از این مشکلات جلوگیری می‌کنند.

به علاوه، طول عمر لاک پشت ها به‌ سیستم ایمنی قوی آن‌ها نیز مربوط است. آن‌ها به راحتی در برابر بیماری‌ها و عفونت‌ها مقاومت می‌کنند و این مسئله نقش مهمی در افزایش عمر آن‌ها دارد.

دو مطالعه جدید که پنجشنبه ۲۳ جون در مجله ساینس منتشر شد، نشان می‌دهد که لاک‌پشت‌ها سرعت پیری بسیار آهسته‌ای دارند. در شرایط مطلوب، بدون استرس پیدا کردن غذا و به دور از شکارچیان، حتی ممکن است هیچ‌وقت پیر نشوند.

طول عمر لاک پشت ها

مطالعه جدید درباره لاک‌پشت‌ها

ریتا دی سیلوا، نویسنده ارشد این مطالعه، در دانشگاه دانمارک و زیست شناس دانشگاه دو پورتو در پرتغال، می‌گوید: چیزی که مسئله را جالب‌تر می‌کند این است که انسان‌های امروزی هنوز نتوانسته‌اند به این مرحله برسند.

با اینکه ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که نسبت به اجداد اولیه‌مان چالش‌های کمتری برای بقای روزانه‌ داریم اما همچنان با معضل پیری درگیر هستیم.

دی سیلوا به لایو ساینس گفت: به‌عنوان انسان‌های مدرن، ما تمایل داریم در شرایطی ایده‌آل زندگی کنیم، بنابراین محیط ما به ایده‌آل نزدیک می‌شود اما  نمی‌توانیم نرخ پیری را کاهش دهیم.

درک ابرقدرت ضد پیری لاک‌پشت‌ها مستلزم این تصور ذهنی است که اگرچه مرگ اجتناب‌ناپذیر است، اما می‌توان پیری را به تعویق انداخت.

پیری، تضعیف یک موجود زنده با افزایش سن است. با افزایش سن، سیستم ایمنی ضعیف و استخوان‌ها شکننده می‌شوند. علاوه بر این، با هر سال افزایش سن، احتمال مرگ از نظر آماری بیشتر می‌شود.

دانشمندان مدت‌هاست متوجه شده‌اند که لاک‌پشت‌ها می‌توانند عمر بسیار طولانی داشته باشند. به عنوان مثال، امسال، یک لاک‌پشت غول‌پیکر به نام جاناتان ۱۹۰ ساله شد و  لقب پیرترین لاک‌پشت تاریخ و مسن‌ترین حیوان را به خود اختصاص داد.

طول عمر لاک پشت ها

تحقیقات روی زیست شناسی لاک‌پشت‌ها نشان می‌دهد که لاک‌پشت‌ها می‌توانند به سرعت سلول‌های آسیب دیده را از بین ببرند و در برابر آسیب DNA  در طول زمان مقاوم باشند.

سوال بزرگ، از نظر تکاملی، این است که چطور لاک‌پشت‌ها این قدرت‌ ضد پیری باورنکردنی را دارند و چرا باقی ما جانداران در حال پیر شدن هستیم.

به عقیده دانشمندان با اینکه بسیاری از این گونه‌ها با افزایش سن نمی‌میرند اما برخی به وضوح دچار ناتوانی‌های ناشی از کهولت سن می‌شوند. به‌طور مثال جاناتان، لاک‌پشت ۱۹۰ ساله مورد تحقیق، نابیناست و قدرت بویایی‌اش را از دست داده.

مطالعه لاک‌پشت‌ها می‌تواند به کشف اسرار ضد پیری برای انسان کمک کند، اما تحقیقات بیشتری برای رسیدن به اکسیر جوانی مورد نیاز است.

پیشنهاد مطالعه: وقتی حیوانات مقابل دوربین ژست می‌گیرند را بخوانید.

۱۰ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ در ۵:۴۹ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ در ۱۱:۰۶ ب٫ظ

    خیلی جالب بود،لذت میبریم ازمطالب خوبتون🙏🙏

    پاسخ

    • مونا رستمیان

      ۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ در ۹:۳۲ ق٫ظ

      ممنون از همراهی شما

      پاسخ

  3. ناشناس

    ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ در ۱:۰۶ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ در ۱:۰۶ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۸ فروردین ۱۴۰۲ در ۶:۴۸ ب٫ظ

  6. فاطمه

    ۲۸ فروردین ۱۴۰۲ در ۳:۵۶ ق٫ظ

    بسیار عالی است من که از این آموزش‌ها لذت می برم ممنونم از کرد آورنده این مطالب

    پاسخ

    • مونا رستمیان

      ۲۸ فروردین ۱۴۰۲ در ۹:۱۱ ق٫ظ

      ممنونم از همراهی شما

      پاسخ

    • yari

      ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ در ۵:۵۸ ب٫ظ

      Alie va motaale

      پاسخ

  7. ناشناس

    ۲۷ فروردین ۱۴۰۲ در ۵:۳۴ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…